logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • firmy kurierskie logotypy

        Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Zwrot towaru zakupionego przez Internet – co musi wiedzieć sprzedawca?

Zwrot towaru zakupionego przez Internet – co musi wiedzieć sprzedawca?

22.02.2020 Kupuj i sprzedawaj online Ostatnia aktualizacja wpisu: 24.10.2023 6 minutczytania

reklamacja

Przedsiębiorcy stawiający swoje pierwsze kroki w e-commerce stoją przed wieloma wyzwaniami. Sprawna obsługa zamówień, dbanie o procesy logistyczne i trzymanie się norm prawnych mogą przysporzyć wiele kłopotów osobom bez doświadczenia. Poznanie pięciu najważniejszych zasad, związanych z prawem konsumenta do odstąpienia od umowy zakupu, jest niezwykle istotne i pozwala na prawidłowe reagowanie w sytuacjach spornych oraz prowadzenie właściwej polityki zwrotów.

Spis treści

  • 1. Klient ma 14 dni na zwrot towaru
  • 2. Musisz udostępnić klientowi wzór formularza odstąpienia od umowy
  • 3. Konieczny będzie zwrot kosztów za dostarczenie towaru
  • 4. Klient pokrywa koszt związany ze zwrotem
  • 5. Nie zawsze musisz przyjąć zwrot towaru
  • Zwrot towaru – pozostałe informacje

1. Klient ma 14 dni na zwrot towaru

W ustawie o prawach konsumenta wyraźnie zaznaczono, że każdy klient ma prawo do zwrócenia zakupionego przez Internet towaru w przeciągu 14 dni. Za pierwszy dzień uznaje się datę odebrania przez odbiorcę towaru, a nie dzień złożenia zamówienia.

Ważne: Termin 14 dni na zwrot towaru dotyczy dni kalendarzowych, a nie roboczych. W związku z tym, klientowi nie przysługuje prawo do zwrotu, gdy poinformował sprzedawcę o rezygnacji z zakupu po upływie tego czasu. Niezależnie od tego, ile dni roboczych przypadało na wskazany w ustawie okres.

2. Musisz udostępnić klientowi wzór formularza odstąpienia od umowy

Na sprzedawcy ciąży obowiązek informacyjny, w związku z czym przedsiębiorca musi dostarczyć klientowi wzór formularza odstąpienia od umowy. Nabywca nie ma jednak obowiązku skorzystać z takiego formularza. Wystarczy, że poinformuje o chęci zwrotu telefonicznie lub mailowo, a następnie odeśle otrzymany produkt.

Ważne: Niepoinformowanie konsumenta o prawie do zwrotu na etapie sprzedaży (najpóźniej w momencie wyrażenia woli zawarcia umowy zakupu na odległość) sprawia, że klient ma aż 12 miesięcy, a nie wspomniane wcześniej 14 dni na zwrot. Wynika to z obowiązku informacyjnego, dlatego warto umieścić informację o polityce zwrotów już na etapie kompletowania zamówienia lub w widocznym miejscu na stronie.

3. Konieczny będzie zwrot kosztów za dostarczenie towaru

Procedura zwrotu środków rozpoczyna się w momencie dostarczenia towaru do sprzedawcy. Od chwili otrzymania przesyłki masz więc 14 dni na zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę. Dotyczy to zarówno środków za zakupiony towar, jak i za jego dostarczenie.

Ważne: Musisz respektować prawa konsumenta i zwrócić mu środki za dostarczenie towaru, choć nie musisz się godzić na zwrot dokładnie takiej samej kwoty jak ta, którą od niego otrzymano. Zgodnie z ustawą, można zwrócić klientowi równowartość najtańszego oferowanego sposobu dostawy. Jeżeli więc nabywca dobrowolnie zdecydował się na znacznie droższą opcję, np. kuriera zamiast paczkomatu lub zdecydował się na dodatkowe opcje dostarczenia, możesz wykonać zwrotu niższej kwoty. W takiej sytuacji nie są łamane prawa konsumenta.

4. Klient pokrywa koszt związany ze zwrotem

Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego przez Internet obliguje go do samodzielnego poniesienia kosztu związanego z odesłaniem towaru do nadawcy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedawca deklaruje bezkosztowy zwrot lub proponuje inne rozwiązanie, które pozwala na przekazanie zwracanego produktu bez jego przesyłania, np. przyjęcie zwrotu w sklepie stacjonarnym lub osobiste odebranie paczki od klienta.

Ważne: Nawet jeżeli klient oddaje towar bezpośrednio w sklepie stacjonarnym lub doręczając go sprzedawcy osobiście, ma prawo do zwrotu kosztów tą samą metodą, którą doszło do zapłaty. Przykładowo, jeżeli za towar zapłacono kartą kredytową – zwrot środków także powinien zostać zrealizowany tą drogą.

5. Nie zawsze musisz przyjąć zwrot towaru

Choć utarło się, że według prawa konsumenta, każdy towar kupiony online można zwrócić w przeciągu 14 dni, nie jest to prawda. Jest wiele sytuacji, w których zwrot towaru zakupionego przez Internet może zostać odrzucony. Jedną z nich jest próba zwrotu towaru, który został wyprodukowany na indywidualne zamówienie klienta. Inną sytuacją, która pozwala na odmowę przyjęcia zwrotu, jest ta, w której zwrócony produkt został odpieczętowany, a co za tym idzie, mógł zostać wcześniej wykorzystany. Tak jest m.in. w przypadku oprogramowania oraz płyt z grami. Nabywca nie ma także prawa do zwrotu produktu, który jest nierozerwalnie związany z innymi produktami. Taka sytuacja ma miejsce np.  gdy klient chce zwrócić jedną książkę, choć świadomie nabył zestaw trzech. Możesz także zareagować, gdy towar nosi wyraźne ślady użytkowania, znacznie wykraczające poza standardowe ślady sprawdzenia produktu. W takiej sytuacji masz prawo wymagać od nabywcy proporcjonalnego pokrycia strat. Sprzedający nie przyjmie zwrotu również w przypadku towarów, które szybko się psują i/lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. produkty spożywcze) oraz zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ze względów higienicznych (np. chusteczki nawilżane).

Ważne: To nie jedyne sytuacje, w których masz prawo uznać żądanie zwrotu za bezzasadne. W przypadku próby zwrotu towaru na wysoką kwotę, która wydaje Ci się bezprawna, warto skontaktować się z prawnikiem lub Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwrot towaru – pozostałe informacje

Czy konsument może zwrócić towar używany? Klient nie może zacząć używać towaru, natomiast może odpakować i sprawdzić przydatność zakupionego przedmiotu na takiej samej zasadzie, jak gdyby dokonywał zakupu w sklepie stacjonarnym. Prowadzący sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, ponieważ nie jest ono przedmiotem sprzedaży – służy jedynie do zabezpieczenia produktu. Ta zasada ma moc nawet jeśli produkt jest wkładany w dodatkowe opakowanie do wysyłki. Jest wskazane jednak, aby w miarę możliwości zwracany towar był zapakowany w oryginalne pudełko.

Czy klient może zwrócić towar zanim go otrzyma? Kupujący może odstąpić od umowy jeszcze zanim otrzyma towar.

Czy kupujący musi uzasadniać chęć zwrotu? Nie – możliwość zwrotu nie jest uzależniona od zgody sprzedawcy; jest to jednostronne oświadczenie woli klienta.

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

sprzedaż podręczników

Jak sprzedać podręczniki szkolne przez Internet?

sprzedaż online marketplace

Marketplace – co to jest i jak działa? Wady i zalety dla sprzedawców i kupujących

online

Jak zacząć sprzedawać w Internecie? Praktyczny poradnik [DARMOWY E-BOOK]

Jak zwrócić prezent?

Jak dokonać zwrotu towaru po świętach?

bezpieczeństwo

Bezpieczne zakupy w internecie – kilka praktycznych porad

sprzedaz na olx

Vinted, OLX, Allegro – porównujemy platformy sprzedażowe dla osób prywatnych

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.