Możliwość dokonywania zakupów w sieci to z pewnością jedno z najważniejszych udogodnień, jakie zapewnił nam internet. Przekonało się do niego większość Polaków, a z każdym rokiem ten rodzaj zakupów wybierają kolejni. Ma on jednak swoją wadę, w porównaniu do tradycyjnych wizyt w sklepie – nie zawsze możemy wcześniej przyjrzeć się kupowanemu towarowi. Na szczęście zwracanie zakupów do sklepu internetowego nie jest skomplikowanym ani kosztownym procesem, a polskie prawo stawia konsumentów w korzystnej pozycji.

Kiedy klient może zwrócić kupiony przez internet towar?

Zbyt duży rozmiar butów, niedostatecznie czytelny ekran smartfona, mebel ostatecznie niepasujący do wystroju i gabarytów mieszkania – kupione w sieci towary zwracamy sprzedawcy z różnych powodów. Zakupy przez internet są wygodne również ze względu na komfortową możliwość zwrotu. Każdy klient może go dokonać w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. To wystarczająco dużo czasu, aby zweryfikować, czy zakupiony produkt spełnia nasze oczekiwania.

W jakich okolicznościach sklep ma prawo do odmówienia zwrotu?

Oczywiście, od tej zasady istnieją pewne całkiem logiczne wyjątki. Zwrot towaru nie jest możliwy w sytuacji, gdy:

  • Przedmiot lub rzecz zostały wykonane specjalnie na zamówienie konsumenta – dobrym przykładem będą to okulary korekcyjne dla astygmatyka lub materac uszyty na miarę do określonego profilu łóżka. Sprzedawca ma nikłe szanse, aby ponownie znaleźć nabywcę.
  • Towar traci swoje właściwości po otwarciu – zwykle chodzi tu o względy higieniczne, a dobrym przykładem będą soczewki kontaktowe, jak i również zwyczajne nawilżane ściereczki.
  • Towar ulega szybkiemu zepsuciu bądź utracie przydatności – czego doskonałym przykładem jest świeża żywność.

W jaki sposób dokonać skutecznego zwrotu?

Czas 14 dni na zwrot towaru upływa od dnia jego dostarczenia do nabywcy. Jednak pierwszym krokiem, jaki musi podjąć klient nie jest fizyczny zwrot zakupionych przedmiotów lub rzeczy, a odstąpienie od umowy. W tym celu należy wysłać sprzedawcy odpowiednie oświadczenie, które w dużej ilości sklepów internetowych jest automatycznie przygotowywane, aby ułatwić załatwienie tej formalności niezadowolony z zakupu klientom.

Po złożeniu oświadczenia, a niniejszym odstąpieniu od umowy, klient ma kolejne 2 tygodnie, aby odesłać towar sprzedawcy. Zwrot kosztów zakupu odbywa się w ciągu 14 dni od wypowiedzenia umowy. Oczywiście odsyłane przedmioty nie mogą być uszkodzone, ani utracić swojej jakości w żaden inny sposób. Ciekawym przykładem, a zarazem wyjątkiem, są płyty CD oraz DVD, które nie podlegają zwrotowi, jeśli zostaną wypakowane z folii. Taki stan rzeczy oznacza bowiem, że mogły być nie tylko używane, ale również skopiowane.

Czy koszt przesyłki kurierskiej również podlega zwrotowi?

Osobną kwestię stanowi koszt wysyłki poniesiony przez kupującego. Sprzedawca jest zobowiązany do jego zwrócenia, ale tylko w ograniczonym zakresie. Zwrotowi podlega koszt wysyłki najtańszym sposobem oferowanym przez sprzedawcę w chwili dokonania zakupu. W praktyce niektórzy konsumenci odzyskają więc całość poniesionych kosztów, inni jedynie część.

Jednocześnie klient zazwyczaj jest zobowiązany do zwrotu towaru na własny koszt, choć niektóre duże sklepy internetowe robią wyjątek od tej reguły. W przeciwnym razie wystarczy zadbać po prostu o to, aby towar dotarł z powrotem do sprzedawcy. Czas dostarczenia odgrywa w tym kontekście rolę drugorzędną, dlatego można po prostu skorzystać z najtańszej dostępnej oferty, którą łatwo znaleźć przez Sendit.