logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • firmy kurierskie logotypy

        Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Porzucone koszyki zakupowe – jak ratować?

Porzucone koszyki zakupowe – jak ratować?

21.09.2021 Klient e-biznes Ostatnia aktualizacja wpisu: 05.05.2025

sprzedaż online marketplace

E-commerce, choć niezaprzeczalnie rozwija się prężnie, ma kilka wrażliwych miejsc. Jeśli nie są one właściwie zaopiekowane, skutecznie zatrzymują osiągnięcie sukcesu w internetowej sprzedaży. Jednym z nich jest problem porzuconych koszyków zakupowych. Czy istnieją sposoby, by im zapobiegać? Jak skutecznie ratować porzucone koszyki zakupowe?

Na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej firma Mobile Institute przygotowała raport „Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?”. Wynika z niego, że już co trzeci konsument przerywa internetowe zakupy. Uciekający konsumenci wracają do nich za jakiś czas, albo na zawsze porzucają niezrealizowane zamówienie. Dlaczego tak się dzieje i czy można w jakiś sposób zatrzymać lub zawrócić klienta, aby zrealizował proces zakupowy do końca?

Spis treści

  • Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe w e-sklepach?
  • Jak ratować porzucone koszyki zakupowe?
  • Porzucony koszyk vs. problemy techniczne strony internetowej
  • Daj klientom zdecydować o dostawie zamówienia
  • Wiele form płatności
  • Rozpraszacze, czyli jak skutecznie odwrócić uwagę klienta od zakupu na stronie
  • Na koniec – remarketing i sprytny email marketing
  • Czy warto walczyć o porzucone koszyki w e-sklepie? Oczywiście!

Dlaczego klienci porzucają koszyki zakupowe w e-sklepach?

Niedokończona transakcja to zjawisko niezwykle częste i jakby nie patrzeć – naturalne w branży e-commerce. E-sklepy odnotowują rezygnacje z dokończenia zakupów na różnych etapach procesu, co świadczy o różnych powodach takiej decyzji. Bez zrozumienia, dlaczego właściwie klienci porzucają koszyki zakupowe w e-sklepach, nie da się podjąć i wdrożyć odpowiednich działań, które zredukują to zjawisko do minimum.

Do przyczyn porzucania koszyków zakupowych należą:

  • niejasny, skomplikowany lub zbyt długi proces zakupowy;
  • brak ulubionej, wygodnej formy płatności lub zbyt mały wybór;
  • nieresponsywna strona e-sklepu, która utrudnia dokonywanie zakupów na urządzeniach mobilnych;
  • zbyt mały wybór w kwestii dostawy zamówienia;
  • problemy na stronie e-sklepu, takie jak np. zbyt długie ładowanie strony, zawieszająca się strona, nie dostosowanie wyglądu strony do zasad UX friendly;
  • rozpraszacze, które możemy podzielić na zewnętrzne lub wewnętrzne. Zewnętrzne to takie, które dzieją się w przestrzeni wokół klienta, w realnym świecie – na przykład dzwonek do drzwi, dzwoniący telefon czy potrzeby fizjologiczne. Rozpraszacze wewnętrzne to takie, do których przyczynia się poniekąd samo miejsce dokonywanych e-zakupów. Mogą to być na przykład pop upy wyskakujące nachalnie i w nieodpowiednim miejscu, rozpraszające reklamy wyświetlane wewnątrz koszyka zakupowego, itd.

Niestety i o dziwo, dość częstym zjawiskiem w polskim internecie jest zabawa w „robienie zakupów” sposobem „ciekawe ile za to zapłacę”. Polega ona na przeglądaniu oferty e-sklepu i dodawaniu do koszyka wybranych produktów, sprawdzeniu ceny w podsumowaniu, a następnie opuszczeniu strony sklepu internetowego bez podjęcia dalszych czynności.

Na większość przyczyn porzucania koszyków zakupowych w e-sklepach właściciele biznesów są w stanie zareagować właściwie i usprawnić sam proces zakupowy na etapie podsumowania.

Jak ratować porzucone koszyki zakupowe?

Pierwszym działaniem, jakie musi podjąć e-sklep mając do czynienia z nagminnie porzucanymi koszykami zakupowymi, to oczywiście znalezienie konkretnej przyczyny. Dlatego przeanalizowanie wyżej wymienionych “odstraszaczy zakupowych” powinno odbywać się zawsze z pełną świadomością podejmowanych działań. Niezwykle pomocnymi w ustaleniu dokładnej przyczyny lub przyczyn porzucania zakupów tuż przed ich finalizacją, mogą okazać się rozbudowana, właściwie podpięta analityka e-sklepu oraz zatrudnienie specjalisty UX.

Porzucony koszyk vs. problemy techniczne strony internetowej

Wolne ładowanie strony, zbyt długi czas trwania procesu zakupowego czy brak responsywności strony to jedne z wielu technicznych problemów, które skutecznie odstraszają od finalizacji zakupów w e-sklepie. Receptą na to jest uproszczenie działania sklepu poprzez usunięcie lub zmniejszenie ilości kliknięć prowadzących do zakupu oraz monitorowanie czasu ładowania strony np. w Google Analytics i zoptymalizowanie go jeśli jest on zbyt długi. Zespół IT powinien także zająć się responsywnością strony e-sklepu, aby działała ona na urządzeniach mobilnych. W końcu to na smartfonach spędzamy najwięcej wolnego czasu i przez smartfony dokonujemy najwięcej zakupów w sieci. Dobrą praktyką zachęcającą do zakupu jest również brak konieczności rejestracji.

Daj klientom zdecydować o dostawie zamówienia

Mały wybór metod dostawy zakupów lub proponowanie klientom tylko jednej opcji także skutecznie odstrasza od zrealizowania zamówienia. Dlatego jeśli chcesz wyeliminować także ten problem powodujący porzucanie koszyka zakupowego, zdecyduj się na współpracę z brokerem kurierskim, na przykład Sendit.pl czy Apaczka.pl. Dzięki temu nie tylko zyskasz dostęp do wielu funkcjonalnych narzędzi i wtyczek, usprawniających prowadzenie biznesu i logistykę zamówień na etapie ostatniej mili, ale także zaoferujesz swoim klientom wiele możliwości dostawy zamówienia.

Wiele form płatności

Sklepy internetowe, które oferują jedną metodę płatności, o wiele częściej mają do czynienia z porzuceniem koszyka zakupowego niż e-sklepy, które oferują kilka form płatności. Dzieje się tak z prostej przyczyny – klienci lubią mieć wybór i komfort podczas zakupów, a także nie wszyscy chcą płacić za produkty wyłącznie BLIKiem lub wyłącznie tradycyjnym przelewem. Jeśli e-sklep nie da im możliwości wyboru dogodnej opcji opłacenia zamówienia, będzie musiał liczyć się z porzuconym koszykiem zakupowym.

Rozpraszacze, czyli jak skutecznie odwrócić uwagę klienta od zakupu na stronie

Wiadomo – na rozpraszacze zewnętrzne, takie jak potrzeby fizjologiczne, dzwonek do drzwi czy konieczność wyjścia z psem nie mają wpływu nawet giganci e-commerce. Jednak na rozpraszacze wewnętrzne, mające miejsce wewnątrz procesu zakupowego wpływ ma już każdy e-sklep. Jeśli nie masz pewności, co dokładnie działa rozpraszająco na twojej stronie internetowej i odwraca uwagę klienta od zrealizowania zamówienia, poproś o konsultację specjalistę UX. W wielu przypadkach winę za porzucenie koszyka zakupowego ponoszą reklamy umieszczane w niewłaściwym momencie procesu, wyskakujące pop upy, czy automatycznie opróżniający się koszyk po opuszczeniu strony sklepu.

Na koniec – remarketing i sprytny email marketing

Jeśli zoptymalizujesz stronę sklepu tak, aby była sprawna technicznie i działała zgodnie z zasadami UX friendly, a mimo to nadal spotykasz się z problemem porzuconych koszyków zakupowych, postaw na remarketing i email marketing.

Remarketing to po prostu skutecznie zaplanowana kampania reklamowa, której grupą odbiorców są użytkownicy już kiedyś odwiedzający stronę sklepu, ale bez procesu finalizacji zamówienia. Takie reklamy wyświetlają się im w przeglądanych witrynach albo na przykład w serwisach społecznościowych, przypominając niejako o tym, że już kiedyś mieli oni kontakt z twoją witryną i motywując do powrotu na nią.

Skutecznym działaniem „przypominającym” o porzuconym koszyku zakupowym jest także wiadomość mailowa, która zachęci do powrotu na stronę e-sklepu i dokończenia zakupów. Pamiętaj, żeby nie była ona zbyt nachalna, a na zachętę możesz zaoferować niewielki rabat na zakupy lub na przykład darmową dostawę zamówienia.

Przeczytaj także: Email marketing. Jak prowadzić skuteczne działania?

Czy warto walczyć o porzucone koszyki w e-sklepie? Oczywiście!

Każdy „uratowany” koszyk zakupowy w e-commerce to – najzwyczajniej w świecie – zysk dla twojego biznesu. Z kolei każdy uciekający klient, któremu nie udało się zrealizować zamówienia w twoim e-sklepie, nie tylko do ciebie nie powróci, ale także będzie odradzał zakupy u ciebie innym potencjalnym klientom. Dlatego warto zadbać o swój biznes nie tylko od strony wizualnej, prezentując produkty w atrakcyjny sposób, ale także od strony wewnętrznej, usprawniając procesy zakupowe.

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

paczki standard niestandard

Jak zorganizować wysyłkę wielu paczek jednocześnie?

pomoc Ukrainie

Sendit włącza się w pomoc uchodźcom z Ukrainy

dostawa dronem

Rozwój e-commerce – przesyłki dostarczane dronem?

sprzedaż online marketplace

Sprzedaż w sieci. Jak zacząć? Krok 2: logistyka e-sklepu

tracking

Jak korzystać ze śledzenia przesyłek od Sendit.pl?

wysyłka

Dlaczego warto korzystać z usług brokera kurierskiego?

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.