Czytając o usługach kurierskich często możemy spotkać się z pojęciem tzw. “modelu dostaw”. Czym on właściwie jest? Czym różnią się poszczególne modele dostaw oraz jak wybrać ten właściwy?

Branża kurierska odpowiada za ostatnią milę

Rynek kurierski w Polsce to 7 wiodących Przewoźników, którzy oferują szeroki wachlarz usług, dopasowanych do wymagań konsumenckich. Ale firmy kurierskie wciąż się rozwijają – oprócz standardowej dostawy kurierem czy popularnych maszyn paczkowych, w ich ofertach pojawiają się także lodówkomaty, dostawy do punktu czy inne dedykowane usługi, będące odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów

Przeczytaj także: Nadawanie i odbieranie paczek podczas pandemii

W temacie usług kurierskich szczególny nacisk położony jest na e-commerce, czyli handel elektroniczny, który cieszy się w naszym kraju ogromną popularnością. Zadaniem Przewoźników oraz ich usług jest odpowiednia opieka nad ostatnim ogniwem, łączącym e-sklep z klientem – czyli tzw. ostatnią milą. To od niej zależy pozytywna opinia o całym procesie zakupowym oraz zadowolenie konsumenta. Dlatego modele dostaw, oferowanych przez firmy kurierskie powinny być ściśle uzależnione od potrzeb i wymagań osób korzystających z usług kurierskich. 

Modele dostaw – firmy kurierskie

Bazując na ofertach firm kurierskich, możemy wyróżnić cztery podstawowe modele dostaw. Branża określa je jako: 

  • point to point (P2P – z punktu do punktu), 
  • door to point (D2P – od drzwi do punktu), 
  • door to door (D2D – od drzwi do drzwi),
  • point to door (P2D – z punktu do drzwi).

Elastyczne point to point

Dostawa point to point opiera się na punktach nadawczo-odbiorczych oraz maszynach paczkowych. Zarówno nadanie paczki, jak i jej odbiór odbywają się w punkcie lub maszynie paczkowej. Zaletą tego modelu dostawy jest z pewnością ogromna elastyczność czasu, zarówno dla nadawcy, jak i odbiorcy przesyłki, którzy nie są uzależnieni od pracy i podjazdu kuriera. Paczkę mogą nadać lub odebrać w każdej chwili – w godzinach otwarcia punktu lub przez całą dobę w maszynie paczkowej. 

Miękkie door to point

Dostawa door to point polega na zamówieniu kuriera przez nadawcę, w celu odebrania od niego przesyłki i kończy się w punkcie nadawczo-odbiorczym lub maszynie paczkowej. Do zalet tego modelu dostaw należy elastyczność odbioru, dzięki której odbiorca paczki może odebrać ją w dowolnym dla siebie czasie. Z kolei u nadawcy ten model sprawdzi się w momencie, gdy nadaje z miejsca pracy lub domu większą ilość przesyłek, albo pracuje na home office, dzięki czemu może poczekać na kuriera w miejscu zamieszkania, niezależnie od godziny, w której ten się pojawi.

Przeczytaj także: Godziny odbioru paczek przez kuriera ‒ wszystko zależy od Przewoźnika

Wygodne door to door

Dostawa door to door to tradycyjny model, w którym zarówno odebranie przesyłki od nadawcy jak i dostarczenie jej do odbiorcy odbywa się przy udziale kuriera. Kurier przyjeżdża po przesyłkę do nadawcy, a po całej drodze jaką musi odbyć paczka – inny kurier doręcza ją wprost do rąk odbiorcy. Dostawa D2D to synonim wygody, sprawdzi się więc wtedy, gdy z jakichś powodów nie mamy możliwości nadania przesyłki w punkcie, przebywamy większość czasu w domu lub mamy do nadania wiele paczek i żadnej możliwości ich transportu do punktu. Z kolei model dostawy do drzwi jest drugą najchętniej wybieraną przez konsumentów opcją, co pokazał tegoroczny raport Gemius o “E-commerce w Polsce 2020”.

Przeczytaj także: Jak zamówić kuriera do domu? Kiedy możesz to zrobić?

Praktyczne point to door

Dostawa point to door polega na nadaniu przesyłki w punkcie lub maszynie paczkowej i dostarczeniu jej do rąk odbiorcy przez kuriera. Nadawca paczki zyskuje na elastyczności nadania przesyłki o dogodnej dla siebie porze, a odbiorca – na wygodzie, jaką oferuje dostawa paczki pod same drzwi. 

Przeczytaj także: Dlaczego twój kurier nie przyjechał? Odpowiadamy

Inne modele dostaw

Wszystkie wyżej opisane modele dostaw można sklasyfikować jako standardowe, ponieważ są oferowane przez większość firm kurierskich. Nie można jednak zapominać o tym, że potrzeby konsumentów oraz rynku usług wciąż ewoluują. Podążanie za potrzebami klientów firm kurierskich powinno być i jest nadrzędnym zadaniem Przewoźników. Każdy z osobna próbuje więc dotrzeć do coraz większego grona odbiorców, efektem czego są naprawdę ciekawe propozycje dostaw.

Żywność do Lodówkomatu

Jedną z innowacji, na razie w fazie testów, są na przykład Lodówkomaty od InPost. Póki co projekt pilotażowy obejmuje Warszawę i Kraków, ale jeśli zainteresowanie nim będzie sprzyjać – rozszerzy się na cały kraj. Co w tym wyjątkowego? Lodówkomaty to próba odpowiedzi na potrzeby klientów w kontekście kupowania produktów żywnościowych i szybko psujących się. Jak dobrze wiemy, żywność i produkty świeże nie można nadawać w paczce, idącej transportem tradycyjnym. 

Przeczytaj także: Wysyłka żywności kurierem – co musisz o niej wiedzieć?

Maszyny, które z wyglądu przypominają znane już Paczkomaty, są podzielone na 3 strefy temperaturowe: -18 st.C., 4 st.C. i 16 st.C. Umożliwiają więc zamówienie i odbiór osobisty produktów wymagających “szczególnej troski” podczas transportu i przechowywania. Można do nich zamówić produkty wymagające schłodzenia, mrożone oraz świeże, a także kwiaty, kosmetyki, farmaceutyki oraz ciasta. Na chwilę obecną – wyłącznie ze sklepów biorących udział w projekcie, jednak nie można ukrywać, że jest to pewnego rodzaju przełom w temacie dostaw kurierskich. 

Przesyłka “specjalna” przez DPD Food

Kolejnym nietypowym, choć potrzebnym modelem dostawy jest usługa DPD Food. Nią również można nadawać produkty żywnościowe, świeże oraz szybko psujące się, a zasada działania jest prosta – każda przesyłka “specjalna” jest dostarczona do odbiorcy w kolejnym dniu po nadaniu. Póki co, DPD Food jest dostępne na terenie aglomeracji warszawskiej i dotyczy dostaw w temperaturze kontrolowanej: od +1 st.C do +4 st.C. Jedyną wytyczną, którą należy spełnić aby paczka została przyjęta do transportu, jest schłodzenie jej zawartości do temperatury przewozu.

Smart Points od brokera kurierskiego Sendit.pl

Inną ciekawą propozycję w temacie dostaw ma broker kurierski Sendit. Projekt Smart Points to próba połączenia świata online ze światem offline (sklepy stacjonarne) oraz poniekąd aktywizacji ich potencjału sprzedażowego. Struktura tego modelu jest prosta – zakupy dokonane przez internet można będzie odebrać w wybranym sklepie stacjonarnym, uczestniczącym w projekcie. 

Przeczytaj także: Projekt Smart Points, czyli ostatnia mila w e-commerce według Sendit

Dzięki temu odbiorca przesyłki z kategorii online w większości przypadków i w sposób naturalny dokona zakupów w sklepie stacjonarnym, odbierając przy okazji swoje zamówienie. Niewątpliwą zaletą Smart Points jest elastyczność odbioru przesyłki dla odbiorcy. Drugą stroną medalu jest dodatkowa forma przychodu dla sklepu stacjonarnego, przyjmującego rolę punktu odbioru przesyłek. 

Dla lubiących wygodę – Click & Collect

Prezentując inne modele dostaw zamówień nie możemy zapomnieć o tzw. click&collect, czyli zamów i odbierz. Najprościej tłumacząc, ta usługa polega na zamówieniu produktów przez aplikację sklepu lub w e-sklepie, a następnie odebraniu ich osobiście w placówce stacjonarnej sklepu lub we wskazanym miejscu, w dowolnym momencie. 

Przeczytaj także: Zalety modelu Click & Collect