Konfekcjonowanie towarów jest chętnie praktykowane w branży w e-commerce. Dzieje się tak choćby dlatego, że dzięki niemu produkty są nie tylko gotowe do wysyłki, ale również atrakcyjne wizualnie dla klientów e-sklepów. Czym jest konfekcjonowanie towarów? Na czym polega? 

Konfekcjonowanie towaru – co to znaczy?

Czym jest konfekcjonowanie towaru? Pod tą dość ciężko brzmiącą nazwą kryje się pakowanie lub przepakowanie produktów, jednak bez zmian ich cech fizycznych. Mówiąc prościej, konfekcjonowanie towaru to przygotowanie produktów do sprzedaży i/lub wysyłki, poprzez naniesienie na nich odpowiednich oznaczeń, etykietowanie pozwalające uzupełnić informacje o produkcie, dodawanie próbek lub gratisów, albo przepakowywanie produktów do innych pudełek/opakowań

Z konfekcjonowaniem towaru mamy do czynienia na co dzień, idąc na zakupy choćby do supermarketu. Na stoiskach z kosmetykami znajdziemy produkty w tzw. dwupaku, owinięte na przykład dodatkową etykietą z napisem “2+1 gratis” (np. mydło w płynie). Podążając za przykładem, do działań spod szyldu konfekcjonowania towarów zaliczymy także kosmetyki, na których naklejono dodatkową etykietę papierową, na przykład na opakowaniu producenta. Na tej dodatkowej etykiecie znajdują się informacje o produkcie w języku polskim (a na oryginalnym opakowaniu producent nie uwzględnił tłumaczenia na ten język) lub inne informacje, których producent nie umieścił na oryginalnym opakowaniu. 

Ważne! Konfekcjonowanie towarów dotyczy wyłącznie modyfikacji opakowania produktu bądź jego zewnętrznych cech informacyjnych (np. przepakowanie w inne pudełko). Jeśli klient, zamawiając jeden produkt, otrzymuje zupełnie inny, nie możemy powiedzieć wtedy o konfekcjonowaniu towarów (np. żel pod prysznic w pudełku po szamponie do włosów).

Na czym polega konfekcjonowanie towaru?

Konfekcjonowanie towaru to kilka czynności, podejmowanych wobec produktów, w zależności od możliwości oraz oferty firmy zajmującej się takimi usługami.

Konfekcjonowanie towaru to m.in.:

  • zarządzanie stanami magazynowymi i uzupełnianie produktów o kody kreskowe – to działania polegające na kontroli aktualnego stanu magazynowego oraz doklejanie kodów kreskowych na produktach, które ich nie mają; 
  • etykietowanie i insertowanie – to czynność polegająca na uzupełnianiu opakowania producenta o etykietę z informacją o zawartości opakowania (etykietowanie) oraz wkładanie do opakowania producenta ulotek, instrukcji obsługi, kuponów rabatowych itd. (insertowanie);
  • kompletowanie oraz kompletowanie z matchowaniem – polega na przygotowaniu zestawu kilku tych samych produktów, na przykład przy promocjach “2+1 gratis”. Kompletowanie z matchowaniem to z kolei zestaw produktów różnego lub podobnego przeznaczenia, dobieranych według określonego kryterium (na przykład zestaw “1+1 gratis”, składający się z szamponu i odżywki do włosów);
  • przepakowywanie – to inaczej zastąpienie fabrycznego, zbiorczego kartonu opakowaniami jednostkowymi (umieszczanie produktów w pojedynczych, dedykowanych opakowaniach);
  • paletowanie i zabezpieczenie towaru do transportu – to przygotowanie wielu przesyłek na jednej palecie oraz przygotowaniem jej do transportu (na przykład przez owinięcie specjalną folią), Zabezpieczenie towaru do transportu to nic innego, jak włożenie do środka przesyłki wypełniaczy, chroniących jej zawartość przed uszkodzeniami w trakcie podróży.

Konfekcjonowanie towarów – korzyści dla e-commerce i kwestia ostatniej mili

Konfekcjonowanie towarów jest jednym z elementów składowych fulfillmentu. Oczywiście, zapewnia też wiele korzyści dla mniejszych i większych firm, zajmujących się działalnością w e-commerce. Zwłaszcza dla małych e-sklepów, dla których przygotowywanie towarów do wysyłki może być problematyczne. 

Przeczytaj także: Czym jest fulfilment i dlaczego przydaje się w prowadzeniu biznesu?

Z drugiej strony wdrożenie konfekcjonowania towarów w odpowiedni sposób znacząco przyczynia się do budowania pozytywnego, silnego wizerunku marki oraz budowania lojalności klientów. A zadowolony z obsługi klient o wiele chętniej i częściej będzie wracać do e-sklepu, a także polecać go innym. E-sklep z kolei dobrze zaprezentuje się w oczach klientów oraz zwiększy ich zainteresowanie swoją ofertą

To nie jedyne plusy konfekcjonowania towaru, w aspekcie korzyści dla e-handlu. Należą do nich także: wysoka gwarancja tego, że zakupy dotrą do klientów w nienaruszonym stanie oraz przewaga nad konkurencją, która jeszcze nie wprowadziła konfekcjonowania towarów w swojej firmie. 

Nie ma lepszych działań marketingowych i wizerunkowych dla firmy, niż właściwe zaopiekowanie etapu ostatniej mili, do której należy konfekcjonowanie towaru. Dlatego, jeśli e-sklep nie jest w stanie sam zadbać o działania mające na celu zabezpieczenie i przygotowanie towaru do wysyłki do klienta końcowego, może skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w magazynowaniu i konfekcjonowaniu towarów.