Zakaz handlu w niedzielę w większym i mniejszym stopniu wpłynął na życie Polaków. Znalazł on zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Nas będzie jednak interesowało to, jak przekładał się on na gospodarkę oraz rozwój e‑handlu. Aby się o tym przekonać, należy sięgnąć po zestawienia i raporty, które stworzone zostały przez analityków oraz specjalistów zajmujących się gospodarką. Oto kilka ciekawych wniosków.

Analizy bankowe

PKO BP prześwietlił transakcje dokonywane kartą w niedziele handlowe i w te, gdy obowiązuje zakaz handlu. Analiza ta pokazuje, jak zakazy wpłynęły na zmniejszenie się sprzedaży detalicznej. Okazuje się, że jedna niedziela niehandlowa ogranicza poziom miesięcznej sprzedaży detalicznej we wszystkich branżach o 1,1%. Podobne statystyki podają ekonomiści z Credit Agricole. W raportach możemy jednak zauważyć jeszcze jedną, ciekawą statystykę. Zakaz handlu najbardziej niekorzystnie wpłynął na sklepy ze sprzętem RTV i AGD oraz na sprzedawców mebli i samochodów.

Wpływ zakazu handlu w niedziele na e‑commerce

W przypadku sprzedaży przez internet należy przyjrzeć się danym opublikowanym przez Traffic Trends. Firma porównała niedziele niehandlowe 05.03 i 18.03.2018 roku oraz handlowe 19.02 i 04.03.2018 roku pod względem transakcji w sklepach internetowych. Aż 62% badanych sklepów internetowych zanotowało wzrost ruchu w niedziele niehandlowe, a 55,5% zauważyło wzrost sprzedaży. Jednakże dane te dotyczą 2018 roku, kiedy to ustawa o zakazie handlu w niedzielę dopiero weszła w życie.

Trzeba więc popatrzeć na bardziej aktualne dane. Na początku 2019 roku pojawiło się badanie Planet Plus, które pokazuje, że liczba transakcji w e‑commerce w niedziele niehandlowe jest o 14% wyższa względem niedziel handlowych. Wartość transakcji dokonanych przez Polaków we wszystkie niedziele (handlowe i niehandlowe) stanowi 12% łącznej kwoty przychodów sklepów internetowych. Dodatkowo całkowity wzrost sprzedaży w internecie w niedziele, w stosunku do analogicznego okresu z roku poprzedniego, jest wyższy o 122%. Co ciekawe, najwięcej transakcji dokonywanych jest w poniedziałki. To właśnie one stanowią 18,4% wszystkich zakupów. Powodem może być to, że klienci nie chcą, aby ich zamówienie czekało w systemie przez weekend. Dla wielu osób zakup w poniedziałek oznacza pewność wysyłki tego właśnie dnia.

Jakie rozwiązania wspierają handel w niedzielę?

Tutaj trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na wybór dobrego partnera logistycznego, czyli takiego, który odbierze przesyłki zaraz po weekendowym wzroście. Na stronie sklepu także powinna znaleźć się informacja, kiedy faktycznie wysyłka może nastąpić. Dzięki temu klienci mogą swobodnie zamawiać towar w weekend lub w poniedziałek i już we wtorek oczekiwać paczki. Dobrze, jeśli korzystamy z wielu opcji dostawy, by te były dopasowane do klienta. Taką możliwość daje nam broker kurierski Sendit, który po integracji z e‑sklepem pozwala wysyłać paczki pocztą, kurierem oraz do punktów odbioru.

Nie można zapominać także o e‑mail marketingu. Dobrze przygotowane akcje mailingowe mogą przekonać klientów do weekendowych wyprzedaży i promocji. Warto wypróbować różne kreacje. Połączenie ich z promocją w social mediach lub innych kanałach może przynieść wymierne korzyści.