logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • firmy kurierskie logotypy

        Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Podsumowanie 2020 w branży kurierskiej

Podsumowanie 2020 w branży kurierskiej

08.01.2021 Klient e-biznes Ostatnia aktualizacja wpisu: 05.05.2025 6 minutczytania

2020

Początek nowego roku kalendarzowego to moment, w którym nie tylko układamy listę noworocznych postanowień, ale też spoglądamy wstecz, podsumowując ubiegłoroczne wydarzenia. Co wydarzyło się w branży kurierskiej w 2020 roku? Zapraszamy na krótkie podsumowanie.

Rynek kurierski w Polsce jest jednym z najprężniej rozwijających się segmentów sektora logistycznego w Europie. Według prognoz Poczty Polskiej, w 2023 roku operatorzy branży KEP (branża KEP – Kurier, Ekspress, Paczka, czyli firmy świadczące usługi logistyczne i pocztowe) mogą obsłużyć nawet do 850 milionów paczek, a więc 2 razy więcej niż w 2017 roku i o 78 proc. więcej niż w 2018 roku. Przewidywany średni wskaźnik wzrostu rocznego w przedziale 2019-2023 wynosi 11 proc., przewyższając tym samym średnie wskaźniki wzrostu rocznego nie tylko w Europie, ale i na świecie.

Nie da się ukryć, że największą zasługę tak szybkiego tempa rozwoju branży kurierskiej w Polsce ma e-commerce, czyli handel elektroniczny. W raporcie o “E-commerce w Polsce 2020” (Gemius) w ubiegłym roku aż 76 proc. internautów zadeklarowało robienie zakupów online. Jest to o 14 proc. więcej niż w 2019 i o 20 proc. więcej niż w 2018 roku. Szczyty sezonowe w sprzedaży, takie jak Black Friday, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy czy Dzień Singla, a także okres okołoświąteczny pod koniec grudnia wyraźnie pokazują, jak wiele łączy branżę KEP i rynek e-commerce. Sprzedaż online i branża kurierska są naczyniami połączonymi, w których jedno nie może funkcjonować poprawnie bez drugiego. 

Co branży kurierskiej przyniósł 2020 rok? Oto kilka najważniejszych wydarzeń.

Spis treści

  • Pandemia COVID-19 a branża KEP w Polsce
  • Sprzedaż InPost w 2020 roku
  • Poczta Polska chce mieć swoje paczkomaty
  • Rozwój rynku dostaw niekurierskich
  • Podsumowanie

Pandemia COVID-19 a branża KEP w Polsce

W 2020 roku głównym motorem napędowym zmian – tych dobrych i tych złych – w wielu branżach był koronawirus. Dla rynku kurierskiego w Polsce pandemia COVID-19 była przyczyną modernizacji usług oraz obsługi, tak naprawdę przyspieszając, a nie wymuszając ich nadejście.  

  • Efekt pandemii: dostawy do punktu

Według badania zleconego przez Krajowy Rejestr Długów, a przeprowadzonego przez IMAS International, podczas pandemii w 2020 roku prawie 67 proc. Polaków korzystało z usług firm kurierskich, a 65 proc. odebrało swoje przesyłki w popularnych maszynach paczkowych – paczkomatach. 

  • Efekt pandemii: bezkontaktowa dostawa i bezdotykowe potwierdzenie odbioru

Strach przed zarażeniem się koronawirusem oraz przewaga popularności paczkomatów wymusiły na pozostałych firmach kurierskich dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Tym samym Przewoźnicy wprowadzili do swoich ofert dostawę bezkontaktową, czyli pozostawienie przesyłki pod drzwiami Odbiorcy, aby nie narażać jego oraz kuriera na bezpośredni kontakt. Z kolei InPost, mający w swojej ofercie paczkomaty w całej Polsce, w 2020 roku umożliwił ich bezdotykową obsługę za pomocą aplikacji mobilnej, pobranej na smartfona.

Kolejną nowością praktykowaną na większą skalę w 2020 roku są bezdotykowe potwierdzenia odbioru przesyłki. Odbiorca paczki nie musi podpisywać potwierdzenia odbioru, wystarczy, że poda kurierowi kod PIN, który wcześniej otrzyma w wiadomości SMS lub email.

  • Efekt pandemii: znaczenie ostatniej mili w łańcuchu dostawy wzrasta

Znaczenie ostatniej mili, czyli procesu dostarczenia przesyłki już do rąk odbiorcy, podczas pandemii w 2020 roku wzrosło jeszcze bardziej. Nie chodzi już tylko o szybkość dostarczenia paczki, ale też o bezpieczeństwo Odbiorcy i kuriera podczas całego procesu. Dlatego firmy kurierskie, które poważnie potraktowały obawy konsumentów o zdrowie i życie, zyskały ich lojalność, poszerzyły grono nowych klientów oraz stały się autentyczne, godne zaufania w ich oczach.

  • Efekt pandemii: płatność bezgotówkowa u kuriera

Efektem pandemii COVID-19 w 2020 roku była także ewolucja w płatnościach za przesyłki. Do 2020 roku wielu kurierów woziło ze sobą w furgonetce terminale płatnicze. Rzadko kto jednak z tego korzystał. Po wprowadzeniu wynikających z pandemii obostrzeń, Przewoźnicy częściej i mocniej zaczęli zachęcać Odbiorców do korzystania z płatności bezgotówkowych. Umożliwiono także płatność telefonem oraz BLIKiem, co jest stricte efektem pandemii.

  • Efekt pandemii: weekendowe dostawy do paczkomatów

Popyt rodzi podaż, a zainteresowanie usługą – jej rozwój i rozszerzenie dostępności. Dlatego w 2020 roku InPost wprowadził usługę “Paczka w weekend”, umożliwiającą dostarczenie przesyłek do maszyn paczkowych również w soboty i niedziele. W 2020 roku paczkomaty zaczęły pojawiać się także wewnątrz budynków – np w biurowcach, galeriach handlowych – poszerzając tym samym możliwości odbioru przesyłek.

Sprzedaż InPost w 2020 roku

W 2020 roku paczkomatowy gigant – InPost ogłosił sprzedaż spółki. Co ciekawe, największym z zainteresowanych kupnem InPostu jest Allegro, które wrześniową umową z Al Prime (to do niej należy InPost) zagwarantowało sobie prawo pierwokupu spółki. Dla Allegro zakup InPost będzie oznaczać praktycznie krajowy monopol na e-handel oraz logistykę w e-commerce, tym bardziej że już jest liderem tego rynku w Polsce. 

Przeczytaj także: Modele dostaw w branży kurierskiej. Czym się różnią i na czym polegają?

Poczta Polska chce mieć swoje paczkomaty

Jednym z punktów strategii na 2020-2024, przyjętej przez Pocztę Polską w 2020 roku jest budowa sieci własnych automatów paczkowych, o nazwie Smartbox. Co ciekawe, już teraz przesyłki dostarczane Pocztą Polską można odbierać w ponad 12 tysiącach punktów odbioru, takich jak sklepy Żabka, kioski Ruch czy stacje PKN ORLEN. Przyjęcie w strategii rozwoju działalności założenia, że do 2022 roku “pocztowe” punkty odbioru zasili jeszcze 4 tysiące automatów paczkowych, daje jasny sygnał o tym, że Poczta Polska respektuje potrzeby konsumenckie i wychodzi im naprzeciw.

Rozwój rynku dostaw niekurierskich

Rok 2020, a właściwie pandemia koronawirusa, przyniosły także przyspieszony rozwój branż niekurierskich, ale związanych z logistyką i łańcuchem dostaw w mniejszy lub większy sposób. Konieczność dopasowania się do nowej rzeczywistości i błyskawicznej reakcji na potrzeby konsumentów spopularyzowały zakupy (nie tylko spożywcze) w sklepach stacjonarnych i restauracjach bez wychodzenia z domu. Taką możliwość oferuje na przykład Glovo, które w ubiegłym roku podjęło współpracę z Biedronką oraz Carrefour, gwarantując swoim klientom w dużych miastach szybką dostawę produktów spożywczych w ciągu godziny od złożenia zamówienia. 

Przeczytaj także: Gdzie sprzedać używane rzeczy w sieci? Jak zrobić to dobrze?

Podsumowanie

Ciężko jest podsumować ubiegły rok w kilku słowach, ponieważ obfitował on w wiele zmian, dotyczących nie tylko funkcjonowania branży KEP w Polsce, ale też jej oferty. W 2020 roku do wysoko cenionej zwykle jakości usług doszło jeszcze ich bezpieczeństwo. Wiele innowacji, których przyspieszone wprowadzenie na rynek wymusiła pandemia koronawirusa, zostanie z nami na dłużej. Czy da się zrobić coś więcej i co da się zrobić więcej, w temacie bezpieczeństwa logistyki przesyłek oraz ich dystrybucji do Odbiorców? To pokażą kolejne lata. 

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

paczkomat kurier

Poradnik dla e‑sklepu. Dlaczego warto mieć punkty odbioru w ofercie sklepu internetowego?

Pocztex ekspres 24 i 48

Pocztex Ekspres 24 i Pocztex Kurier 48 – różnice

tik tok app

TikTok, Snapchat i Twitter – czy warto założyć tam konto firmowe?

Przesyłki w duchu eko

Plastic Tax – podatek od plastiku. Czy wpłynie na branżę kurierską?

black friday

Black Friday i Cyber Monday, czyli jak przygotować e-sklep na wyprzedażowe szaleństwo?

harmonogram pracy firm kurierskich

Weekend majowy 2022 – praca firm kurierskich

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.