O skuteczności sprzedaży w sieci oraz rozpoznawalności marki decydują nie tylko odpowiednie narzędzia techniczne, fajne produkty i atrakcyjne ceny. Sukces w e-commerce jest definiowany także odpowiednio prowadzonym e-marketingiem. Czym jest marketing internetowy oraz na co zwrócić uwagę, planując strategię marketingową e-sklepu?

Ten artykuł jest trzecią częścią cyklu “Sprzedaż w sieci. Jak zacząć?”. Z kolejnych artykułów dowiesz się także, jak powinna wyglądać strona internetowa e-sklepu, dlaczego SEO jest niezbędne do prowadzenia e-biznesu oraz o logistyce w sklepie online. 

Przeczytaj także:

Co to jest e-marketing?

Pod hasłem “marketing” kryje się tak wiele działań na tak wielu płaszczyznach, że trudno jest zdefiniować to pojęcie krótko i zwięźle. Najprościej więc wyróżnić poszczególne gałęzie marketingu i to je postarać się wytłumaczyć. Dla sprzedaży w sieci najważniejszy jest e-marketing.

Marketing internetowy jest obecnie najprężniej rozwijającą się płaszczyzną marketingową, ponieważ coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci. Zadaniem marketingu internetowego jest opracowanie strategii wprowadzenia produktu na rynek, a także promowania go i przedstawiania w korzystny sposób. Dzięki temu zwiększa się widoczność marki w sieci, a także tworzy się i utrwala więź pomiędzy marką oraz jej odbiorcami. 

Wyjątkowość e-marketingu polega na tym, że odbiorca ma możliwość czynnej komunikacji z prezentowaną marką – może prowadzić z nią dialog, wyrażać opinię, dzielić się spostrzeżeniami.

Do najpopularniejszych działań marketingu internetowego należą: content marketing, SEO oraz strona www, remarketing, reklamy w Google Ads, social media oraz mailing. 

Cele marketingu internetowego vs cele e-biznesu

To, jak będą wyglądały działania e-marketingu, zależy przede wszystkim od celów e-biznesu. A najważniejszym z nich jest przecież generowanie sprzedaży. Jak więc ukierunkować działania marketingu internetowego, aby wygenerować więcej sprzedaży, wspierając cele e-biznesu? 

Na przykład zwiększając świadomość istnienia marki oraz budując jej ekspercki wizerunek w sieci. Z kolei tworzenie bazy kontaktów potencjalnie zainteresowanych usługami marki oraz edukowanie już obecnych klientów, pozwoli rozbudować działalność firmy na nowe segmenty. Niezwykle ważna w strategii e-marketingu jest także obecność w sieci – to dzięki takim kanałom komunikacji z klientami, jak popularne social media, zwiększa się lojalność klientów wobec e-sklepów. To tam mogą oni wyrażać swoje zdanie o marce, dowiadywać się o nowościach, dyskutować o poczynaniach ulubionego e-sklepu, czy wreszcie sygnalizować, co jest nie tak. 

Przeczytaj także: LinkedIn i Facebook – jak wykorzystać ich potencjał w promocji sklepu internetowego?

Jak stworzyć skuteczną strategię e-marketingową dla sklepu internetowego?

Skrojona na miarę strategia działań marketingowych w sieci pozwoli mądrze i skutecznie prowadzić biznes w sieci. Jak ją przygotować? Oto najważniejsze elementy, o których nie można zapomnieć:

  • Analiza konkurencji 

W pierwszej kolejności rozejrzyj się dookoła i zobacz, z czym i z kim przyjdzie ci się zmierzyć w walce o sprzedażowy sukces. Stwórz listę swoich konkurentów, wypisz wszystkie słabe oraz mocne strony ich oferty. Sprawdź także, w jaki sposób prowadzą swoją komunikację w sieci.

  • Analiza twojego e-biznesu

W następnym kroku przyjrzyj się krytycznym okiem swojemu biznesowi. Sporządź listę słabych punktów oraz tych mocnych, dzięki którym jesteś widoczny na tle konkurencji. Dzięki temu jasno określisz, na czym powinna skupić się promocja i komunikacja marki w sieci.

  • Grupa docelowa

Kim jest twój Klient? Zastanów się nad grupą docelową, do której będziesz kierować komunikację o marce. Dzięki temu łatwiej będzie określić, jak dotrzeć do potencjalnych Klientów.

  • Komunikacja produktu

Co sprzedajesz? Jakie są mocne strony twoich produktów/usług, o których chcesz komunikować na zewnątrz? Dlaczego to właśnie twoje usługi/produkty Klient powinien kupić? Określenie portretu produktu lub usługi pozwoli przygotować trafną komunikację o nim, nastawioną na sukces.

  • Obecność w social mediach

Określ, w których social mediach przebywa najwięcej twoich potencjalnych klientów. Załóż profile firmowe i komunikuj się z odbiorcami w bardziej bezpośredni sposób, dzięki czemu zyskasz na wiarygodności wizerunkowej.

  • Długoterminowe, średnioterminowe i krótkoterminowe cele

Zastanów się, co chcesz osiągnąć w przeciągu kilku lat, w ciągu kilku miesięcy oraz w ciągu kilku dni/tygodni. Każde działanie marketingowe, które podejmiesz, powinno wynikać właśnie z tych jasno określonych celów. 

  • Kontrola wyników i elastyczność działań

Kontrolując, analizując i oceniając efekty działań marketingowych można stwierdzić, czy przynoszą one zamierzony skutek. Jeśli w którymś miejscu coś nie działa – nie bój się zmienić taktyki. 

Podsumowanie

Skuteczny marketing e-sklepu jest kołem napędowym sprzedaży, dlatego warto solidnie opracować strategię działania. Efekty pracy w postaci docierania do potencjalnych klientów przez 27/7, oszczędności pieniędzy oraz czasu dzięki automatyzacji pewnych procesów, a także wzmacnianiu więzi z odbiorcami działań dzięki wchodzeniu z nimi w interakcje, to klucz do sukcesu e-sklepu.