Osoby rozpoczynające swoją przygodę z e‑commerce nie zawsze wiedzą, że wiele procesów w e‑handlu można zautomatyzować i usprawnić. Jednym z nich jest logistyka. Odpowiednio przygotowane działania mogą nie tylko usprawnić wysyłkę paczek, ale także poprawić obsługę klienta. Jak zautomatyzować te procesy? Wystarczą odpowiednie działania.

Wiele opcji odstawy

Jeśli jesteś właścicielem e-sklepu, z pewnością wiesz, że twoi klienci oczekują maksymalnie wielu opcji dostawy w sklepie internetowym. Dobrze pokazuje to przygotowany przez Gemius raport „E‑commerce w Polsce 2020”, w którym możemy przeczytać, że najczęściej wybieraną formą dostawy jest ta do maszyny paczkowej (61 proc.), a najbardziej motywującą do zakupów w danym e-sklepie – dostawa kurierem do domu. Klienci zwracają też uwagę na niskie koszty przesyłki lub zwrotu, czas dostawy oraz wygodę samych zakupów.

Automatyzacja procesów w e‑commerce

Co oznacza automatyzacja logistyki w sklepie internetowym? To przede wszystkim usprawnienie przygotowania i nadawania paczek do klientów. Usprawnienie polega na przykład na automatycznym wypełnianiu i drukowaniu etykiet nadawczych. Taka opcja znacznie przyśpiesza samo pakowanie, dzięki temu że nie musimy ręcznie kopiować danych do formularza firmy nadawczej. Takie rozwiązanie jest dostępne poprzez integrację API z twoim sklepem internetowym, którą umożliwia sendit.pl. Integracja API nie wymaga dodatkowych prac programistycznych i daje możliwość zastosowania rozbudowanych rozwiązań dosłownie w kilka minut.

Przeczytaj także: E-handel. Zalety i wady sprzedaży w sieci

Połączenie sklepu z brokerem usług kurierskich to nie tylko automatyczne pobieranie danych i przygotowanie etykiet. To także zmiana wyglądu koszyka zakupowego na etapie finalizacji transakcji i wyboru firmy kurierskiej. Dzięki temu kupujący może w łatwy sposób zobaczyć, jak wygląda na przykład lista paczkomatów dostępna w jego okolicy, albo gdzie znajduje się najbliższy punkt odbioru przesyłek. Z kolei dzięki bliskapaczka.pl, która jest produktem Sendit S.A., możesz udostępniać swoim klientom unikalny widget mapy, na którym znajduje się ponad 33 000 punktów nadawczo-odbiorczych w całej Polsce. W ten sposób klienci mogą jeszcze łatwiej dopasować sposób odbioru przesyłki do swoich preferencji.

Integracja z firmami kurierskimi to podstawa, jeśli zależy ci na usprawnieniu procesów logistycznych. Musisz pamiętać, że takie rozwiązanie daje nie tylko możliwość automatycznego pobierania danych do listów przewozowych. Współpraca z sendit.pl usprawnia także proces informowania klientów o nadanych paczkach i przesyłania im linków do śledzenia przesyłek. Co więcej, istnieje możliwość tworzenia elektronicznych książek nadawczych, które pozwalają odnaleźć paczki wysłane wiele miesięcy wcześniej (na przykład w celach reklamacyjnych).

Automatyzacja ostatniej mili w sklepie internetowym

Zanim wyjaśnimy, dlaczego automatyzacja ostatniej mili w e-sklepie jest ważna z punktu prowadzenia biznesu, opowiemy pokrótce, czym właściwie ona jest.

Ostatnia mila to końcowy, ale – jakby nie patrzeć – najważniejszy element łańcucha dostawy. Mówiąc wprost, jest to chwila, w której Odbiorca paczki dostaje do rąk swoje zamówienie. To, w jaki sposób się to odbędzie, ma wpływ na wizerunek sklepu internetowego, w którym zostały zrobione zakupy, a także na ocenę jakości całego procesu dostawy. Właściciele e-sklepów, którzy chcą podnieść jakość obsługi oraz wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów, powinni  zapewnić im maksymalną elastyczność i wygodę w kwestii odbioru przesyłki. 

Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś także wiedzieć, że automatyzacja tak zwanej ostatniej mili w e‑commerce, czyli usprawnienie pakowania paczek, uporządkowanie magazynów, usprawnia i systematyzuje pracę osobom obsługującym zamówienia w e-sklepie. Elementy logistyki wewnątrz sklepu łączą się z tymi na zewnątrz (czyli obsługą przez kuriera). Jeśli po jednej ze stron coś nie działa odpowiednio dobrze, to cały proces ulega zniekształceniu i prowadzi na przykład do opóźnień w wysyłce.

Dobrze przygotowana automatyzacja to oszczędność nie tylko czasu, ale także pieniędzy. Dlatego jeśli chcesz maksymalnie zautomatyzować proces logistyczny w swoim e-sklepie,  każdy jego etap zweryfikuj i poddaj analizie, aby można było go jeszcze bardziej dopracować.