Jak otworzyć biznes w małym mieście? Czy taki pomysł wypali? O czym pamiętać, zakładając firmę w małej miejscowości? Jeśli kiedykolwiek przez myśl przemknęła ci wizja prowadzenia własnego biznesu, ale boisz się, że małe miasto nie okaże się wystarczające do jego rozkręcenia, czas zmienić myślenie i ruszyć za marzeniami. Mało tego – biznes w małym mieście może okazać się strzałem w dziesiątkę! 

Najważniejszy jest pomysł

Pomysł na biznes wcale nie jest bajkową żarówką nad głową, po zapaleniu której natychmiast wiesz co należy zrobić. Tym bardziej, jeśli chcesz otworzyć nowy biznes w małym mieście. Od trafności pomysłu w dużej mierze (ale nie całkiem!) zależy powodzenie przedsięwzięcia. Jak sprawdzić, czy mój pomysł na biznes w małym mieście ma szansę na sukces? 

Poniżej punktujemy najważniejsze kwestie, które musisz skonfrontować z wizją swojego biznesu:

  • liczba potencjalnych klientów – dowiedz się, ilu dokładnie jest mieszkańców twojej miejscowości. Następnie zastanów się, ilu z nich mogłoby być zainteresowanym twoją ofertą. Weź pod uwagę także mieszkańców ościennych miejscowości;
  • konkurencja i popyt na usługi – w kolejnym kroku zastanów się, czy na usługi podobne do twoich jest na lokalnym rynku popyt. Dowiedz się, kto będzie dla ciebie konkurencją i przeanalizuj ich słabe i mocne strony. W przypadku biznesu prowadzonego w małych miejscowościach walka o klienta jest zdecydowanie bardziej zaciekła, dlatego warto wiedzieć już na starcie, jakie ma się w niej szanse;
  • własne możliwości – bądź ze sobą szczery. Jak oceniasz swoje możliwości i siły przerobowe? Czy masz wystarczającą wiedzę i doświadczenie, żeby rozkręcić planowany biznes i pozostawić konkurencję w tyle?
  • solidny biznesplan – czyli słabe i mocne strony twojego pomysłu, a także szanse i zagrożenia dla niego. Dzięki niemu decyzja o rozpoczęciu działalności będzie świadoma.

Poniżej znajdują się przykładowe pomysły na biznes w małej miejscowości:

  • serwis elektroniczny;
  • pralnia;
  • tworzenie stron www;
  • catering lub domowe obiady;
  • pasieka i sprzedaż miodu oraz domowych wyrobów;
  • sklep internetowy z eko produktami, rękodziełem lub odzieżą.

Dzięki temu, że już w prawie każdym domu mamy dostęp do internetu, świat stoi przed nami otworem. W ten sposób znalezienie pomysłu na biznes i rozkręcenie go – na przykład w sieci – nie jest już trudno wykonalne, ale dostępne dla każdego, kto tylko tego zapragnie. Mając już pomysł na biznes i znając jego potencjał możesz zabrać się za rozpoczęcie działalności.

Jak zacząć swoją działalność?

Jeśli masz już pomysł na biznes i wiesz, że szanse na jego rozkręcenie są obiecujące, przychodzi pora na właściwe rozpoczęcie działalności. W pierwszej kolejności trzeba zorganizować odpowiednie zaplecze, które umożliwi bezproblemową realizację zamierzeń. Dlatego ustal swój budżet na prowadzenie firmy, wynajmij lokal (jeśli tego potrzebujesz) oraz spełnij wszystkie kwestie formalne, związane z założeniem własnego biznesu: zarejestruj firmę, zainwestuj w kasę fiskalną, wynajmij księgowość oraz zadbaj o spełnienie wszystkich innych wymogów, obowiązujących podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej. 

To, co napędza twój biznes

Tak jak wspomnieliśmy w pierwszym akapicie – dziś internet jest obecny w prawie każdym domu i korzystają z niego wszystkie pokolenia. Dlatego niezależnie od pomysłu na biznes nie zapomnij wykorzystać potencjału, jaki daje ci sieć internetowa

>> Jak zacząć sprzedawać w Internecie? Praktyczny poradnik [DARMOWY E-BOOK] <<

Jeśli zdecydujesz się na otwarcie sklepu internetowego, pamiętaj także o zorganizowaniu łańcucha dostaw zamówień do Klientów. Zamówione produkty możesz wysyłać bezpośrednio ze swojego lokalu (zamawiając za każdym razem kuriera), codziennie osobiście udając się do punktu nadawczo-odbiorczego, albo – w miarę rozwoju firmy i zwiększenia ilości zamówień – skorzystaj z fulfillmentu, będącego dla wielu biznesów ogromnym wsparciem logistycznym.

Przeczytaj także: Czym jest fulfilment i dlaczego przydaje się w prowadzeniu biznesu? Brokerzy kurierscy

Dla właścicieli biznesów, którzy wolą mieć pod kontrolą zarówno stany magazynowe, prowadzenie e-sklepu, jak i wysyłkę zamówień do Klientów, niezwykle przydatne będą platformy sklepowe. Umożliwiają one nie tylko przekształcenie strony internetowej w pełnoprawny sklep internetowy, ale także sterowanie biznesem z poziomu myszki i klawiatury

Przeczytaj także: Platformy sklepowe. Kiedy z nich korzystać, jakie są dostępne i co oferują?

Jednym z wyborów, przed którymi staniesz organizując łańcuch dostaw produktów z e-sklepu do Klienta końcowego, będzie także organizacja samej dostawy. Tu do wyboru masz podpisanie umowy indywidualnej z jedną z firm kurierskich, albo skorzystanie z usług brokera kurierskiego, na naprawdę wygodnych warunkach. Zapoznaj się z różnicami pomiędzy firmą kurierską a brokerem kurierskim