Ceny za nadanie przesyłki nie są stałe. Mogą być one zależne od wielu czynników. Każdy przewoźnik ma ustalony cennik główny, który jednak rozszerzony jest o opłaty dodatkowe, mogące znacznie podnieść cenę nadania paczki. Jakie są główne czynniki, które wpływają na koszt dostawy? Oto najważniejsze z nich.

Cena przesyłki jest najważniejsza?

Jak podaje raport „E‑commerce w Polsce 2018” trzy najważniejsze elementy wpływające na decyzję internautów o wyborze konkretnego sklepu, gdzie dokonują zakupu online, to atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki/dostawy oraz pozytywne doświadczenia innych kupujących ze sklepem. Dodatkowo z raportu wynika, że dla 78% ankietowanych najczęściej wybieranym sposobem dostawy jest: „dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy”. Dlatego bardzo ważne jest, by koszt przesyłki nie był wygórowany. Trzeba pamiętać jednak o tym, że klient wrażliwy na cenę chętnie zapłaci więcej, jeśli zostanie lepiej obsłużony. Dotyczy to także form dostawy, bo taki klient wybierze najwygodniejszą dla siebie opcję.

Czym jest przesyłka standardowa?

Najpierw warto zaznaczyć, że podane w e‑sklepach czy na stronach firm kurierskich ceny przesyłek, oznaczają paczkę standardową, czyli taką która odbierana jest od nadawcy i dostarczana do klienta w czasie 24 lub 48 godzin. Paczka taka musi mieć regularny kształt, wymiary oraz wagę, które dany przewoźnik traktuje jako standard. Jest on różny zależnie od firmy kurierskiej. Często w cenie nadania jest powiadomienie odbiorcy SMS-em o próbie dostarczenia, oraz możliwość darmowego przekierowania paczki pod inny adres w tym samym rejonie lub zmiana daty doręczenia na kolejny dzień. I to naprawdę wszystko, co dostajemy. Inne udogodnienia są dodatkowo płatne i mogą znacznie podnieść cenę nadania.

Główne czynniki wpływające na koszt wysyłki

Wiedząc już, co jest zawarte w standardowej usłudze, warto wymienić te czynniki, które podnoszą cenę przesyłki. Są to między innymi:

  • Wyższa niż ustalona przez przewoźnika waga paczki.
  • Niestandardowy rozmiar przesyłki, inny niż ustalony przez przewoźnika.
  • Przesyłka o nieregularnych kształtach (rower, koła samochodowe, niektóre meble).
  • Przesyłka wysyłana na palecie (dotyczy między innymi sprzętu RTV i AGD).
  • Pobranie przy doręczeniu – czyli odebranie zapłaty za przesyłkę i przekazanie jej do nadawcy, np. na rachunek bankowy.
  • Doręczenie do godziny 9:30/10:00/12:30 – rozwiązanie dla osób, które potrzebują dostarczyć paczkę w godzinach porannych następnego dnia roboczego.
  • Dokumenty zwrotne – sytuacja, w której odbiorca przyjmuje korespondencję, podpisuje zawarte w niej dokumenty i odsyła do nadawcy. Często rozwiązanie to wykorzystywane jest przez operatorów telefonicznych czy też banki do podpisania umów na odległość.
  • Gwarancja dostawy następnego dnia.
  • Wysyłka poza granicę kraju.

Przedstawiliśmy większość najważniejszych czynników zmieniających koszty dostawy. W niektórych firmach pojawiają się dodatkowe, jak np. dostawa tego samego dnia, z której korzysta w Polsce kilka e‑sklepów.

Jak zaoszczędzić na cenie przesyłki?

Aby uzyskać atrakcyjną cenę dostawy należy skorzystać z ofert brokera kurierskiego, takiego jak Sendit. Brokerzy z racji wielu umów z firmami kurierskimi mogą negocjować koszty przesyłek i dlatego są one niższe niż bezpośrednio u firmy kurierskiej. O cenie w tym przypadku decyduje duży wolumen nadań, które generuje broker. Dla sklepów internetowych na rynku także znajduje się rozwiązanie gwarantujące niskie ceny dostawy.