aktualizacja 14.03.2024
Opon samochodowych zazwyczaj można bezpiecznie użytkować przez 10 lat od daty ich produkcji. Z tego względu na rynku bez problemu można kupić używane. Ich sprzedawcy, aby przetransportować opony i felgi są zazwyczaj zmuszeni skorzystać z usług kurierów lub Poczty Polskiej. Z podobnych rozwiązań korzystają sklepy specjalizujące się w sprzedaży ogumienia. Jak wysłać opony kurierem? Nie jest to trudne zadanie, ale przed podjęciem decyzji należy zapoznać się z zasadami pakowania i transportu opon u poszczególnych przewoźników.
Spis treści
Jak wysłać opony kurierem? Prawidłowe pakowanie
W przypadku każdego kuriera wysyłka opon odbywa się na nieco innych zasadach. Dotyczą one przede wszystkim pakowania przesyłki. Na szczęście każdy przewoźnik publikuje w swoim regulaminie dokładne zasady, jakimi powinien się kierować klient wysyłający opony. Jak poprawnie wysłać przesyłkę za pośrednictwem poszczególnych przewoźników?
Instrukcja wysyłki opon – film.
DPD – wysyłka opon
Wysyłka felg z oponami w ofercie kuriera DPD jest bardzo prosta. Nie wymaga stosowania dodatkowej folii lub kartonu. Każda opona jest transportowana pojedynczo, ale musi zostać owinięta specjalną szarą taśmą do pakowania przesyłek. Jednocześnie stworzona w ten sposób owijka musi być na tyle szeroka, aby dało się na niej bez problemu umieścić list przewozowy.
InPost – wysyłka opon
Opony powinny być zapakowane w folię lub inny rodzaj tworzywa pakunkowego, dopuszcza się możliwość użycia folii stretch. Maksymalna liczba opon wchodząca w skład jednej paczki to 2 sztuki, do rozmiaru opony 15 cali, bez felg. Tego typu zestaw powinien być połączony (ostretchowany oraz zbindowany/sklejony taśmą), w sposób uniemożliwiający ich rozdzielenie. Opony z felgami oraz opony powyżej rozmiaru 15 cali powinny być nadawane pojedynczo. Maksymalny dopuszczalny rozmiar opony to 20 cali, z uwzględnieniem maksymalnych wymiarów dla poszczególnych usług InPost. Opony bez felg do rozmiaru 15 cali, wysyłane bez kartonu, stanowią wyjątek od definicji Paczki Niestandardowej.
DHL – wysyłka opon
Zupełnie inaczej odbywa się poprawna wysyłka felg z oponami poprzez kuriera DHL. Wysyłane opony powinny być pakowane osobno i traktowane jako osobne przesyłki. Waga przesyłki nie może przekraczać 30 kg, natomiast średnica 80 cm. Przed zapakowaniem kół, felg albo opon do kartonów szczelnie owiń je stretchem, a wolne przestrzenie wypełnij styropianem lub innym materiałem. Jeśli nie masz całego, pasującego kartonu, możesz również usztywnić kartonem górę i spód koła, a następnie owinąć je folią stretchową. Będzie to jednak przesyłka niestandardowa.
FedEx – wysyłka opon
Bardziej skomplikowane zasady dotyczą wysyłki felg z oponami poprzez kuriera FedEx. Przewoźnik wymaga, aby przesyłka została opakowana tekturą, folią termokurczliwą lub folią stretch. Co więcej, w niektórych okresach roku przesyłki zawierające opony realizowane w obrębie kraju przez FedEx wymagają skorzystania z prostopadłościennych kartonów.
Istnieją dwa sposoby na poprawne pakowanie opon do kartonu przed ich wysyłką. Opona może zostać zawinięta w prostokątny kawałek tektury w taki sposób, aby całość pozostawała zakryta. Następnie przesyłkę należy zabezpieczyć taśmami polipropylenowymi. Druga metoda polega na wycięciu z tektury dwóch okręgów o średnicy większej niż średnica opony, a następnie zabezpieczenie obu stron opony i owinięciu całości taśmą polipropylenową. W obu przypadkach etykieta przesyłki powinna być naklejona na kartonowe zabezpieczenie. Decydując się na zabezpieczenie opon przy pomocy folii należy pamiętać, aby etykieta została naklejona na boczną część opony, a nie na bieżnik, bo w przeciwnym razie przewoźnik może mieć problem z automatycznym skanowaniem przesyłki.
Pocztex – wysyłka opon
Wysyłka felg z oponami jest dostępna również w ofercie Pocztex (Poczty Polskiej). Zastosowanie folii nie jest konieczne – ogumienie należy jedynie okleić taśmą do pakowania, na którą naklejona zostanie etykieta. Przewoźnik dopuszcza wysyłanie dwóch opon położonych jedna na drugiej, ale wówczas muszą one zostać owinięte taśmą po dwóch stronach, aby przesyłka nie rozerwała się w trakcie transportu.
Porównanie wymagań poszczególnych firm kurierskich dotyczących pakowania i wysyłki opon
Firma kurierska | Wymiary | Waga | Przesyłka standardowa | Przesyłka niestandardowa | Instrukcja prawidłowego pakowania opon i felg |
DHL | opony o średnicy do 60 cm | waga przesyłki do 31,5 kg z felgami lub bez | pakowane max. po 1 szt. | pakowane max. po 2 szt. | Link do instrukcji |
DPD | opony do 80 cm | Waga opony wyliczona na podstawie wzoru:a x b x c / 6000;tj. średnica opony x średnica opony x szerokość opony / 6000 | pakowane max. po 1 szt. | – | |
FedEx | opony do 17 cali przy założeniu, że ich zewnętrzna średnica nie przekracza 70 cm | waga przesyłki do 35 kg | pakowane max. po 2 szt. | – | Link do instrukcji |
InPost | opony do rozmiaru 15 cali | waga przesyłki do 30 kg | pakowane max. po 2 szt. (jedna na drugiej, bez felg), nie mogą być łączone równolegle „obok siebie” | – | Link do instrukcji |
Pocztex | – | – | pakowane max. po 1 szt. | pakowane maksymalnie po 2 szt., jedna na drugiej | Link do instrukcji |
Wysyłka opon kurierem – najczęściej popełniane błędy
Błędem, który popełniają niekiedy klienci firm kurierskich decydując się na wysyłkę opon jest pakowanie ich razem z felgami. Do transportu felgi powinny zostać oddzielone od opon. Niezależnie od przewoźnika opony nie mogą być ponadto pakowane po więcej niż dwie sztuki. Decydując się na wysyłkę opon należy trzymać się przedstawionych wyżej zasad. Dzięki temu przesyłka z pewnością zostanie zabrana przez kuriera, a nadawca nie narazi się na dodatkowe koszty. Prawidłowe pakowanie opon do wysyłki stanowi również gwarancję, że bezpiecznie dotrą one do adresata.