Przesyłką pozasystemową określamy wszystkie zlecenia, które:

  • Klient złożył w systemie, ale nie wydrukował listu przewozowego, który powinien przykleić na przesyłkę. W takiej sytuacji kurier odbierając przesyłkę zmuszony jest wypisać tzw. list ręczny z nowym numerem,
  • są zwrotami do nadawcy bądź przeadresowaniami przesyłek w przypadku przewoźników, którzy dla tego typu zdarzeń nadają nowy numer listu.

    W powyższych przypadkach, przewoźnicy obciążają nas kosztami zleceń.  

W przypadku braku unikatowego numeru listu w systemie (numer nadany podczas składania zlecenia jest inny niż ten, który został użyty do transportu) zlecenie jest traktowane jako pozasystemowe.

Obciążenia za listy pozasystemowe mogą następować z opóźnieniem. Wynika to z czasu niezbędnego na przypisanie listu pozasystemowego do prawidłowego konta Klienta. Zgodnie z prawem przewozowym, obciążenia za transport możemy dokonać do 12 miesięcy od daty nadania paczki.