Rynek usług kurierskich w Polsce rośnie w siłę, co w dużej mierze jest wynikiem intensywnego rozwoju handlu internetowego. Coraz więcej osób dokonuje zakupów online, dlatego zachodzi konieczność zapewnienia konsumentom szybkiej dostawy produktów. Chociaż dużą popularnością cieszy się dostawa pod wskazany adres, istnieją różne metody doręczania przesyłek.

Jak pokazuje raport Logistyka w sklepach internetowych 2018[1], klienci sklepów internetowych mają do dyspozycji nawet 3-4 metody dostawy. Wiele osób przy wyborze kieruje się przede wszystkim ceną oraz rozpoznawalnością dostawcy. Dlatego też nie zawsze decydują się na dostawę pod wskazany adres. Korzystają natomiast z innych metod doręczania.

Dostawa pod wskazany adres

Dostawa paczki pod wskazany adres – zarówno domowy, jak i firmowy – to metoda, z której korzysta najwięcej osób. Na przesyłki dostarczane w konkretne miejsce decyduje się niemal 34% klientów.

Duża popularność tego rozwiązania wynika przede wszystkim z wygody. Paczka doręczana jest „do rąk własnych”, co pozwala na znaczną oszczędność czasu. Nierzadko zdarza się, że przesyłka trafia do odbiorcy już następnego dnia po jej nadaniu. Opcja, jaką jest śledzenie przesyłek ułatwia dodatkowo oszacowanie, kiedy dokładnie należy spodziewać się kuriera!

Odbiór w punkcie

Odbiór w punkcie to stosunkowo nowa metoda doręczania przesyłek, która dostępna jest właściwie u wszystkich przewoźników działających w Polsce.

Punktem odbioru może być np.:

  • placówka pocztowa lub własna placówka kurierska,
  • sklep spożywczy,
  • stacja benzynowa,

Dzięki tak dużej różnorodności, każdy klient ma szansę wybrać punkt znajdujący się najbliżej jego lokalizacji.

Zainteresowanie odbiorem w punkcie nie należy do największych, ale znajduje swoich zwolenników. Na korzyść tego rozwiązania przemawia przede wszystkim duża swoboda – po przesyłkę można zgłosić się w dowolnym momencie (byle w godzinach funkcjonowania punktu). Warto podkreślić, że przesyłki z odbiorem w punkcie czekają na adresata zwykle ok. 7 dni. Po tym czasie wracają do nadawcy.

Procedura odbioru paczek z punktów odbioru jest różna – w zależności od operatora. Niekiedy wystarczy dowód osobisty (np. Poczta Polska), zaś czasem zachodzi konieczność podania specjalnego kodu SMS (np. DHL).

Paczkomaty

Paczkomaty to popularna metoda doręczania przesyłek, na którą decyduje się nawet 18,6% klientów. Działają na podobnej zasadzie jak dostarczanie paczek do punktów odbioru, ale różnica polega na dostępności. Paczkomaty funkcjonują 24 godziny na dobę, dlatego po przesyłkę można zgłosić się w dowolnym momencie – nawet w środku nocy. Daje to jeszcze większą swobodę i wygodę.

Trzeba pamiętać, że przesyłki pozostawione w paczkomacie można odbierać przez 48 godzin. Po tym czasie trafią do punktu obsługi paczek i tam oczekują na odbiór jeszcze przez 2 dni.

Odbiór paczek w paczkomacie odbywa się w prosty sposób – trzeba wpisać swój numer telefonu, a następnie podać specjalny kod SMS. Odbiór w punkcie oznacza konieczność okazania dowodu osobistego oraz podania numeru przesyłki.

Która metoda doręczania paczek jest najlepsza? Nie da się wskazać faworyta, ponieważ wiele zależy od indywidualnych preferencji odbiorcy. Bezpośrednia dostawa kurierska oznacza oszczędność czasu, zaś odbiór w punkcie czy paczkomacie to duża swoboda. A Ty z której opcji korzystasz najczęściej?

[1] Raport Shoper – Logistyka w sklepach internetowych 2018