Jak wynika z raportu Jak ugryźć e-commerce, polski rynek e-commerce rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie! Założenie sklepu internetowego nawet pomimo sporej konkurencji wciąż jest świetnym sposobem na dochodowy biznes. Jak się przygotować, aby rozgromić konkurentów, zdobyć klientów i zbudować dobrze prosperujący sklep?

Z roku na rok z zakupów online korzysta coraz więcej Polaków, a wartość polskiego rynku e-commerce dynamicznie rośnie. Takie tendencje nie pozostawiają wątpliwości — założenie sklepu internetowego wciąż jest świetnym pomysłem na biznes. Aby przynosił wymierne korzyści, warto zadbać o mocny start.

Zakładanie sklepu internetowego — ważne przygotowania

W czasach ogromnej konkurencji świetna jakość produktów to zbyt mało, aby zdobyć przewagę konkurencyjną. Nie mniej ważne pozostają: przyjazna użytkownikom platforma, możliwość robienia zakupów przez urządzenia mobilne, szybka i tania dostawa czy fachowe doradztwo.

Jak stworzyć przyjazny klientom sklep internetowy?

1.   Ważne oprogramowanie

Pierwszym krokiem w procesie zakładania sklepu internetowego powinien być wybór oprogramowania. Najpopularniejsze to Saas i Open Source. Które z nich warto wybrać?

Wybierając Saas będziesz mógł prowadzić sprzedaż, płacąc miesięczny abonament. Oprogramowanie będzie jednak przechowywane na serwerach jego dystrybutora. Dzięki motywom, wtyczkom i aplikacjom w łatwy sposób zapewnisz mu wysoką funkcjonalność i dostosujesz do potrzeb kupujących.

Open Source opiera się na platformach z otwartym kodem źródłowym. Choć korzystając z takiego oprogramowania, nie będziesz płacił abonamentu, zmiana wyglądu sklepu będzie wymagać zatrudnienia programisty lub wiedzy z zakresu programowania.

Ważne: Oprogramowanie Saas jest szczególnie polecane osobom, rozpoczynającym swoją przygodę z e-commerce. Open Source spełni oczekiwania doświadczonych sprzedawców, którzy chcą korzystać z zaawansowanych narzędzi i regularnie je modyfikować.

2.   Trafiony asortyment

Chcesz założyć sklep internetowy, ale nie wiesz, jakie produkty sprzedawać? Zbuduj asortyment na własnej pasji i doświadczeniu. Jako ekspert w danej dziedzinie, zaoferujesz klientom nie tylko produkty, ale również fachową wiedzę.… entuzjazm i autentyczność. Chcesz się wyróżnić? Jeśli zdecydowałeś, jakie produkty chcesz sprzedawać, znajdź niszę, którą możesz zapełnić lub stwórz wartość, której nie oferują Twoi konkurenci. Dzięki temu rozgromisz konkurentów. Nawet jeśli oferujesz produkty, sprzedawane przez inne sklepy.

3.   Wygodny system płatności

Jedną z zalet sklepów internetowych jest możliwość dokonania szybkiej, wygodnej płatności. Choć kupujący najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu, zwłaszcza najmłodsi klienci preferują zróżnicowane formy płatności — przelewy, wysyłkę za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze oraz płatności mobilne — zarówno BLIK, jak i kody QR. Aby zwiększyć satysfakcję z zakupów, wybierz sprawdzonego dostawcę płatności, zapewniającego szeroki zakres opcji.

4.   Tania i szybka dostawa

Jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2019 najbardziej pożądanym i motywującym do zakupów sposobem dostawy produktów jest przesyłka kurierska. Drugie miejsce na podium zajęły paczkomaty, a trzecie — darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu. Aby zwiększyć konkurencyjność swojego sklepu i zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka zakupowego nie korzystaj z usług firmy kurierskiej, ale… brokera kurierskiego. Dlaczego? Broker to podmiot oferujący usługi najpopularniejszych na rynku firm kurierskich. Oprócz dostawy produktów do domu lub biura umożliwia także dostarczenie przesyłki do innych popularnych punktów odbioru: kiosków RUCH-u, paczkomatów InPost, placówek Poczty Polskiej, stacji benzynowych i sklepów sieci Żabka oraz FreshMarket. Dzięki zróżnicowanym opcjom dostawy klient wybierze tę, która jest dla niego najbardziej dogodna. Możliwość wyboru przełoży się na niższe koszty dostawy oraz zwiększenie satysfakcji z zakupów.

5.   Dodatkowe korzyści i udogodnienia

Aby pozyskać nowych klientów i sprzedawać więcej, zadbaj o obecność sklepu w kanałach social-media. Zaskakuj kupujących ciekawymi akcjami promocyjnymi, oferuj rabaty (także dla stałych kupujących), angażuj się w lokalne i branżowe inicjatywy. I przede wszystkim — dbaj o świetny serwis i traktuj klientów tak, jak sam chciałbyś być traktowany.