logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Co to jest awizo? Wszystko co musisz wiedzieć

Co to jest awizo? Wszystko co musisz wiedzieć

05.05.2025 Porady Ostatnia aktualizacja wpisu: 22.06.2025 8 minutczytania

Ta mała, niepozorna karteczka wsunięta w drzwi lub czeluść skrzynki pocztowej. Awizo. Słowo, które u jednych wywołuje westchnienie lekkiego zniecierpliwienia, u innych iskierkę ciekawości podszytą nadzieją. Co tym razem? Ważny list, wyczekiwana przesyłka, a może dokument, o którym zdążyliśmy zapomnieć? 

Niezależnie od zawartości, awizo jest sygnałem, że coś czeka na odbiór. I choć w dobie powiadomień SMS czy e-mail wydaje się być reliktem przeszłości, wciąż odgrywa istotną rolę w komunikacji między doręczycielem a adresatem. Zrozumienie, czym dokładnie jest i jakie kroki podjąć po jego otrzymaniu, może oszczędzić niepotrzebnego stresu i czasu.

Spis treści

  • Co to jest awizo?
  • Co zrobić jeśli dostaliśmy awizo?
  • Ile dni na odebranie przesyłki po otrzymaniu awiza?
  • Czy za awizo się płaci?
  • Ile razy przychodzi awizo?
  • Co się stanie, jeśli nie mogę odebrać awizo?
  • Czy można odebrać awizo bez kartki?
  • Czy awizo może odebrać ktoś inny?
  • Awizo w erze cyfrowej a Sendit.pl: Jak zminimalizować szansę na papierek w skrzynce?
  • Zamów kuriera po odbiór Twojej przesyłki!

Co to jest awizo?

W najprostszym ujęciu, awizo to pisemne zawiadomienie pozostawione przez listonosza lub kuriera, informujące o nieudanej próbie doręczenia przesyłki rejestrowanej (czyli takiej, której drogę można śledzić i która wymaga pokwitowania odbioru) bezpośrednio do rąk adresata. Jest to formalny dokument, swoisty most komunikacyjny, który mówi: „Próbowaliśmy dostarczyć, ale Cię nie zastaliśmy. Twoja przesyłka jest bezpieczna i czeka na Ciebie tu i tu”.

Awizo zawiera kluczowe informacje: gdzie i do kiedy można odebrać przesyłkę, a często także jej numer, co ułatwia identyfikację. Choć tradycyjnie jest to papierowy druk, coraz częściej spotykamy się z jego elektronicznymi odpowiednikami, czyli powiadomieniami SMS lub e-mail, które pełnią tę samą funkcję, lecz docierają do nas szybciej. Niezależnie od formy, jego cel jest jeden: umożliwić finalizację procesu doręczenia.

Co zrobić jeśli dostaliśmy awizo?

Pierwszym odruchem po znalezieniu awiza powinno być jego dokładne przeczytanie. Brzmi banalnie? A jednak, w pośpiechu łatwo przeoczyć istotne szczegóły. Awizo to nie tylko informacja o przesyłce, ale także swoista instrukcja. Znajdziemy na nim:

  • Dane adresata.
  • Informację o rodzaju przesyłki (list polecony, paczka).
  • Numer przesyłki (niezwykle ważny!).
  • Adres placówki pocztowej lub punktu awizacyjnego, w którym przesyłka oczekuje.
  • Termin, w jakim można ją odebrać.
  • Czasem także godziny otwarcia punktu.

Z tymi informacjami należy udać się do wskazanej placówki. Niezbędne będzie zabranie ze sobą samego druku awiza (choć nie zawsze jest to warunek konieczny, o czym dalej) oraz ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport), który potwierdzi, że jesteśmy uprawnioną osobą do odbioru.

Pamiętajmy, że zarówno przesyłki krajowe, jak i te bardziej egzotyczne, czyli przesyłki międzynarodowe, podlegają podobnym procedurom awizowania w przypadku nieobecności adresata.

Ile dni na odebranie przesyłki po otrzymaniu awiza?

Czas, jaki mamy na odbiór przesyłki po otrzymaniu awiza, nie jest jednolity dla wszystkich operatorów i rodzajów przesyłek. W przypadku Poczty Polskiej standardowo jest to 14 dni kalendarzowych od dnia następującego po dniu pozostawienia pierwszego awiza.

Firmy kurierskie mogą mieć nieco inne, często krótsze, terminy przechowywania przesyłek w swoich punktach awizacyjnych lub paczkomatach – zazwyczaj jest to od kilku do kilkunastu dni. Najważniejsze jest, aby zawsze sprawdzić datę wskazaną na samym awizie. To ona jest wiążąca. Przekroczenie tego terminu skutkuje zazwyczaj zwrotem przesyłki do nadawcy, co może generować dodatkowe komplikacje i koszty.

Czy za awizo się płaci?

Samo otrzymanie awiza i fakt, że przesyłka czeka na odbiór, nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami. Awizo jest bezpłatnym powiadomieniem. Jednakże, mogą istnieć sytuacje, w których przy odbiorze przesyłki będziemy musieli coś zapłacić. Dotyczy to na przykład:

  • Przesyłek pobraniowych (COD – Cash on Delivery), gdzie opłatę za towar uiszcza się przy odbiorze. Wskazówki, jak złożyć przesyłkę pobraniową, mogą być pomocne dla nadawców.
  • Przesyłek z zagranicy, które podlegają opłatom celnym lub podatkowi VAT.
  • Niekiedy, w przypadku niektórych usług kurierskich, opcjonalne przekierowanie paczki lub ponowna próba doręczenia na życzenie może być płatna, ale to nie dotyczy standardowego odbioru po awizacji.

Awizo jedynie informuje o konieczności odbioru – ewentualne płatności wynikają z charakteru samej przesyłki, a nie z faktu awizowania.

Ile razy przychodzi awizo?

Tradycyjnie, w systemie Poczty Polskiej, adresat otrzymuje jedno awizo pierwotne, a następnie, jeśli przesyłka nie zostanie podjęta w ciągu 7 dni, wysyłane jest awizo powtórne. To druga szansa, przypomnienie.

Firmy kurierskie działają nieco inaczej. Często pierwsza nieudana próba doręczenia skutkuje pozostawieniem awiza (papierowego lub wysłaniem elektronicznego) z informacją o możliwości odbioru w punkcie lub o kolejnej próbie doręczenia. Niektóre firmy podejmują dwie lub nawet trzy próby doręczenia pod wskazany adres, zanim przesyłka trafi do punktu odbioru lub zostanie zwrócona do nadawcy. Liczba awiz czy prób kontaktu zależy od wewnętrznych regulaminów danego przewoźnika.

Co się stanie, jeśli nie mogę odebrać awizo?

Mówiąc precyzyjniej, co się stanie, jeśli nie odbierzemy przesyłki, o której informuje awizo, w wyznaczonym terminie? Konsekwencja jest zazwyczaj jedna: przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy. To może oznaczać rozczarowanie (jeśli czekaliśmy na coś ważnego), konieczność ponownego kontaktu z nadawcą, a w przypadku zakupów internetowych nawet problemy z realizacją zamówienia lub konieczność ponownego opłacenia kosztów wysyłki. Dlatego tak istotne jest pilnowanie terminów wskazanych na awizie.

Czy można odebrać awizo bez kartki?

A co jeśli zgubiliśmy ten mały, papierowy świstek? Czy to oznacza, że przesyłka jest dla nas stracona? Na szczęście, w większości przypadków, możliwe jest odebranie przesyłki bez fizycznego druku awiza. Kluczowe jest posiadanie:

  • Ważnego dokumentu tożsamości, który jednoznacznie potwierdzi nasze dane.
  • Numeru przesyłki, jeśli go znamy, np. z powiadomienia e-mail od nadawcy, ze śledzenia online.

W placówce pocztowej lub punkcie kurierskim pracownik na podstawie naszych danych i ewentualnie numeru przesyłki powinien być w stanie odnaleźć ją w systemie. Oczywiście, posiadanie awiza ułatwia i przyspiesza cały proces, ale jego brak rzadko kiedy jest przeszkodą nie do pokonania. Elektroniczne awizo (SMS, e-mail) również może posłużyć jako podstawa do odbioru.

Czy awizo może odebrać ktoś inny?

Tak, istnieje możliwość, aby awizowaną przesyłkę odebrała w naszym imieniu inna osoba. Jednak nie wystarczy zwykła prośba. Konieczne jest odpowiednie upoważnienie.

  • W przypadku Poczty Polskiej: Najpewniejszym rozwiązaniem jest posiadanie pełnomocnictwa pocztowego. Jest to formalny dokument, który można złożyć w dowolnej placówce pocztowej, uprawniający wskazaną osobę (lub osoby) do odbioru wszystkich naszych przesyłek. Możliwe jest też sporządzenie jednorazowego upoważnienia na odbiór konkretnej przesyłki, jednak jego forma i akceptacja mogą zależeć od konkretnej placówki.
  • W przypadku firm kurierskich: Zasady mogą się różnić. Niektóre firmy akceptują pisemne upoważnienie, w którym wskazujemy dane osoby odbierającej oraz nasze. Czasami wymagane są specjalne formularze dostępne na stronach przewoźników. Zawsze osoba odbierająca w naszym imieniu musi posiadać swój dokument tożsamości oraz często kopię naszego dokumentu lub przynajmniej znać jego numer.

Dla przesyłek adresowanych do członków rodziny zamieszkujących pod tym samym adresem, czasem stosowane są uproszczone procedury, ale nie jest to regułą. Zawsze najbezpieczniej jest posiadać formalne upoważnienie.

Awizo w erze cyfrowej a Sendit.pl: Jak zminimalizować szansę na papierek w skrzynce?

Awizo, choć czasem nieuniknione, bywa postrzegane jako drobna niedogodność. W świecie, gdzie niemal wszystko załatwiamy online, oczekujemy płynności także w procesie dostarczania paczek. I tu z pomocą przychodzą platformy takie jak Sendit, które, choć bezpośrednio nie eliminują awiz (bo to zależy od kuriera i obecności adresata), to znacznie ułatwiają zarządzanie wysyłką i minimalizują ryzyko nieudanych doręczeń.

Jak Sendit może pomóc uniknąć frustracji związanej z awizem?

  1. Pełne śledzenie przesyłki: Dokładne informacje o statusie paczki pozwalają lepiej przygotować się na jej odbiór. Wiedząc, kiedy kurier ma się pojawić, łatwiej być w domu.
  2. Wybór punktu odbioru: Wiele usług kurierskich oferowanych przez Sendit pozwala na bezpośrednie skierowanie paczki do wybranego punktu odbioru, np. paczkomatu, sklepu partnerskiego. Wtedy awizo w tradycyjnej formie w ogóle się nie pojawia – otrzymujemy powiadomienie SMS/e-mail z kodem odbioru. To Ty decydujesz, kiedy i skąd odbierzesz przesyłkę.
  3. Elastyczność dla nadawcy i odbiorcy: Możliwość wyboru spośród wielu przewoźników i opcji dostawy (np. dostawa w godzinach wieczornych, jeśli jest dostępna) zwiększa szansę na skuteczne doręczenie za pierwszym razem.

Dzięki świadomemu wyborowi usług i śledzeniu przesyłek, ten mały papierek w skrzynce może stać się znacznie rzadszym gościem. Warto korzystać z dostępnych udogodnień: DHL i Ambro Express oferują preawizację, czyli wcześniejsze informowanie o planowanym doręczeniu. Z kolei DPD, Poczta Polska, DHL, FedEx, InPost oraz Ambro umożliwiają otrzymywanie powiadomień SMS o statusie przesyłki. Większość przewoźników dostępnych na Sendit oferuje również (za niewielką dopłatą) potwierdzenie doręczenia. Wszystkie te opcje znacząco zmniejszają ryzyko nieodebranej paczki i irytującego awiza.

Zamów kuriera po odbiór Twojej przesyłki!

Skorzystaj z oferty największych firm kurierskich

Załóż darmowe konto
Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

godziny odbioru

Ile czasu trwa przesłanie paczki? Porównanie różnych metod przesyłania

reklamacja

Kurier nie odebrał paczki – co zrobić?

zamawianie kuriera krok po kroku

Czy kurierzy pracują w sobotę? Czy dostarczają paczki w weekendy?

uszkodzone pudełko

Dostałeś uszkodzoną przesyłkę? Sprawdź, co możesz zrobić w tej sytuacji

Działalności nierejestrowane

Działalności nierejestrowane – biznes sezonowy na lato 

dokumenty

Jak bezpiecznie wysłać dokumenty?

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.