logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • firmy kurierskie logotypy

        Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Projekt Smart Points, czyli ostatnia mila w e-commerce według Sendit

Projekt Smart Points, czyli ostatnia mila w e-commerce według Sendit

17.11.2020 Klient e-biznes Ostatnia aktualizacja wpisu: 24.10.2023 5 minutczytania

zakupy online

Ostatnia mila w e-commerce to moment, w którym Klient otrzymuje swoje zamówienie do ręki. To od niej zależy pozytywna lub negatywna opinia o procesie dostawy jako całości – zaczynając od sklepu, na sposobie dostawy zamówienia kończąc. Na ocenę ostatniej mili bez wątpienia wpływa rosnąca popularność i dostępność punktów nadawczo-odbiorczych, w tym maszyn paczkowych. Czy jest to ocena pozytywna, czy negatywna?

Spis treści

  • Dziś wolimy być online
  • Czym jest ostatnia mila w e-commerce?
  • Konsumenci chcą niezależności
  • Smart Points by Sendit

Dziś wolimy być online

Codzienne zakupy prawie całkowicie przeniosły się do sieci, na szkodę placówek stacjonarnych. Genezy tego trendu nie należy zrzucać jedynie na szalejącą epidemię koronawirusa. Swój udział ma w nim także trwający od kilku lat zakaz handlu w niedzielę. Na skutek tej decyzji konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy w sieci (w 2020 roku 73 proc. internautów, raport Gemius “E-commerce w Polsce 2020”). Przemawia za tym wygoda, brak ograniczenia czasowego podczas zakupów oraz dostępność e-sklepów przez całą dobę. Ale postępująca e-konsumpcja ma również inne aspekty, o których nie wolno zapominać: między innymi wpływa na mniejszą przychodowość sklepów stacjonarnych. Próbą połączenia obu światów – online i offline, może być odpowiednia organizacja ostatniej mili.

Czym jest ostatnia mila w e-commerce?

Końcowy etap łańcucha dostawy, czyli wspomniana wcześniej, tzw. ostatnia mila, ma niebagatelny wpływ na wizerunek całego procesu logistycznego zamówienia z e-sklepu do rąk Klienta. Wszystko to, co wydarzy się podczas dostawy oraz odczucia Klienta – zadowolenie lub jego brak, mają wpływ nie tylko na wizerunek całego procesu dostawy, ale i na wizerunek sklepu, z którego przyszło zamówienie. Tyle w ogólnej teorii. 

W rzeczywistości bowiem pojęcia ostatniej mili wcale nie da się tak łatwo włożyć w schemat. Choć wiemy, czym jest ona w ogóle, w szczególe jej skład zawsze zależy od konkretnego przypadku i konkretnej sytuacji, zachodzących przy konkretnym zamówieniu: czy przyszło ono szybko, czy tanio, czy bez problemów, czy Klient miał wybór w sposobie jego odbioru. Na problem ostatniej mili składają się więc długie trasy, korki, niedostępność miejsc parkingowych, kilkukrotne próby doręczenia przesyłki z powodu nieobecności Odbiorcy w domu, nieprawidłowo podany adres dostawy, a nawet mniejsze miejscowości, które są położone daleko od głównych węzłów komunikacyjnych. 

Konsumenci chcą niezależności

Częścią składową wizerunku ostatniej mili jest także sama forma dostawy. Firmy kurierskie oferują z reguły cztery formy dostarczenia zamówienia: z punktu do drzwi, od drzwi do punktu, z punktu do punktu lub od drzwi do drzwi. Wybór zawsze należy do Odbiorcy, który niejako narzuca kierunek rozwoju ostatecznego wizerunku ostatniej mili. A ta jest coraz częściej synonimem wygody, elastyczności i niezależności. 

W raporcie Gemius “E-commerce w Polsce 2020” aż 61 proc. internautów wskazało, że najczęstszą formą dostawy jest maszyna paczkowa. A tych z każdą chwilą przybywa. Co więcej, dane własne Poczty Polskiej, przedstawione we wrześniu 2020 roku jasno pokazują, że stale rośnie też liczba placówek nadawczo-odbiorczych w całym kraju. Zainteresowanie “bezosobową” formą dostawy e-zakupów z całą pewnością wynika ze stylu życia, jaki coraz częściej prowadzimy – żyjemy szybciej, dużo się przemieszczamy, nie lubimy czekać (np. na kuriera), a także chcemy pewne sprawy załatwiać “przy okazji”, na przykład wracając z pracy do domu “przy okazji” odbieramy paczkę. 

Ale elastyczność i wygoda to nie jedyne powody, dla których rośnie popularność punktów oraz maszyn paczkowych. Za tymi opcjami przemawia także niższa cena, którą finalnie płaci za usługę Odbiorca przesyłki – zwłaszcza przy stosunkowo niskiej cenie jednostkowej przesyłanego produktu. “Bezosobowe” dostawy zamówień są też ważne z punktu bezpieczeństwa zdrowia, na co w ostatnim czasie zwracamy szczególną uwagę. Mniejszy kontakt międzyludzki ogranicza bowiem ryzyko zarażenia się koronawirusem.

Smart Points by Sendit

Michał Goldmann, Prezes Zarządu w Sendit S.A.:

Smart Points to nowoczesna idea, która przyjęła postać rozwiązania dla e-logistyki, łącząc wszystkie składowe, tj.: konsumenta e-commerce, placówki sieci detalicznej oraz branżę KEP, w jedną spójną całość.

Obserwując trendy w branży e-commerce oraz branży kurierskiej wielu ekspertów środowiskowych stara się znaleźć sposób na połączenie dwóch przeciwległych światów – online i offline. Propozycją Sendit jest projekt Smart Points. O atrakcyjności pomysłu mówi Michał Goldmann:

W naturalny sposób budujemy dodatkowy napływ e-klienta w danej placówce sieci i to bez konieczności ponoszenia przez nie dodatkowych, płatnych działań marketingowych. To trójstronny zysk obejmujący właścicieli sieci detalicznych, kupujących w sieci oraz firmy kurierskie, bo te ostatnie są żywo zainteresowane poszerzaniem zasięgu dotarcia ze swoimi usługami do klientów.

Smart Points to współpraca sklepów detalicznych, które funkcjonują w tradycyjny sposób i prowadzą sprzedaż stacjonarną oraz sklepów online. Na czym miałaby ona polegać? Na odbiorze przesyłki kupionej przez internet w sklepie stacjonarnym. Korzyściami dla Odbiorcy przesyłki są przede wszystkim wygoda i elastyczność odbioru. Sklep offline dołączając do Smart Points zyska dodatkową formę przychodu. W dodatku z dużym prawdopodobieństwem e-klient odbierając swoje zamówienie w sklepie stacjonarnym, dokona w nim przy okazji zakupów. 

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

regulamin

Regulamin sklepu internetowego 2025 – jak go napisać? Przepisy, gotowy wzór regulaminu

strategia sklepu

Planowanie strategii sklepu internetowego w pigułce

Zamów kuriera do firmy

Jak zamówić kuriera do firmy? – przewodnik krok po kroku

Zamów kuriera do firmy

Zmiany technologiczne dla Klientów Sendit.pl

same day delivery

Dzień Kuriera i Przewoźnika – 29.09.2020

black friday

Black Friday i Cyber Monday, czyli jak przygotować e-sklep na wyprzedażowe szaleństwo?

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.