Coraz większą popularnością cieszą się paczkomaty InPost, dzięki którym proces nadania oraz odbioru przesyłki jest szybki i wygodny dla obu stron. Czasem jednak coś może pójść nie tak. W tym wpisie postaramy się wyjaśnić, ile czasu jest na odebranie paczki z paczkomatu, kiedy paczka z paczkomatu wraca do nadawcy oraz dlaczego tak się dzieje.

Jeśli kupujesz przez internet, albo prowadzisz e-sklep, zapewne często korzystasz z usług firm kurierskich. Nie będzie przesadnym stwierdzenie, że najpopularniejszą formą dostawy zamówienia są właśnie paczki. Aż 62 proc. internautów deklaruje kupowanie online, 60 proc. dokonuje zakupów w polskich e-sklepach, a 26 proc. zamawia produkty w zagranicznych e-sklepach – wynika z raportu E-commerce w Polsce 2019, przygotowanego przez Gemius. Co więcej, badani deklarują, że w kolejnym roku ilość zamówień składanych online co najmniej utrzyma się na podobnym poziomie. Pandemia koronawirusa pokazała nam jednak już teraz, że zakupy przez internet nie tylko mają się świetnie, ale także są stabilnie ugruntowaną, coraz częściej wybieraną alternatywą dla sklepów stacjonarnych. 

Paczkomaty – definicja wygody i bezpieczeństwa

Firmy kurierskie oferują kilka sposobów dostawy przesyłek. Jedną z nich są paczkomaty InPost, które od kilku lat cieszą się ogromną popularnością zarówno wśród nadawców, jak i odbiorców przesyłek. Klienci, którzy korzystają z paczkomatów, cenią je przede wszystkim za wygodę odbierania i nadawania paczek. Wraz ze wzrastającym zainteresowaniem tą usługą, rośnie także ilość pytań od konsumentów, dotyczących nie tylko obsługi samych paczkomatów, ale i procesów, którym poddawane są paczki. Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w dalszych częściach artykułu. 

Ile jest czasu na odebranie paczki z paczkomatu?

Jeśli kupując online chcesz, by przesyłkę dostarczył kurier, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami, wiążącymi się z tą usługą. Kurier zapuka do twoich drzwi w określonych godzinach. Jeśli nie zastanie odbiorcy pod adresem doręczenia paczki, ponowi próbę dostarczenia przesyłki w kolejnym dniu lub o innej godzinie, albo pozostawi ją w lokalnym punkcie odbioru paczek, do odbioru osobistego. 

O tym, jak dokładnie wygląda ścieżka transportu paczki od nadawcy do odbiorcy, przeczytasz tutaj

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy paczkę nadano do paczkomatu. W momencie dostarczenia twojej przesyłki do paczkomatu, otrzymasz powiadomienie SMS, e-mail lub w aplikacji InPost. Wtedy na odbiór zamówienia masz 48h – możesz to zrobić o wygodnej dla siebie godzinie, bez stresu, że kurier z paczką nie zastanie cię w domu. 

W ostatnim czasie, gdy sprzedaż online z powodu pandemii mocno wzrosła, zdarzały się sytuacje, że wybrany paczkomat był zapełniony. Taka sytuacja często zachodzi także przed – na przykład – świętami Bożego Narodzenia, gdy większość prezentów kupujemy w sieci. Wtedy twoja paczka trafi do paczkomatu tymczasowego, który znajduje się w odległości nie większej niż 2 km od pierwotnie wybranego przez ciebie paczkomatu. Ale uwaga – stamtąd paczkę możesz odebrać już tylko w ciągu 1 pełnego dnia roboczego. Jeśli tego nie zrobisz, twoja przesyłka trafi do pierwotnie wybranego paczkomatu, gdzie będzie czekać na odbiór przez kolejne 48h. 

W okresie pandemii COVID-19, przesyłki zamówione do Paczkomatów będą czekać na odbiór jak dotychczas 48h. Po tym okresie nieodebrane przesyłki nie będą odsyłane do oddziału InPost gdzie czekają na odbiór dodatkowe 3 dni, ale zostaną zwrócone bezpośrednio do nadawcy.

Jeżeli kupujący nie odbierze paczki, zostanie ona zwrócona do oddziału InPost, najbliższego wobec paczkomatu, który wskazany został jako nadawczy podczas składania zamówienia. Na jej odbiór z oddziału nadawca ma 7 dni. Jeśli nie zostanie odebrana w tym terminie, zostanie potraktowana jako niedoręczalna i skierowana do Magazynu Przesyłek Niedoręczalnych Operatora. Jak ją ewentualnie odzyskać, jak wygląda procedura odzyskania paczki oraz ile wynosi koszt dodatkowy zwrotu? Z tymi pytaniami zawsze należy zwrócić się indywidualnie do InPost.

Chcesz wiedzieć, co dzieje się z twoją przesyłką? Zainstaluj aplikację InPost

Czy nadawanie lub odbiór paczki z paczkomatu można jeszcze bardziej przyspieszyć i usprawnić? Okazuje się, że można! Firma InPost po rewolucyjnym w 2009 roku wprowadzeniu na rynek paczkomatów, teraz zapewniła całkowicie bezdotykową ich obsługę. Wszystko odbywa się z pozycji smartfona – wystarczy pobrać aplikację InPost Mobile. Oprócz otwierania skrytek paczkomatu w sposób zdalny, w aplikacji InPost możesz również sprawdzić, czy paczka jest już w paczkomacie oraz na bieżąco śledzić każdą zmianę jej statusu, dzięki czemu wiesz, na jakim etapie drogi do ciebie się znajduje. Aplikacja umożliwia też śledzenie paczek rodziny czy znajomych (wystarczy, że podadzą ci numer zamówienia) oraz uproszczoną płatność za pobraniem.