Wysyłka żywności kurierem to praktyka, która przybiera na sile zwłaszcza w okresie okołoświątecznym. Wysyłamy bliskim, mieszkającym daleko, świąteczne specjały z wigilijnego stołu, a nawet – prezenty żywnościowe, na przykład dobre wino czy paczkę ze słodyczami. Choć na pierwszy rzut oka nie ma w tym nic złego, to Przewoźnicy obsługujący zlecenia mają z nimi wiele problemów. Czy można wysłać jedzenie przesyłką kurierską? Jeśli nie – dlaczego, a jeśli tak – na jakich zasadach?  

Jedzenie w paczce kurierskiej – opinie Przewoźników

Pierogi z kapustą od babci, makowiec od mamy czy słoik z domowym barszczem to nie jedyne frykasy, przychodzące na myśl podczas próby ogarnięcia świąt “na odległość”. Mimo najszczerszych chęci Nadawców, nie są to produkty nadające się do transportu furgonetką kurierską. Większość Przewoźników nie posiada bowiem usług dla klientów indywidualnych, dedykowanych bezpiecznej wysyłce żywności. Mało tego, regulaminy firm kurierskich zawierają specjalne listy towarów zakazanych w wysyłce, na których – choć często nie zapisana wprost – znajduje się żywność. 

O jakich komunikatach mowa? Na przykład towary nietrwałe (między innymi żywność), produkty łatwo i szybko psujące się, towary wymagające temperatury kontrolowanej, rzeczy łatwo psujące się lub środki spożywcze w rozumieniu Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, artykuły szybko psujące się lub produkty i artykuły wymagające szczególnych warunków transportu (w tym wydzielające woń lub płyn).

Pamiętajmy, że z transportu kurierskiego na zasadach ogólnych wyłączone są także towary, które podlegają akcyzie – na przykład alkohol, a także towary specjalne, wymagające właściwych zezwoleń.

Dlaczego paczka z żywnością stanowi problem?

Powody umieszczenia tych produktów na liście towarów zakazanych są motywowane przede wszystkim troską – zarówno o zawartość przesyłek, zadowolenie Klientów, jak i o bezpieczeństwo innych paczek, transportowanych tą samą furgonetką kurierską. 

W tym momencie warto przypomnieć drogę, jaką musi przebyć paczka, zanim dotrze do Odbiorcy:

  • po odebraniu jej z punktu lub od Nadawcy, jest transportowana do oddziału w miejscu nadania;
  • następnie trafia do sortowni lub terminala;
  • skąd umieszczana jest w oddziale w miejscu odbioru;
  • a dopiero stamtąd trafia do rąk Odbiorcy.

W czasie tej drogi przesyłki są poddawane wielu czynnikom zewnętrznym, mającym wpływ na jej zawartość. Żywność jest podatna na zmiany temperatur (mroźno na zewnątrz, ciepło w magazynie, znów mroźno w samochodzie kuriera) oraz na sposób, w jaki się ją przechowuje – osoby zajmujące się logistyką paczek nie mają pojęcia, co się w nich znajduje. Nawet jeśli jest to żywność, przesyłka z taką zawartością jest traktowana tak samo, jak inne, dlatego może ona ulec uszkodzeniu.

Przeczytaj także: Jak wygląda droga paczki przed jej doręczeniem? Ścieżka transportu paczki od nadawcy do odbiorcy

Co z planowanym i gwarantowanym terminem doręczenia przesyłki?

Przewoźnicy w swoich regulaminach podają gwarantowany termin doręczenia przesyłki, a w powiadomieniach wysyłanych Odbiorcy starają się określić nawet planowany termin doręczenia paczki, zwykle krótszy niż gwarantowany. Należy jednak pamiętać, że w okresie świątecznym, gdy wzrasta zainteresowanie usługami kurierskimi, mogą pojawiać się i pojawiają opóźnienia w dostawach paczek. Dlatego planując jakąkolwiek przesyłkę w ostatnim miesiącu roku trzeba liczyć się z tym, że dotrze ona do Odbiorcy po terminie. A nawet 3-4 dni transportu żywności w nieodpowiednich warunkach wpływa na jego jakość i świeżość. 

Przeczytaj także: Planowany i gwarantowany termin dostarczenia przesyłki – czym się różnią?

Reklamacje nie zostaną uznane

Liczba zgłaszanych reklamacji na usługi kurierskie rośnie zwłaszcza w okresie okołoświątecznym. Co prawda nie są prowadzone statystyki, z których wiadome byłoby, ile z nich dotyczy wysyłania żywności. Jednak śmiało można przypuszczać, że paczki z jedzeniem są najczęstszym tematem tych zgłoszeń. A ze względu na jasno określone stanowisko firm kurierskich, dotyczące przesyłania kurierem żywności – takie reklamacje nie są uznawane. I nie chodzi już tylko o zepsucie czy uszkodzenie jedzenia podczas transportu do Odbiorcy. Przewoźnicy zwracają też uwagę na to, że uszkodzona paczka, z której wycieka na przykład rozlany barszcz czy inne płyny, może uszkodzić inne paczki znajdujące się w furgonetce kuriera lub jeszcze na sortowni. W takim przypadku firmy kurierskie nie tylko nie uznają reklamacji, ale również mogą żądać od Nadawcy pokrycia szkód – w tym za sprzątanie samochodu kuriera czy magazynu. 

Przeczytaj także: Jak wygląda proces reklamacji w poszczególnych firmach kurierskich?

Jakie produkty spożywcze można wysyłać kurierem? Jak je zapakować?

Istnieje pewna grupa produktów spożywczych, które – na własne ryzyko – można nadać przesyłką kurierską. Należą do nich produkty trwałe, takie jak konserwy, cukierki, albo produkty sypkie, jeśli są odpowiednio zapakowane (na przykład świąteczna mieszanka suszu herbacianego w metalowej puszce). Warto przy tym pamiętać o właściwym przygotowaniu i zabezpieczeniu przesyłki, owijając produkty na przykład folią bąbelkową i wypełniając karton specjalnym wypełnieniem lub zmiętymi gazetami, zapobiegającymi przesuwaniu się jego zawartości. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko uszkodzenia zawartości paczki. 

Pamiętaj! Jeśli masz wątpliwości, czy dany produkt można nadać przesyłką kurierską, skontaktuj się z działem Współpracy z Klientem Sendit S.A. Nasi specjaliści chętnie doradzą i rozwieją każdą wątpliwość, dzięki czemu unikniesz niepotrzebnego stresu w i tak już napiętym, gorącym okresie świątecznym. 

Żywność do Lodówkomatu InPost

Ciekawym rozwiązaniem w temacie dostarczania kurierem żywności jest pilotażowy program InPost – Lodówkomaty. Maszyny, wyglądem i funkcjonalnością przypominające popularne Paczkomaty, umożliwiają zamówienie do nich i odbiór osobisty produktów wymagających schłodzenia, mrożonych oraz świeżych, a także kwiatów, kosmetyków, farmaceutyków oraz ciast. Zasada działania Lodówkomatu jest prosta – maszyna jest podzielona na 3 strefy temperaturowe: -18 st.C., 4 st.C. i 16 st.C. Póki co do Lodówkomatów możemy zamawiać produkty pochodzące z wybranych sklepów, biorących udział w akcji – m.in. Auchan Direct, Masarnii Smakosz czy Tłocznii Chocznia. Usługa Lodówkomatów jest dostępna na terenie Warszawy i Krakowa, ale jej twórcy nie wykluczają rozszerzenia działalności na cały kraj. 

Usługa DPD Food

Kolejną pilotażową usługą w zakresie dostarczania żywności kurierem jest DPD Food. Polega ona na dostarczaniu żywności od nadawcy do odbiorcy w kolejnym dniu po nadaniu. Dotyczy jednak dostaw w temperaturze kontrolowanej (od +1 st.C do +4 st.C), na terenie aglomeracji warszawskiej. Paczki przewożone usługą DPD Food nie mogą przekraczać 20 kg, a najdłuższy bok paczki nie może przekroczyć 100 cm. Towar transportowany furgonetką kurierską musi być schłodzony przed przyjęciem przez kuriera do temperatury przewozu oraz być zapakowany szczelnie oraz w odporne na niskie temperatury i podwyższoną wilgotność opakowanie.