Dropshipping stał się dość powszechnym modelem biznesowym dla wielu początkujących e-sprzedawców. Pozwala on na szybkie wejście na rynek przy stosunkowo niskich nakładach własnych. I chociaż ma on wiele zalet, to posiada on też wady, które mogą być dość uciążliwe, a czasami nawet przesądzić o bankructwie e-biznesu. Jakie są wady i zalety dropshippingu? Czy warto decydować się na to rozwiązanie? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Jak działa dropshipping?

Dropshipping polega, w dużym uproszczeniu, na przeniesieniu zlecenia wysyłki towaru zamówionego przez klienta w sklepie internetowym ze sklepu na hurtownika lub dostawcę. W tym modelu właściciel e-sklepu jest jedynie pośrednikiem, posiada platformę na której eksponuje towary dostępne w hurtowni. Dzięki temu nie musi on inwestować własnych pieniędzy w zapasy i przestrzeń magazynową, a może skupić się na przykład na promocjach i pozyskiwaniu klientów.

Kto może skorzystać z tego rozwiązania?

Dropshipping przeważnie wybierają początkujące e-biznesy. Rozwiązanie to preferują głównie rozpoczynający działalność handlowcy, którzy chcą zbadać swój pomysł na biznes. Chcą sprawdzić, jak duża jest konkurencja na rynku, a nie posiadają własnych, dużych zasobów finansowych by inwestować w rozbudowany e-sklep. Jest to także dobre rozwiązanie dla sprzedawców w kanale B2B, gdzie duże zamówienia są standardem, a nie każdy e-sklep może magazynować wielkie ilości produktów. Dodatkowo coraz częściej możemy spotkać się z poradnikami online dla młodych sprzedawców na Allegro, które kuszą hasłami: „Załóż swój sklep online i zarabiaj nawet 15 tysięcy po 3 tygodniach”. Faktycznie dropshipping daje możliwość zarobienia pierwszych pieniędzy ze sprzedaży online bardzo szybko, ale nie zawsze jest to takie proste. Dla osób, które jednak zdecydują się na własny magazyn lub zamówienia „just in time” ważne będzie odpowiednie zaplecze logistyczne. Sprawdzony przewoźnik, to nie tylko gwarancja dostawy w określonym terminie, ale także zadowolenie klientów. Dlatego warto skorzystać z brokerów logistycznych dla biznesu, takich jak bliskapaczka.pl.

Wady i zalety dropshippingu

Podobnie jak w innych modelach magazynowo-sprzedażowych, także i tu znajdą się plusy oraz minusy. Do plusów zaliczymy:

  • niski koszt wejścia do biznesu ‒ nie potrzebujemy inwestować w towar, magazyny, rozwiązania logistyczne;
  • to, że nie musimy obawiać się towarów gabarytowych oraz innych nietypowych, które wymagają specjalnego przechowywania;
  • to, że zyskujemy czas ‒ ponieważ nie zajmujemy się magazynowaniem i logistyką, możemy skupić się na prowadzeniu działalności, pozyskiwaniu klientów i partnerów biznesowych, poszerzyć ofertę itd.;
  • pewny zysk już na starcie ‒ dropshipping pozwala zarabiać już od pierwszej wysłanej paczki. Z racji marż nie będą to ogromne pieniądze, ale zyskamy duże poczucie bezpieczeństwa w prowadzonym biznesie.

Do minusów zaliczamy:

  • duża konkurencja ‒ z racji niskiego pułapu wejścia do biznesu, rywalizujemy o miejsce na rynku z wieloma innymi sprzedawcami, którzy też zaczynają e-sprzedaż w tym modelu;
  • niska marża i konkurencja cenowa – ponieważ marża na towarach jest niska, to nie mamy możliwości konkurencji cenowej, a co za tym idzie musimy szukać wartości dodanych, które przekonają klienta do zakupów. Dodatkowo sensowne zyski pojawiają się przy dużym wolumenie sprzedaży;
  • dłuższy czas realizacji zamówień – ponieważ towar wysyłany jest z magazynu dystrybutora, to wysyłka ta może się opóźnić, ze względu na to, że nie zawsze nasze zamówienie będzie pierwszym w kolejce. Czas gra w e-commerce dużą rolę. Wśród głównych problemów w przypadku zakupów online internauci wymieniają „długie oczekiwanie na dostawę produktu”;
  • problemy z reklamacją i zwrotami – chociaż klient otrzymuje towar od hurtowni, to reklamację będzie wysyłał do nas. Niestety nie zawsze wszystkie procedury są jasne, a co za tym idzie, może dojść do problemów ze zwrotami, które bywają uciążliwe, na co według badań skarży się 8% klientów.

Czy warto zdecydować się na dropshipping?

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przeanalizować wszystkie za i przeciw oraz zrobić analizę kosztów i przychodów. Może się bowiem okazać, że dla naszej skali sprzedaży lepszym rozwiązaniem będzie własny, mały magazyn oraz współpraca z brokerem dla e-biznesu, na przykład z bliskapaczka.pl. Warto przemyśleć różne możliwe opcje.