logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • firmy kurierskie logotypy

        Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Jak prawidłowo złożyć reklamację usługi kurierskiej?

Jak prawidłowo złożyć reklamację usługi kurierskiej?

25.08.2020 Porady, Usługi kurierskie Ostatnia aktualizacja wpisu: 24.10.2023 8 minutczytania

statusy przeyłek

Jeśli często korzystasz z usług kurierskich to z pewnością wiesz, że złożenie reklamacji na usługę kurierską czasami jest konieczne. Uszkodzona paczka, zwrot do Nadawcy bez wyraźnego powodu czy nieterminowa realizacja usługi – to tylko niektóre powody, dla których możesz rościć o zwrot kosztów transportu lub w przypadku zniszczenia – wartości przesyłki. Prawidłowo złożony wniosek reklamacyjny to klucz do sukcesu. W tym artykule dowiesz się, jak prawidłowo złożyć reklamację usługi kurierskiej.

Ten artykuł jest drugą częścią cyklu “Reklamacje usług kurierskich”. Z innych artykułów dowiesz się także, kiedy można złożyć reklamację usługi kurierskiej, jak nie powinna wyglądać reklamacja usługi kurierskiej oraz jak wygląda proces reklamacji w poszczególnych firmach kurierskich.

Przeczytaj także: Reklamacja usługi kurierskiej – kiedy można ją złożyć?

Na usługi kurierskie można wnieść reklamację z tytułu:

  • uszkodzenia przesyłki;
  • zaginięcia przesyłki;
  • nieterminowej realizacji;
  • nieuzasadnionego zwrotu przesyłki do nadawcy;
  • INNE: czyli dopłaty za nadanie paczki niezgodnej z realizacją (przeważenia, przesyłki niestandardowe itd), brak zwrotu COD.

Spis treści

  • Wniosek reklamacyjny na usługi kurierskie – jak powinien wyglądać?
  • Jak złożyć reklamację nieuzasadnionego zwrotu przesyłki do Nadawcy?
  • Jak złożyć reklamację zaginięcia przesyłki?
  • Jak złożyć reklamację nieterminowej realizacji przesyłki?
  • Jak złożyć reklamację uszkodzonej przesyłki?
  • Jak złożyć reklamację z powodu dopłaty za usługę kurierską?
  • Podsumowanie

Wniosek reklamacyjny na usługi kurierskie – jak powinien wyglądać?

W treści formularza wyjaśnij pokrótce sprawę, pamiętając o wszystkich szczegółach, takich jak: 

  • dane Nadawcy, pozwalające na jego identyfikację;
  • data nadania paczki;
  • numer transakcji lub inne dane, które pozwalają na identyfikację usługi lub określenie działań firmy kurierskiej, stanowiące przedmiot reklamacji;
  • okoliczności uzasadniające reklamację;
  • oczekiwania wobec reklamacji.

Jak złożyć reklamację nieuzasadnionego zwrotu przesyłki do Nadawcy?

Termin zgłoszenia reklamacji: po zakończeniu drogi transportowej
Oczekiwania wobec reklamacji: zwrot kosztów transportu

Paczka wysłana, wszystkie niezbędne dane Odbiorcy – a nawet jego numer telefonu, podane jak na tacy, a mimo to przesyłka wróciła do twoich rąk? Dzieje się tak dlatego, że czasami paczka w transporcie może ulec uszkodzeniu lub adresat paczki odmówi jej przyjęcia, rzadko kiedy przyczyny zwrotu nie da się ustalić. Jako Nadawca możesz złożyć wtedy reklamację po zakończeniu zlecenia, czyli w momencie gdy paczka wróci do twoich rąk.

W reklamacji nieuzasadnionego zwrotu przesyłki do Nadawcy powinno się znaleźć:

  • krótki opis sytuacji wraz z danymi Nadawcy oraz numerem transakcji lub danymi pozwalającymi zidentyfikować usługę;
  • argumentacja reklamacji, czyli dlaczego jako Nadawca nie zgadzasz się ze zwrotem przesyłki (na przykład “Adres na przesyłce był wskazany prawidłowo. Została podana osoba kontaktowa i poprawny numer telefonu, pod który w każdym momencie można było zadzwonić. Brak skutecznego doręczenia nie wynika z winy użytkownika.”);
  • oczekiwane zadośćuczynienie, w tym przypadku zwrot kosztów transportu paczki.

Jak złożyć reklamację zaginięcia przesyłki?

Termin zgłoszenia reklamacji: najlepiej złożyć po konsultacji z Biurem Obsługi Klienta firmy kurierskiej lub brokera kurierskiego
Oczekiwania wobec reklamacji: zwrot kosztów transportu oraz kosztu wysyłanego w paczce towaru

W nawet najlepiej prosperującej firmie kurierskiej zdarzają się od czasu do czasu zaginięcia przesyłek. Przyczyn zaginięcia przesyłki jest wiele, ale najczęściej dzieje się to z powodu odklejenia listu przewozowego od paczki. Jeśli przydarzyła ci się taka sytuacja, możesz złożyć reklamację w firmie kurierskiej, która obsługiwała twoje zlecenie. Zanim jednak to zrobisz, upewnij się co do statusu swojej przesyłki – online przez opcję śledzenia przesyłek Sendit (jeśli nadajesz paczkę za pośrednictwem brokera kurierskiego) lub śledząc paczkę w systemie bezpośrednio na stronie Przewoźnika obsługującego transport:

  • śledzenie przesyłek DPD
  • śledzenie przesyłek InPost
  • śledzenie przesyłek UPS
  • śledzenie przesyłek Poczta Polska
  • śledzenie przesyłek FedEx

Jak postępować podczas reklamacji zaginięcia przesyłki? W pierwszej kolejności skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta brokera lub Przewoźnika i postaraj się ustalić, co wiadomo na temat twojej przesyłki.

Następnie przygotuj wniosek reklamacyjny:

  • krótko ale szczegółowo opisz zaistniałą sytuację, podając dane Nadawcy oraz dane identyfikacyjne przesyłki;
  • opisz, jak wyglądała twoja paczka (rodzaj opakowania, wymiary paczki, czy była oklejona taśmą firmową – jaką, znaki szczególne tj. nadruki, folie, napisy);
  • opisz zawartość paczki (opis produktu, marka, kolor, ilość, materiał wykonania, wypełnienie paczki);
  • podaj swoje roszczenia względem Przewoźnika – w tym przypadku zwrot kosztów transportu oraz zwrot kosztu wysłanego towaru, jeśli paczka się nie odnajdzie*.

*UWAGA: jeśli podczas reklamacji zaginięcia przesyłki rościsz także o zwrot kosztów wysłanego towaru, musisz być w posiadaniu dokumentu potwierdzającego wartość przesyłki – na przykład paragonu, faktury vat lub zrzut ekranu z zakończonej aukcji, jeśli sprzedaż towaru odbyła się przez portal aukcyjny, taki jak OLX czy Allegro. Jeśli w zaginionej paczce znajdowało się rękodzieło, wykonane przez ciebie samodzielnie, spisz oświadczenie o wartości towaru i wyceń go. Pamiętaj – jeżeli podczas składania reklamacji widzisz w załącznikach dodatkowe dokumenty (na przykład oświadczenie odbiorcy), koniecznie je wypełnij, podpisz czytelnie i wyślij razem z całością. 

Im dokładniej opiszesz zaginioną paczkę, tym większa szansa na jej odnalezienie.

Jak złożyć reklamację nieterminowej realizacji przesyłki?

Termin zgłoszenia reklamacji: po zakończeniu zlecenia
Oczekiwania wobec reklamacji: zwrot kosztów transportu

Firmy kurierskie operują dwoma określeniami dostarczenia przesyłki do Odbiorcy – terminem planowanym oraz terminem gwarantowanym.

Przeczytaj także: Planowany i gwarantowany termin dostarczenia przesyłki – czym się różnią?

Pamiętaj, że w przypadku nieterminowej realizacji przesyłki reklamację z tego tytułu możesz złożyć dopiero wtedy, gdy przesyłka w końcu dotrze do adresata. Nigdy nie wiadomo przecież, czy opóźnienie nie wynika przypadkiem z zaginięcia przesyłki, albo czy paczka nie wróci za chwilę do Nadawcy. Jeśli opóźnienie jest dopiero kilkudniowe, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta firmy kurierskiej lub brokera kurierskiego, z którego pośrednictwa korzystasz, albo spróbuj ustalić na własną rękę co dzieje się z przesyłką, korzystając z opcji śledzenia przesyłek. 

Jeśli faktycznie nastąpiło opóźnienie, reklamacja z tego tytułu powinna zawierać następujące informacje:

  • dane Nadawcy oraz informacje o paczce, pozwalające na identyfikację usługi;
  • krótki opis sytuacji;
  • roszczenie reklamacyjne – w tym przypadku zwrot kosztów transportu.

Jak złożyć reklamację uszkodzonej przesyłki?

Termin zgłoszenia reklamacji: po zakończeniu drogi transportowej – 7 dni bez protokołu, 12 miesięcy z protokołem
Oczekiwania wobec reklamacji: zwrot kosztów transportu + koszu wysyłanego towaru

Czasami podczas transportu przesyłki lub jeszcze w terminalu przeładunkowym może ulec ona uszkodzeniu. Powodów takiej sytuacji jest wiele – źle zapakowana paczka, źle zabezpieczona zawartość przesyłki lub szkody wynikające z kontaktu z innymi uszkodzonymi paczkami. 

Jak złożyć reklamację z powodu uszkodzenia przesyłki?

  • podczas odbioru uszkodzonej paczki spisz z kurierem protokół szkodowy, jeśli uszkodzenie przesyłki nie wynika ze złego jej zapakowania. Jeśli nie zrobisz tego przy odbiorze, możesz skontaktować się z Przewoźnikiem i umówić spisanie protokołu szkody, w terminie do 7 dni po odbiorze przesyłki;
  • w formularzu reklamacyjnym podaj dane Nadawcy i dane do identyfikacji przesyłki;
  • krótko opisz zaistniałą sytuację;
  • dołącz do korespondencji protokół szkodowy, spisany z kurierem;
  • jeśli uszkodzeniu uległa zawartość paczki – dołącz także paragon, fakturę vat lub zrzut ekranu z zakończonej aukcji, w przypadku zakupów na portalu aukcyjnym;
  • napisz, czego oczekujesz od Przewoźnika w ramach reklamacji – w tym przypadku zwrotu kosztów transportu oraz kosztu wysłanego w paczce towaru.

Jak złożyć reklamację z powodu dopłaty za usługę kurierską?

Termin zgłoszenia reklamacji: po otrzymaniu informacji, że będzie dopłata
Oczekiwania wobec reklamacji: odstąpienie od naliczonej dopłaty lub zwrot kosztów usługi

Reklamację w firmie kurierskiej możesz złożyć także wtedy, gdy masz pewność co do wymiarów, wagi czy zawartości przesyłki, a mimo to Przewoźnik naliczył z tego tytułu dopłatę. Jeśli faktycznie twoja paczka, mimo podanych parametrów przesyłki standardowej, ma gabaryty paczki niestandardowej, Przewoźnik w uzasadnieniu naliczenia dopłaty poinformuje cię o jej przyczynach.

Wypełnij formularz reklamacyjny w następujący sposób:

  • podaj dane Nadawcy i dane identyfikacyjne przesyłki;
  • ustosunkuj się do sposobu zapakowania paczki oraz jej gabarytów, najlepiej podając argumenty potwierdzające twoją rację – polecamy zrobić na przykład zdjęcie paczki;
  • przekaż swoje roszczenie reklamacyjne – w tym przypadku odstąpienie od naliczonej dopłaty.

Podsumowanie

Prawidłowo wypełniony formularz reklamacyjny to klucz do pozytywnego jej rozpatrzenia. Pamiętaj, że każdą sprawę da się wyjaśnić bez stresu i najczęściej z korzyścią dla składającego reklamację.

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

wysyłka opon kurierem

Jak wysłać opony kurierem? Praktyczny poradnik

pakowanie przesyłek

Jak sprawnie nadać paczkę przez internet? Krótki poradnik dla początkujących.

wysyłka lodówki

Jak wysłać lodówkę kurierem?

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.