Strona internetowa w e-biznesie służy nie tylko do prezentacji oferty sklepu internetowego. Jest również doskonałym narzędziem marketingowym. Jeśli będzie przyjazna i funkcjonalna dla użytkownika, z dużym prawdopodobieństwem dokona on zakupu w e-sklepie, a także – chętnie powróci do niego w przyszłości oraz poleci go innym użytkownikom. Jak zbudować stronę internetową dla e-sklepu, aby odnieść sukces w e-commerce? 

Ten artykuł jest pierwszą częścią cyklu “Sprzedaż w sieci. Jak zacząć?”. Z kolejnych artykułów dowiesz się także, jak zorganizować logistykę w e-sklepie, dlaczego SEO jest niezbędne do prowadzenia e-biznesu oraz o skuteczności marketingu w sklepie online. 

Dlaczego strona główna e-sklepu jest ważna?

Według Shoper, platformy sklepów online, na 25 mln badanych użytkowników internetu aż 18,5 proc. z nich swoją wizytę w e-sklepie zaczyna od strony głównej. Nie ma wątpliwości, że planując biznes w sieci szczególną uwagę powinniśmy przyłożyć do wyglądu strony głównej e-sklepu. Dlaczego? Choćby dlatego, że jest wizytówką twojego biznesu. Dzięki niej możesz zaprezentować markę, jej mocne strony oraz zbudować konsumenckie zaufanie.  

Marcin Sieńko, UX w sendit.pl radzi:

Szukając projektu dla naszego sklepu, warto upewnić się, że proces koszykowy — od wyboru produktu, po finalizację płatności — będzie wyczyszczony z wszystkich utrudnień i rozpraszaczy. Formularz powinien być krótki, prosty i nie powinien wymuszać podawania żadnych zbędnych informacji i zakładania konta.  

Ale to nie wszystko – strona internetowa ma także ułatwić klientom nawigację w sklepie, dlatego projektując ją i wprowadzając zmiany w późniejszym czasie, porządnie zastanów się nad każdym modułem.

Co powinna zawierać strona internetowa sklepu?

Pamiętajmy, że w prowadzeniu sklepu internetowego chodzi przede wszystkim o sprzedaż. Wszystkie działania, które koordynujemy w ramach biznesu, muszą być sfokusowane właśnie na dystrybucji produktów za pomocą sieci. 

Klienci oraz potencjalni klienci w pierwszej kolejności mają styczność ze stroną www twojego e-sklepu. Co więcej, masz tylko kilka sekund, aby zainteresować ich swoją ofertą oraz skłonić do pozostania na stronie i dokonania zakupu. Dlatego strona internetowa powinna być przede wszystkim atrakcyjna wizualnie. Unikaj zbędnych treści, które nie przynoszą istotnych informacji, a tylko zniechęcają użytkownika do dalszej eksploracji oferty. Zadbaj o atrakcyjną prezentację produktów oraz wysoką jakość zdjęć. 

Jak bardzo jest to ważne, wskazuje także nasz UX:

Warto także zadbać o dobrą prezentację towarów na stronie produktu. Wysokiej jakości zdjęcia mają ogromny wpływ na decyzje użytkowników. Tam, gdzie to możliwe, warto dodać chociaż jedną fotografię, na której widać produkt używany przez człowieka. Pamiętajmy także, by eliminować obawy związane z zakupami przez internet — podkreślajmy bezpieczeństwo płatności, informujmy o polityce zwrotów, pokazujmy przewidywany czas dostawy. Dbajmy o dobre samopoczucie naszych klientów, a oni odpłacą nam lojalnością.

Nie zapominaj o tym, że skuteczny, wiarygodny sklep internetowy umożliwia swoim klientom również kontakt z obsługą. Dlatego koniecznie dodaj podstrony “Kontakt” oraz “O nas”. Dzięki temu nie tylko przybliżysz użytkownikom wszystkie pozytywne cechy, przez które warto zaufać właśnie tobie, ale też umożliwisz kontakt ze sobą w razie problemów lub zapytań o ofertę. To naprawdę wiele znaczy dla wiarygodności firmy w sieci. Problemy techniczne czy zapytania o oferowane produkty będą pojawiać się zawsze, niezależnie od tego, jak bardzo będziesz próbować ich unikać. Najważniejsze to się ich nie wypierać, a porządnie przygotować zawczasu. Dając swojemu użytkownikowi wsparcie podczas napotykanych problemów czy wątpliwości, sprawisz, że jeszcze chętniej wróci do ciebie w niedalekiej przyszłości. Jak to zrobić? Skorzystaj z live czatów, poinformuj klientów o godzinach pracy sklepu (aby wiedzieli, kiedy spodziewać się odpowiedzi z twojej strony), albo przygotuj dla nich formularz kontaktowy, w którym będą mogli opisać swój problem. 

Sklep internetowy, który aktywnie pozyskuje nowych klientów, jest nagradzany zainteresowaniem i rozpoznawalnością swojej marki. Dlatego nie może zabraknąć w nim działań w social mediach oraz bloga. Social media, choć wydają się już powszednie, są naprawdę skutecznym narzędziem do pozyskiwania nowych klientów oraz budowania wizerunku i zasięgu marki w sieci. Z kolei regularnie prowadzony blog zapewni nie tylko widoczność sklepu w Google (działania SEO), ale też dzięki publikowanym poradnikom, wskazówkom, radom oraz recenzjom sprzedawanych produktów, może zapewnić przyrost nowych użytkowników w e-sklepie.

Przeczytaj także: LinkedIn i Facebook – jak wykorzystać ich potencjał w promocji sklepu internetowego?

I na koniec – koniecznie przejmuj się tym, co o tobie mówią

Opinie klientów – zarówno tych zadowolonych jak i niezadowolonych, są niezwykle cenne z punktu prowadzenia biznesu. Dzięki nim wiesz, co robisz dobrze, a w których sprawach masz jeszcze braki. Nie bój się umieszczać miejsca na opinię użytkownika pod prezentowanymi na stronie produktami. Pozwól klientom wyrazić opinię o twoim e-sklepie – czy to na stronie internetowej, czy w social mediach. Dobrze prowadzony biznes potrafi przekuć negatywy w sukces. Jak? Opinie niepochlebne, wytykające błędy lub niedociągnięcia, pozwolą ci zoptymalizować i ulepszyć twój sklep. Z kolei opinie pochlebne pozwolą zbudować i umacniać konsumenckie zaufanie, a także będą kołem napędowym dla nowych transakcji.