Można powiedzieć, że współcześni e‑klienci podczas zakupów online kierują się dwoma kryteriami – ceną oraz wygodą. Nie chcą przepłacać i zależy im, by mieć wiele opcji dostawy, z których wybiorą najlepszą dla siebie. Właśnie dlatego na rynku pojawiają się nowe rozwiązania, które mają na celu zwiększenie wygody odbiorców. Paczkomaty, odbiory w punktach czy też Click & Collect, czyli odbiór towaru w stacjonarnej placówce e‑sklepu. Jakie są zalety tego ostatniego modelu?

Prym wiedzie Francja

7,1% wszystkich towarów w kategorii FMCG Francuzi kupują w modelu Click & Collect. Auchan, Leclerc i Carrefour od wielu lat przyzwyczajają rodzimych klientów, by ci kupowali towary online i odbierali je ze sklepu, np. w drodze z pracy do domu. Pierwsze rozwiązania tego typu testował Auchan już 19 lat temu, a dziś ten model odbioru towaru rozszerzył się o nowe opcje. Mowa o Click & Drive, czyli możliwości odbioru zakupów prosto z auta w jednym z 2000 punktów w całej Francji. Nie można się więc dziwić, że także polscy klienci coraz częściej wybierają Click & Collect.

Zachowania polskich konsumentów

Jak podaje raport „E‑commerce w Polsce 2019”, 25% ankietowanych deklaruje, że odbiór w oddziale sklepu lub placówce do tego przystosowanej zachęca ich do dokonywania zakupów online. 14% respondentów przeważnie wybiera ten sposób dostawy, jeśli tylko istnieje taka możliwość. Warto też wspomnieć, że czynniki motywujące do wyboru Click & Collect to szybsza dostawa (31% ankietowanych), możliwość zobaczenia produktu przed zakupem (20% ankietowanych) oraz możliwość odbioru w punkcie sklepu (16% ankietowanych).

Jak widać, wszystko wskazuje na to, że Click & Collect idealnie wpasowuje się w oczekiwania konsumentów. Przed zakupem możemy obejrzeć produkt, zamówić go do wybranego punktu i co najważniejsze odebrać go szybko.

Zalety modelu Click & Collect od strony sprzedawcy

Wprowadzenie tego rodzaju dostawy jest korzystne dla obu stron, czyli sprzedawcy i klienta. Z punktu widzenia sprzedającego, może on zaoszczędzić na kosztach logistycznych. Często bowiem towar, który odbiera klient, znajduje się w placówce i nie trzeba przesyłać go np. z magazynu głównego. To także zaleta dla klienta, bo towar może być gotowy do odbioru w sklepie nawet po kilku minutach od zamówienia. Dzięki Click & Collect można ograniczać liczbę reklamacji, gdyż kupujący może obejrzeć towar na miejscu. Jeśli będzie miał on wady, można go od razu wymienić. Jeśli nie posiadamy własnego punktu odbioru, możemy skorzystać z jednego z 27000, które ma w swojej ofercie broker kurierski Sendit.

Zalety modelu Click & Collect od strony kupującego

W tym przypadku główne zalety to możliwość szybkiego odbioru towaru. Jeśli jest on dostępny w wybranym sklepie, to paczka będzie gotowa nawet w kilka minut. Zakupy można odebrać w dowolnym momencie, w godzinach pracy punktu. Towar można obejrzeć na miejscu i w razie konieczności zgłosić reklamację lub go wymienić. Nie trzeba stać w kolejkach, bo niektóre sklepy wprowadzają specjalne punkty odbioru, które obsługiwane z pominięciem kasy. Za towar często można zapłacić na miejscu, przy odbiorze przesyłki, co dla wielu kupujących jest bardzo ważną opcją. Paczkę można odebrać, wybierając najbliżej położony sklep.

Jak dalej będzie wyglądał rozwój Click & Collect?

Trudno powiedzieć, jakie nowinki przyniesie przyszłość, ale jeśli można uczynić zakupy procesem jeszcze łatwiejszym, na pewno tak się stanie. Warto przyglądać się rozwojowi rynku francuskiego, bo właśnie tam sprzedaż w modelu Click & Collect rozwinęła się do perfekcji.