Z jednych stron i sklepów internetowych korzystamy chętniej, a z innych szybko uciekamy, mimo że proponują ciekawe treści czy produkty. Dlaczego tak się dzieje? I co ma z tym wspólnego UX? Jeśli jesteś właścicielem e-biznesu i chcesz, żeby twoja strona internetowa była chętnie odwiedzana przez użytkowników, koniecznie zastanów się nad zatrudnieniem dobrego UXa.

UX i wygląd strony – to tylko wierzchołek góry lodowej

Wygląd końcowy strony internetowej czy e-sklepu to tylko niewielka, widzialna część pracy nad komfortem doznań użytkownika. Praca UXa na ogół toczy się “w podziemiach” i opiera się na wszelkich badaniach, poprawkach, wywiadach, konsultacjach, strategii i prototypowaniu. Zanim UX zarekomenduje wprowadzenie zmian, szczegółowo bada temat, biorąc pod uwagę przede wszystkim cel zmian, ich przeznaczenie (dla kogo są wprowadzane), jak zmiany mają ułatwić życie użytkownikom strony, a także jak skonstruować dane rozwiązanie, aby było proste w obsłudze. W ten sposób powstają narzędzia, aplikacje, e-sklepy czy strony www, które są przyjazne w obsłudze, a dzięki temu – chętniej wybierane przez użytkowników, aniżeli narzędzia z którymi nie mogą sobie poradzić.

Przeczytaj także: Sklep online UX Friendly – co to znaczy i jak zacząć?

Dlaczego w firmie jest potrzebny UX?

Świadomy właściciel e-biznesu zna powiązania pomiędzy użytecznością strony a sukcesem biznesu, niezależnie od tego, czy jest nim sprzedaż produktów, pobrania i użytkowanie aplikacji, czy konwersja tworzonych treści. Aby strona była użyteczna z punktu widzenia odwiedzających, powinna być do nich dostosowana. Dlatego zatrudnienie UXa, czyli specjalisty od komunikacji z użytkownikiem strony, wydaje się być po prostu konieczne. Identyfikacja potrzeb użytkownika, poprawienie użyteczności cyfrowych produktów czy usług, uproszczenie procesów i ciągła praca nad tym, aby były one intuicyjne w świecie zmaksymalizowanej konkurencji cyfrowej jest kluczem do sukcesu.

Przeczytaj także: Czym jest content marketing i dlaczego warto go uwzględnić w prowadzeniu firmy?

UX – oszczędności dla biznesu

Zaopiekowanie wszelkich procesów zmian w firmie przez UXa pozwala także w dłuższej perspektywie na oszczędność pieniędzy. W prosty sposób – dobrze zaprojektowana strona internetowa, e-sklep, czy aplikacja przynoszą zdecydowanie większe dochody, niż produkty wątpliwej użyteczności, z których klienci przy pierwszych napotkanych problemach uciekają do bardziej przyjaznej konkurencji. 

Kolejną oszczędnością, wynikającą z zatrudnienia UXa jest oszczędność czasu. Zanim nowa wersja strony, koszyk e-sklepu, nowy formularz kontaktowy czy formularz rejestracji zostaną “wyprodukowane” przez dział IT, warto aby najpierw zostały solidnie przetestowane i zaopiniowane przez UXa. Dzięki temu zaoszczędzisz oprócz pieniędzy także i czas, ponieważ nie będziesz tracić go na poprawianie dopiero co wprowadzonych zmian na stronie. Masz także większą szansę, aby nowymi zmianami na stronie uprzedzić działania swojej konkurencji.