Czasami zdarzają się takie sytuacje, które wyprowadzą z równowagi nawet największego stoika. Jedną z nich jest nieobecność kuriera z przesyłką, na którą czekasz od dłuższego czasu. Zdenerwowanie towarzyszące takim sytuacjom jest jak najbardziej zrozumiałe. Dlaczego właściwie kurier nie przyjechał? Co zrobić w takiej sytuacji?

Zamówienie w e-sklepie złożone i opłacone – pozostaje teraz czekać na przyjazd kuriera z upragnioną przesyłką. Nie możesz doczekać się chwili, gdy rozpakujesz swoją paczkę. Dlatego w pracy bierzesz dzień wolnego, albo pracujesz w trybie home office. I choć przesyłka ma status “w doręczeniu”, domofon uparcie milczy, a przed domem na próżno wypatrywać kurierskiej furgonetki. Znasz to? Jeśli tak – z pewnością wiesz, jakie emocje towarzyszą takiej sytuacji. Dlaczego, mimo jasno określonej, planowanej daty doręczenia przesyłki, kurier się nie zjawia?

Przeczytaj także: Planowany i gwarantowany termin dostarczenia przesyłki – czym się różnią?

Dlaczego kurier nie przyjechał?

Choć zwykle kurierzy robią wszystko, by terminowo pojawić się u ciebie z przesyłką, czasami zdarzają się sytuacje zupełnie niezależne od nich. Należą do nich, na przykład, wypadki drogowe, korki, awarie furgonetek kurierskich, czy niespodziewane złe samopoczucie kuriera w dniu dostarczenia twojej przesyłki. Opóźnienia w dostawie paczek mogą więc wcale nie wynikać ze złej woli kuriera. Warto mieć to na uwadze, rozmawiając z firmą kurierską, która miała dostarczyć przesyłkę. Co więcej, podczas składania zamówienia online, w jego podsumowaniu otrzymasz informację o planowanym terminie dostarczenia przesyłki. Przewoźnicy operują jednak dwoma terminami – planowanym i gwarantowanym. Ten pierwszy oznacza, że planowo (ale nie na pewno) w tym dniu przyjedzie do ciebie kurier. Jednocześnie w regulaminach usług, firmy kurierskie określają gwarantowany termin dostarczenia przesyłki – zwykle jest on nieco dłuższy niż planowany. Dopiero po upływie gwarantowanego terminu możesz ubiegać się o reklamację usługi kurierskiej.

Pamiętaj, że nieudana dostawa przesyłki to nie koniec świata. Jeśli zdarzy się taka sytuacja – a Przewoźnicy bardzo dbają o to, by była to rzadkość – swoją paczkę znajdziesz w specjalnym punkcie odbioru, zlokalizowanym jak najbliżej miejsca twojego zamieszkania. Możesz ją odebrać w przeciągu kilku dni. Oczywiście, dostaniesz informację o zaistniałej sytuacji i objaśnienie, skąd możesz odebrać paczkę.

Jeśli bardzo zależy ci na tym, żeby przesyłka dotarła jednak pod drzwi domu, możesz zadzwonić do obsługującej cię firmy kurierskiej i spróbować wyjaśnić sytuację. U większości Przewoźników istnieje możliwość drugiej próby doręczenia przesyłki, dlatego zawsze warto kontaktować się z nimi w takich sprawach.

Kurier – co jeśli nie ma mnie w domu?

Dostałeś powiadomienie o tym, że twoja paczka jest już w drodze i czekasz z niecierpliwością na kuriera. Dosłownie na chwileczkę wychodzisz do sklepu, a w tym czasie pod dom zajeżdża kurierska furgonetka. Jak w takiej sytuacji postąpi kurier? To zależy od polityki firmy kurierskiej. Niektórzy Przewoźnicy podejmują kolejną próbę doręczenia przesyłki – tak dzieje się na przykład w przypadku kuriera DPD, kuriera Poczty Polskiej, kuriera UPS czy kuriera InPost. Z kolei na przykład kurierzy GLS – po uzyskaniu zgody Odbiorcy – mogą zostawić przesyłkę u sąsiada. Ty, jako Odbiorca przesyłki, na bieżąco dostaniesz informację o statusie paczki w systemie śledzenia przesyłek konkretnego przewoźnika, albo w systemie śledzenia przesyłek Sendit, jeśli usługa kurierska była zamówiona przez brokera kurierskiego.

Usługi kurierskie – o co najczęściej pytamy w sieci?

Przy okazji tematu usług kurierskich pojawiają się często pytania, dotyczące pracy kurierów. Wybraliśmy 3 najczęściej zadawane:

  1. Jak zamówić kuriera?

Kuriera możesz zamówić na dwa sposoby. Pierwszy z nich to kontakt z wybraną firmą kurierską i załatwienie wszystkich formalności bezpośrednio u Przewoźnika. Drugim sposobem jest skorzystanie z usług brokera kurierskiego, takiego jak Sendit. Dzięki temu masz dostęp do usług nie jednej, a kilku największych firm kurierskich. To którą wybierzesz, zależy tylko od atrakcyjności oferty oraz ceny za przesyłkę, jaką chcesz zapłacić.
Pozostając w temacie cen możesz zauważyć, że w ramach usług brokera kurierskiego za tą samą przesyłkę zapłacisz mniej, niż bezpośrednio u Przewoźnika. Dodatkowo nie musisz deklarować z góry ilości paczek, jakie planujesz nadać podczas współpracy. Czy to coś kosztuje? Absolutnie nie, rejestracja w Sendit jest całkowicie darmowa.

Przeczytaj także: Dlaczego warto skorzystać z usług brokera kurierskiego?

  1. Dlaczego kurier nie dzwoni?

Telefon od kuriera w dniu dostarczenia twojej przesyłki to coraz częstsza praktyka. W ten sposób kurier upewnia się, że zastanie pod adresem dostawy Odbiorcę, a Odbiorca przesyłki dowiaduje się, że w niedługim czasie jego paczka zostanie dostarczona. Mało kto jednak wie, że telefon od kuriera wcale nie jest obowiązkiem, narzuconym przez regulaminy firm kurierskich, a wynika – po prostu – z dobrej woli kierowcy. 

Przeczytaj także: Prawa i obowiązki kuriera – co powinien, a czego nie musi robić?

  1. Kiedy kurier przyjedzie?

Znając planowane i gwarantowane terminy dostarczenia przesyłki, masz pewność, że kurier pojawi się w tym przedziale czasowym, pod twoimi drzwiami. Dokładną informację o swojej przesyłce uzyskasz także dzięki śledzeniu przesyłek w Sendit, lub bezpośrednio u Przewoźników:

Podsumowanie

Nasze oczekiwania czasem brutalnie zderzają się z nieprzewidzianymi zdarzeniami codzienności. W dodatku nie zawsze jest to efekt złej woli czy ludzkiej złośliwości. Najważniejsze są spokój i opanowanie. Jeśli kurier, na którego czekasz, nie przyjechał, spróbuj spokojnie wyjaśnić sytuację z Przewoźnikiem lub skontrolować status przesyłki przez system śledzenia paczek.