Jeszcze kilkanaście lat temu założenie własnego sklepu wiązało się z wieloma zobowiązaniami, na przykład wynajmem powierzchni biurowej. Dziś, w dobie wszechobecnego internetu, nie ma takiej rzeczy, której nie można załatwić online. Tym samym, założenie i prowadzenie firmy zajmującej się e-sprzedażą, stało się nie tylko proste, ale i na wyciągnięcie ręki każdego, kto zechce po to sięgnąć. Jakie są zalety, a jakie wady sprzedaży online? O czym trzeba pamiętać, rozpoczynając przygodę z e-commerce?

Tytułem wstępu – co to jest e-handel?

E-handel (z ang. e-commerce) to inaczej handel elektroniczny, czyli sprzedaż produktów lub usług, prowadzona przez internet. Zasady działania są proste i zawsze te same – sklep internetowy/serwis/platforma oferuje towary lub usługi, te są zamawiane przez konsumentów za pomocą internetu, a płatność i dostawa może być zrealizowana internetowo lub poza siecią. Najpopularniejszymi w Polsce formami e-handlu są sklepy internetowe, portale aukcyjne czy serwisy ogłoszeniowe.

Jakie korzyści niesie ze sobą e-commerce, czyli elektroniczny handel?

E-handel niesie za sobą wiele korzyści, które przy porównaniu z tradycyjnym modelem prowadzenia biznesu sprzedażowego poza siecią, są naprawdę przekonujące. Pierwszą z zalet jest choćby ogromna oszczędność kosztów, zarówno funkcjonowania, jak i wyposażenia biura. Prowadząc swój biznes w sieci, możesz nie tylko zmniejszyć liczbę zatrudnionego personelu do niezbędnego minimum, ale także maksymalnie uprościć obieg dokumentacji oraz zindywidualizować kontakt ze swoimi klientami (specjaliści nazywają go tzw. modelem one to one). Zwiększa się także efektywność pracy i przekłada na większe zyski, ponieważ oferta e-sklepu jest dostępna 24h na dobę, przez 365 dni w roku. Jest to zauważalne zwłaszcza teraz, gdy zaledwie kilka razy do roku klienci mogą udać się do sklepu stacjonarnego w niedzielę, czyli często jedyny dzień wolny od pracy.

Kolejną zaletą prowadzenia biznesu w sieci jest elastyczność czasu pracy. Choć na początku, by osiągnąć sukces i rozkręcić e-biznes, trzeba poświęcić nowemu przedsięwzięciu każdą wolną chwilę, później zaowocuje to większą elastycznością i dowolnością gospodarowania czasem pracy. Właściciele e-firm zwracają uwagę także na o wiele niższe bariery wejścia na rynek dla sprzedawców online. Koszty rozkręcenia sklepu w sieci są nieporównywalnie niższe, a sprzedawcy mają mniej ograniczeń prawnych, technologicznych oraz organizacyjnych otworzenia działalności w internecie, niż w handlu tradycyjnym.

Jednak bezsprzecznie, jedną z największych i najbardziej zachęcających zalet e-handlu, jest – dosłownie – brak ograniczeń zasięgowych dla e-sklepu. Dziś z internetu korzystają ludzie w najdalszych zakątkach świata. Daje to ogromną oszczędność czasu oraz podróży, pozyskiwania informacji, a także realizacji skutecznych działań marketingowych. Wszechobecność internetu daje też dostęp do najnowszych ofert, informacji oraz zapewnia szybszy ich obieg, aniżeli rynek tradycyjny. W pewnych branżach jest to kluczowe dla ciągłości oraz skuteczności prowadzenia e-biznesu.

Ograniczenia e-handlu. Jak im zaradzić?

E-commerce, jak każdy biznes, niesie za sobą także pewne ograniczenia, którym właściciele e-sklepów muszą sprostać, jeśli chcą odnieść sukces w sieci. Pierwszym z nich jest brak możliwości dotknięcia, przymierzenia czy wypróbowania towaru przez klienta. Jest to uciążliwe zwłaszcza w branży modowej, jeśli produkty nie są wystarczająco dokładnie opisane na stronie e-sklepu. W tym przypadku świetnie sprawdza się mechanizm zwrotów. 

Przeczytaj także: Najlepsze praktyki w E-commerce, czyli dlaczego w e-sklepie potrzebny jest mechanizm zwrotów?

Kolejnym ograniczeniem w działalności online może być – ale nie musi! – kwestia dostawy towaru do klienta. W takich przypadkach zawsze szukamy rozwiązań jak najbardziej korzystnych finansowo, technicznie i operacyjnie. Dobrą praktyką jest współpraca sklepu online z brokerem kurierskim, na przykład Sendit.pl

Przeczytaj także: Dlaczego warto korzystać z usług brokera kurierskiego?

Nie można także bagatelizować zagrożenia dla bezpieczeństwa, które niesie za sobą nadmierna digitalizacja życia. Obecnie, jednym z najbardziej pożądanych dóbr są bazy danych oraz dane, pozwalające na podszycie się pod inną osobę. Dlatego zakładając sklep internetowy i operując wrażliwymi danymi swoich klientów, pamiętaj o właściwym ich zabezpieczeniu. 

Absolutna konieczność – strona internetowa

Skuteczność sprzedaży w sieci jest w ogromnej mierze zależna od strony internetowej, za którą stoi e-sklep. Bardzo ważna jest właściwa domena internetowa – nazwa powinna być niepowtarzalna, łatwa do zapamiętania i wymówienia, a także kojarząca się z konkretną firmą. Sam wygląd strony internetowej, która jest e-sklepem, musi być intuicyjny, przejrzysty oraz atrakcyjny dla odbiorcy. Pamiętaj o właściwym pozycjonowaniu swojej strony oraz SEO, które w prosty sposób możesz ugrać, prowadząc na przykład Newsletter czy firmowego bloga. 

Przeczytaj także: WooCommerce w twoim e-sklepie – jak zacząć?

E-sklep – jak wysyłać klientom kupione przez nich towary?

W każdym e-sklepie sprawna wysyłka towaru do klienta po zakupie jest jednym z punktów na liście “to do”, których trzeba dopilnować jeszcze przed rozkręceniem biznesu. Sklepy internetowe różnie radzą sobie z tą kwestią. Sklepy, które działają głównie na rynku lokalnym, umożliwiają swoim odbiorcom odebranie zamówionego przez internet towaru osobiście. W miarę rozrostu zasięgowego e-sklepu poza lokalnych odbiorców, rośnie także potrzeba zorganizowania sprawnej, a przede wszystkim taniej wysyłki zakupów. W zależności od wolumenu paczek (czyli ilości nadań w miesiącu), są dwa sposoby na opracowanie korzystnej strategii rozprowadzania zakupionego towaru do klientów. Jednym z nich jest indywidualna umowa z firmą kurierską, na warunkach opracowanych pod konkretny e-sklep. Drugim, o wiele bardziej korzystnym sposobem jest podjęcie współpracy z brokerem kurierskim. Dzięki temu e-sklep zyskuje różnorodność w wyborze Przewoźników oraz cen (cennik Sendit) za ich usługi, którą może zaproponować swoim klientom. Co więcej, podejmując współpracę z brokerem kurierskim Sendit.pl i korzystając z naszego produktu bliskapaczka.pl, zyskujesz unikalny widget mapy z punktami nadawczo odbiorczymi, który w jednym narzędziu skupia wszystkie punkty, z możliwością ich dowolnej konfiguracji. Dzięki niemu twoi klienci bez problemu odnajdą najbliższe im miejsce, z którego odbiorą przesyłkę z twojego e-sklepu. Warto dodać, że współpraca z wieloma firmami kurierskimi przez pośrednictwo Sendit.pl, nie wymaga nawet podpisania umowy – wystarczy akceptacja regulaminu platformy.

Podsumowanie

Założenie własnego e-sklepu, choć pozornie prostsze niż działalność offline, wiąże się z wieloma kwestiami, od których zależy sukces w e-commerce. Dziś możliwości rozwijania biznesu online jest znacznie więcej, niż poza siecią, a wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na zakupy przez internet, rośnie ilość dostępnych e-sklepów. Jeśli decydujesz się na działalność w sieci, pamiętaj o kilku ważnych kwestiach – odpowiedniej stronie internetowej, właściwie opisanym asortymencie sklepowym, opracowaniu mechanizmu zwrotów oraz przygotowaniu szerokiej oferty dostaw zakupionych produktów, którą zapewni ci współpraca z brokerem kurierskim.