Kupiłeś w sieci nowy telewizor, ubrania lub sprzęt AGD i nie możesz doczekać się chwili, kiedy zakupy znajdą się w twoich rękach? Niestety, w zależności od polityki wybranego Przewoźnika, musisz poczekać na swoje zamówienie nawet do kilku dni. Dokładny termin jego dostarczenia jest zazwyczaj doprecyzowany w podsumowaniu zamówienia, jako planowany lub gwarantowany termin dostarczenia przesyłki. Jaka jest różnica między planowanym, a gwarantowanym terminem dostarczenia przesyłki i kiedy masz prawo do reklamacji usługi? 

Kupując stacjonarnie możesz cieszyć się nowym nabytkiem praktycznie zaraz po wyjściu ze sklepu. Robiąc te same zakupy online, musisz niestety poczekać na swoje zamówienie, zazwyczaj do kilku dni. Firmy kurierskie zdają sobie sprawę z tej niedogodności, dlatego w podsumowaniu zamówienia online, termin dostarczenia przesyłki jest zazwyczaj jasno sprecyzowany i określony na podstawie wewnętrznego regulaminu świadczenia usług pocztowych. W formularzu podsumowującym zakupy pojawia się wtedy informacja o planowanym terminie dostarczenia przesyłki. W prawie pocztowym widnieje jednak informacja o terminie gwarantowanym. Na czym polega różnica?

Planowany termin doręczenia przesyłki – co oznacza?

Planowany termin dostarczenia przesyłki, przewidywany termin doręczenia przesyłki oraz średni czas doręczenia przesyłki – te trzy terminy są sobie tożsame i oznaczają w praktyce to samo. Każdy Przewoźnik, wychodząc naprzeciw swoim klientom, podaje w ten sposób informacje o szacunkowym czasie doręczenia przesyłki i rzeczywiście, zaledwie niewielki odsetek paczek jest dostarczany po określonym w ten sposób terminie. Dzieje się tak zazwyczaj w gorących okresach sprzedaży online, np podczas Black Friday czy przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy znacząco wzrasta ilość zamówień przez internet. W tym miejscu warto również wspomnieć, że planowany termin doręczenia przesyłki, w ramach usług jednego Przewoźnika, może być inny przy paczce standardowej i inny przy paczce niestandardowej (np. DPD). Jeśli czas oczekiwania na przesyłkę przekracza planowany termin, ale nadal mieści się w terminie gwarantowanym (o którym przeczytasz w następnym akapicie), nie jest to podstawą do reklamacji usług kurierskich.

Przeczytaj także: Czym różni się paczka standardowa od niestandardowej?

Gwarantowany termin doręczenia przesyłki – co oznacza?

Pod tym hasłem kryje się ostateczne określenie terminu, w którym firmy kurierskie zobowiązują się dostarczyć przesyłkę do odbiorcy. Każdy regulamin świadczenia usług pocztowych lub przewozowych poszczególnych Przewoźników, zawiera dokładne określenie gwarantowanego terminu doręczenia przesyłki. Jeśli termin określony w regulaminie Przewoźnika jako “gwarantowany” upłynie, a przesyłka nadal nie zostanie dostarczona, można ubiegać się o reklamację usługi – czyli zwrotu kosztów samego transportu.

Przeczytaj także: Kurier czy paczkomat – od czego zależy wybór?

Jak wyliczyć termin dostarczenia przesyłki?

Wiele niepotrzebnych, stresujących sytuacji związanych z terminowością dostarczania przesyłek, powstaje właśnie przez brak prawidłowego zrozumienia obu terminów. Co więcej, wiele osób nie do końca wie, jak prawidłowo wyliczyć termin dostarczenia przesyłki, mając już podane zakresy planowanych i gwarantowanych przedziałów czasowych. Warto zaznajomić się z zasadami obliczania terminów dostaw, aby w przyszłości uniknąć stresujących sytuacji na linii Przewoźnik-Odbiorca przesyłki.

Zapamiętaj! Kalkulując termin dostawy paczki bierzemy pod uwagę tylko dni robocze, czyli od poniedziałku do piątku! Dzień, w którym kurier odbiera przesyłkę od jej Nadawcy, liczy się jako dzień zero. Czas transportu przesyłki do Odbiorcy liczony jest więc od dnia następnego, czyli pierwszego dnia roboczego po odbiorze przesyłki od Nadawcy. 

Przykład:

W poniedziałek kupiłeś w sklepie internetowym nowe, profesjonalne buty do biegania. W podsumowaniu zamówienia pojawiła się informacja, że planowany czas dostarczenia przesyłki przez kuriera wynosi 2 dni robocze, a regulamin wybranej przez ciebie firmy kurierskiej informuje o gwarantowanej dostawie do 4 dni roboczych:
– jeśli sprzedawca nada przesyłkę jeszcze tego samego dnia, w którym złożyłeś zamówienie, obuwie do biegania możesz otrzymać już w środę (termin planowany), ale nie później niż w piątek (termin gwarantowany);
– jeśli sprzedawca nada przesyłkę w następnym dniu po zakupie (wtorek), swoje zamówienie otrzymasz w czwartek (termin planowany), ale nie później niż w poniedziałek w następnym tygodniu (termin gwarantowany, z zachowaniem zasady “tylko dni robocze”).

Firmy kurierskie – planowany termin doręczenia przesyłki:

  1. DPD
    paczka do 50 kg – następny dzień roboczy
    paczka powyżej 50 kg i paczka niestandardowa – 3 dni robocze
  2. Ekspres 24 (Poczta Polska)
    paczka do 50 kg – 2 dni robocze
  3. Kurier 48 (Poczta Polska)
    paczka do 50 kg – 3 dni robocze
  4. UPS
    paczka do 50 kg – następny dzień roboczy
  5. InPost
    paczka do 50 kg – 2 dni robocze
  6. FedEx
    paczka do 50 kg – następny dzień roboczy

Firmy kurierskie – gwarantowany termin doręczenia przesyłki:

  1. DPD
    paczka do 50 kg – 3 dni robocze
    paczka powyżej 50 kg i paczka niestandardowa – 3 dni robocze
  2. Ekspres 24 (Poczta Polska)
    paczka do 50 kg – 2 dni robocze
  3. Kurier 48 (Poczta Polska)
    paczka do 50 kg – 3 dni robocze
  4. UPS
    paczka do 50 kg – następny dzień roboczy (po wykupieniu usługi “Dostawa w 24h”) 
  5. InPost
    paczka do 50 kg – 2 dni robocze
  6. FedEx
    paczka do 50 kg – następny dzień roboczy

Jak tanio i szybko wysłać paczkę?

Jeśli chcesz tanio wysłać paczkę, możesz skorzystać z usług brokera kurierskiego, takiego jak Sendit. Dzięki temu zyskasz dostęp nie tylko do oferty kilku największych firm kurierskich w kraju, ale również atrakcyjne ceny na przesyłki krajowe i przesyłki międzynarodowe oraz możliwość załatwienia wszystkich formalności w jednym miejscu.