Regulaminy w e-sklepach umożliwiają Klientom zapoznanie się z normami i zasadami, regulującymi zakupy na tej konkretnej stronie internetowej. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego nie jest jednak takie proste, jak może się wydawać. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, z którego dowiesz się o roli regulaminu w e-sklepie. Powiemy także, co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego. 

Zacznijmy od tego, że każda sprzedaż w sklepie internetowym, w marketplace czy na aukcji internetowej to usługa, jaką świadczy sprzedający w sieci. Usługa automatycznie kojarzy się nam z podpisaniem umowy, czyż nie? Jednak w momencie, gdy chcesz skorzystać z usługi i nabyć konkretny towar od tej właśnie osoby czy e-sklepu, nie musisz podpisywać żadnej umowy. Wystarczy, że zaakceptujesz regulamin sklepu internetowego, marketplace czy portalu z aukcjami internetowymi. To w regulaminie e-sklepu znajdziesz opis warunków świadczenia usług oraz warunków sprzedaży. 

Czy regulamin w sklepie internetowym jest obowiązkowy?

I tak i nie. “Tak”, dlatego że prowadzenie sprzedaży internetowej zalicza się do tzw. usług świadczonych drogą elektroniczną, a posiadanie regulaminu świadczenia takich usług jest obowiązkowe. “Nie”, dlatego że nie nigdzie nie ma zapisu dotyczącego konkretnie posiadania regulaminu przez e-sklep. Każdemu właścicielowi sklepu internetowego radzimy jednak, aby stworzył taki regulamin i się nim posługiwał. Dzięki temu może zadbać o bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w swoim e-sklepie oraz o interesy zarówno swoje, jak i swoich Klientów. 

Przeczytaj także: Pomysł na biznes w małym mieście. Od czego zacząć i o czym pamiętać?

Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?

Nie ma jednoznacznych przepisów określających zawartość regulaminów sklepów internetowych. Nie oznacza to jednak, że można zawrzeć w nich wszystko to, co wygodne dla przedsiębiorcy oraz przemilczeć wszystko to, co dla niego niewygodne. Tworząc regulamin sklepu internetowego powinniśmy posiłkować się aktami prawnymi określającymi prawa i obowiązki nakładane na wszystkich przedsiębiorców. Mowa tu na przykład o Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, rozporządzeniach unijnych oraz przede wszystkim – o Ustawie o prawach konsumenta. Pamiętajmy też, że oprócz tego regulamin powinien być jasny i przejrzysty dla użytkownika e-sklepu. 

Co dokładnie powinno znaleźć się w regulaminie e-sklepu?

  • informacja o postanowieniach ogólnych, czyli o sprzedawcy, sklepie, sprzedawanych produktach;
  • informacja o polityce zwrotów oraz o możliwości i warunkach reklamacji;
  • informacja o dostępnych metodach płatności i dostawy zakupów;
  • informacja o ochronie danych osobowych (RODO);
  • informacja o polityce prywatności (cookies) i postanowienia końcowe.

Regulamin sklepu internetowego – postanowienia ogólne, definicje, opis produktów oraz zasady korzystania z e-sklepu. Co to znaczy?

Postanowienia ogólne w regulaminie sklepu internetowego to nic innego jak informacja o sprzedawcy, o produktach oferowanych w konkretnym sklepie internetowym, o firmie oraz o tym, do kogo właściwie jest adresowany ten regulamin. Pod akapitem z postanowieniami ogólnymi bardzo często zamieszczone są także definicje wyjaśniające pojęcia, którymi posługuje się w dalszej części regulaminu jego twórca. Dzięki temu w sposób jasny, konkretny i nie pozostawiający niedomówień właściciel biznesu określa, co dla niego i jego biznesu oznacza na przykład pojęcie “zamówienia”, albo “towaru” czy “sklepu”. W tym miejscu warto także nakreślić Klientom sklepu internetowego, jakie zasady panują w twoim e-sklepie podczas zakupów. Przykład? Aby dokonać zakupu nie trzeba się rejestrować, itd.

Przeczytaj także: Jak zacząć sprzedawać w Internecie? Praktyczny poradnik [DARMOWY E-BOOK]

Informacja o polityce zwrotów oraz o możliwości i warunkach reklamacji

Ważną częścią regulaminów sklepów internetowych są zapiski o polityce zwrotów oraz o możliwości i warunkach reklamacji produktów. Koniecznie muszą znaleźć się tam wzmianki o okresie zwrotu towaru bez podania przyczyny, o sposobie i terminie zwrotu pieniędzy za zwrócony towar, o tym w jaki sposób zwrócić towar i jak postępować w przypadku jego wysyłki – kto za nią płaci i jak ją przygotować. 

W tej sekcji regulaminu powinna znaleźć się także informacja o reklamacji towarów w twoim e-sklepie. Dlatego wyjaśnij pokrótce kiedy prawo do reklamacji przysługuje kupującemu, na jakiej podstawie prawnej oraz jak dokonać reklamacji w twoim sklepie internetowym.

Metody płatności i sposoby dostawy zakupów

Przelew bankowy w formie tradycyjnej? Płatność BLIK? Pobranie? W jaki sposób chcesz otrzymywać należność za swoje produkty? Zdefiniuj to w regulaminie e-sklepu. W tym miejscu poinformuj Klientów także o sposobach dostawy zamówienia (kurier, maszyna paczkowa, odbiór własny, a może wszystko na raz?) oraz o kosztach wysyłki.

RODO w regulaminie sklepu internetowego

Dane osobowe są dziś szczególnie pożądanym dobrem, przedstawiającym wartość wyższą nawet od pieniądza czy kosztowności. A użytkownicy internetu robiąc zakupy w sieci podają przecież wiele informacji o sobie. Dlatego ochrona danych osobowych oraz zapewnienie Klientów o jej przestrzeganiu to kolejny ważny punkt w regulaminie sklepu internetowego. 

W myśl obowiązujących przepisów prawa o RODO, w regulaminie e-sklepu poinformuj:

  • kto jest administratorem danych osobowych;
  • komu udostępniane są dane;
  • jaki jest cel i zakres przetwarzania danych i przez jaki okres czasu są one przetwarzane;
  • jak zabezpieczone są dane osobowe;
  • o prawach Konsumenta wynikających z RODO – np. prawo do bycia zapomnianym.

Polityka prywatności (cookies) i postanowienia końcowe

W postanowieniach końcowych umieszcza się zwykle adnotację, że sprawy, które nie są dokładnie uregulowane w regulaminie sklepu, podlegają przepisom prawa polskiego. Reguła brzmi zazwyczaj następująco: “W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa polskiego, w szczególności Kodeksu Cywilnego oraz przepisy Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 18 lipca 2002 roku (Dz. U. 2001 Nr 144 poz. 1204) przepisy ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.); oraz inne właściwe przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Z kolei o polityce prywatności wcale nie musisz wspominać w regulaminie sklepu internetowego, choć nie jest to równoznaczne z brakiem korzyści tego działania. Umieszczając informację o polityce prywatności oraz o polityce cookies spełniasz obowiązek informacyjny wobec Użytkownika strony.

Przeczytaj także: Platformy sklepowe. Kiedy z nich korzystać, jakie są dostępne i co oferują?

Co nie powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego? Klauzule niedozwolone

Klauzula niedozwolona to zapis w regulaminie sklepu internetowego, który narusza interesy Klientów oraz jest sprzeczny z obyczajami ogólnie przyjętymi jako dobre. Co ciekawe, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prowadzi ogólnodostępny rejestr klauzul niedozwolonych, w którym znajdują się na przykład: “brak możliwości zapoznania się przez konsumenta z postanowieniami umownymi przed jej zawarciem” czy “brak obowiązku zwrotu zapłaty za spełnione świadczenie w razie rezygnacji konsumenta z umowy”. Lista jest całkiem spora, ale zdarza się, że nie wszystkie chwyty niedozwolone będą w niej uwzględnione. 

Jeśli mimo wszystko w regulaminie sklepu internetowego znajdą się niedozwolone zapiski, właściciel e-sklepu musi liczyć się z konsekwencjami – sprawą w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub kontrolą ze strony UOKiK. W obu przypadkach kary mają wymiar finansowy.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Aby napisać regulamin sklepu internetowego, który będzie pozbawiony klauzul niedozwolonych, warto zwrócić się z prośbą o pomoc do wyspecjalizowanej kancelarii prawnej. Zyskujemy wtedy pewność, że regulamin e-sklepu jest wartościowy zarówno dla właściciela biznesu, jak i jego Klientów.

Regulamin powinien być sformułowany w sposób prosty, czytelny i zrozumiały dla odbiorcy, aby uniknąć niedomówień i wynikających z nich problemów. Pamiętaj także o regularnym aktualizowaniu go i dostosowywaniu do zmieniających się przepisów prawa