Umiejętnie skonstruowana opowieść o marce na długo zapada w pamięci odbiorców i wyróżnia ją na tle konkurencji. Co więcej, storytelling, czyli marketing narracyjny jest także jednym z ważniejszych powodów, dla których użytkownicy strony decydują się na kliknięcie przycisku CTA i podjęcie działania ze stroną lub tematycznym landing page. Wyjaśniamy, czym jest storytelling i jak wykorzystywać go w marketingu firmy.

Co to jest storytelling?

Storytelling, czyli inaczej marketing narracyjny, to angażowanie uwagi odbiorcy poprzez historię o marce lub produkcie. Pobudzenie wyobraźni słuchacza w taki sposób sprawia, że zaczyna on utożsamiać się z historią zawartą w reklamie produktu lub marki, interesować się nią, a na końcu chce być w nią zaangażowany.

Marketing narracyjny w firmie – dlaczego może być kluczem do sukcesu?

Coraz częściej dobrze nakreślona opowieść o marce zdecydowanie mocniej przemawia do odbiorców, aniżeli fakty czy liczby. Dzięki obrazom przemawiającym do wyobraźni i emocji widza, pozostaje w jego pamięci i pozwala mu utożsamiać się z ideą firmy. 

Jak jeszcze storytelling może okazać się zalążkiem sukcesu firmy?

  • tradycyjne reklamy powoli przestają robić wrażenie na odbiorcach, do których także, z powodu rosnącej konkurencji, coraz ciężej jest dotrzeć. Opowieść o marce lub produkcie, a nie nachalna reklama, zdecydowanie szybciej i bardziej dociera do znudzonych odbiorców i wyróżnia firmę na tle innych;
  • przyjemną opowieścią odbiorcy podzielą się o wiele chętniej i częściej, aniżeli zwykłą, szablonową reklamą. W dobie social mediów dobrze nakreślona historia, którą odbiorcy mogą się podzielić, jest kulą śniegową napędzającą rozpoznawalność marki;
  • co wyróżnia markę na tle innych, dlaczego jest wyjątkowa? Dobra opowieść o marce pozwoli jej odbiorcom odróżnić ją spośród innych, podobnych. Zainspiruje i skłoni do działania (“call to action”), a odbiorcy o wiele chętniej kupią dany produkt lub zrobią zakupy u konkretnej marki;
  • umiejętność opowiadania, snucia historii jest – jakby nie patrzeć – zalążkiem wszystkich innych działań marketingowych, prowadzonych w firmie. To dzięki umiejętnościom storytellingu z powodzeniem funkcjonuje content marketing, email marketing, influencer marketing i wiele innych. Siła narracji zapewnia firmie priorytetowe cele: lojalnych klientów, zainteresowanie produktami/usługami i rosnącą ich sprzedaż.

Przeczytaj także: Podcasty w marketingu. Potęga słowa

Jak stworzyć skuteczny storytelling? 3 sposoby

Aby storytelling był skuteczny i przyciągnął uwagę odbiorców, musi być do nich dopasowany. Dlatego tak naprawdę nie istnieje jeden, skuteczny sposób tworzenia marketingu narracyjnego. 

Poniżej prezentujemy 3 sposoby (wyróżniki) marketingowych opowieści, z którymi mamy do czynienia najczęściej:

  • komunikacja werbalna i niewerbalna – jeśli chcemy zainteresować kogoś opowiadaną historią, zwykle podkreślamy w niej kluczowe momenty przy pomocy dodatkowej ekspresji: podniesionego lub zmienionego tonu głosu, gestów, mimiki twarzy. Wykorzystaj to samo podczas narracji marketingowej. Ubarwiaj opowiadaną historię przy pomocy werbalnych oraz niewerbalnych gestów, a szybko przekonasz się, że odbiorcy znacznie chętniej słuchają twojej historii, niż pozbawionego emocji, suchego wykładu o produkcie;
  • pobudzenie wyobraźni odbiorcy – na przykładzie twojej ulubionej książki: im lepiej napisana historia, a przedstawione w niej obrazy opisane w skuteczny sposób, tym łatwiej jest ci wyobrazić sobie czytane wydarzenia, utożsamić się z bohaterami, albo dać się pochłonąć narracji. Tak samo podejdź do storytellingu. W swojej opowieści pobudź wyobraźnię odbiorcy, pozwól mu się z nią utożsamić;
  • prezentacja historii – nie tylko sam pomysł na opowieść, ale przede wszystkim jej prezentacja jest kluczem do sukcesu. Nawet historia domowej pralki lub brudnych naczyń w tematycznej reklamie może być przedstawiona w taki sposób, że odbiorcy ruszą do sklepów po reklamowany towar. Podpowiedzią na temat tego, jak przygotować i zaprezentować historię, może być na przykład krąg kulturowy preferowanej grupy docelowej, jej upodobania, itd.

Przeczytaj także: Inbound marketing – dlaczego staje się symbolem naszych czasów?

Stworzenie dobrej, chwytliwej historii porywającej tłumy nie jest proste, choć z całą pewnością jest na nią zapotrzebowanie wśród dzisiejszych odbiorców. To oni niejako narzucają nam nowe schematy podejmowanych działań marketingowych, chcąc usłyszeć historię kupowanego produktu, upewnić się, że jest on dla nich dobry, a oferująca go marka – godna zaufania. Dlatego umiejętność sprzedaży opowieścią jest dziś jednym z głównych nurtów reklamowych, które warto wdrożyć w strategię firmy.