Aż 73 proc. internautów, którzy wzięli udział w badaniu, deklaruje robienie zakupów online! Najnowszy Raport o E-commerce w Polsce, przygotowany przez Gemius Polska, potwierdza – kupujemy w internecie coraz więcej i coraz częściej. Nietylko przez wygodę, ale też z powodu prostych rozwiązań logistycznych, które sklepy stosują podczas dostaw zamówień. Oto najważniejsze wnioski z tegorocznego Raportu.
Spis treści
E-commerce wciąż rośnie w siłę
Raporty o E-commerce w Polsce, przygotowywane przez grupę badawczą Gemius Polska oraz Izbę Gospodarki Elektronicznej, stanowią prawdziwe kompendium wiedzy o krajowym e-handlu. Dzięki nim możemy zaobserwować, jak branża E-commerce w Polsce od kilku lat sukcesywnie pnie się do góry. W 2020 roku aż 73 proc. internautów deklaruje kupowanie online. W 2019 roku taką deklarację złożyło 62 proc. ankietowanych, w 2018 roku 56 proc., a w 2017 – 54 proc. W internecie kupujemy więc coraz więcej, coraz częściej i coraz chętniej, nierzadko wybierając zakupy w sieci, zamiast spaceru po galerii handlowej.
Co więcej, wiele sklepów, które do tej pory nie prowadziły sprzedaży online lub prowadziły ją na mniejszą skalę, przenosi swoją działalność do tzw. chmury. Jest to nie tylko efekt dynamiki i ciągłego rozwoju rynku, ale i ostatnich wydarzeń na świecie – pandemia koronawirusa zweryfikowała dotychczasowe upodobania zakupowe, zmuszając nas do przeniesienia aktywności do sieci. I choć obostrzenia epidemiologiczne już zelżały, a sklepy znów są otwarte, nawyk kupowania online pozostał.
Dlaczego kupujemy w sieci?
W najnowszym Raporcie o E-commerce w Polsce zbadano zachowania zakupowe w internecie i zadano ankietowanym kilka pytań, niezwykle ważnych z punktu widzenia e-sklepów czy całego zaplecza logistycznego. Jednym z nich była kwestia dostawy zamówienia. Ponad połowa zapytanych internautów (57 proc.) zadeklarowała, że czynnikiem skłaniającym ich do częstszego kupowania w sieci są właśnie niskie koszty dostawy. Kupujący online w kwestii dostarczania zamówionego towaru preferują maszyny paczkowe, a w dalszej kolejności dostawę kurierem. Wyniki tegorocznego Raportu potwierdzają ten trend.
Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit S.A.:
“Udział przesyłek Sendit.pl i Bliskapaczka.pl realizowanych z wykorzystaniem punktów nadawczo-odbiorczych wzrósł z 26% w pierwszym kwartale 2019 roku, do poziomu 34% w pierwszym kwartale 2020 roku. W kolejne dziesięciolecie wchodzimy więc z trendem, w którym co trzecia przesyłka realizowana jest z wykorzystaniem punktów nadawczo-odbiorczych.”
Można więc wnioskować, że największym wyzwaniem 2020 roku dla e-sklepów będzie dostosowanie procesów zakupowych i koszyka dostaw do jasno ukierunkowanych potrzeb Klientów. Takie działanie przełoży się na wzrost konwersji i zwiększy sprzedaż, co jest przecież na szczycie listy “to do” zdecydowanej większości sklepów online.
Jak usprawnić proces logistyczny w e-sklepie, by dostosować go do rosnących wymagań Klientów?
Nie będzie wielkim odkryciem stwierdzenie, że Klienci lubią mieć duży wybór nie tylko produktów oferowanych w e-sklepie, ale również w opcjach ich dostawy – bezpośrednio do domu lub pracy, a także do maszyny paczkowej. Respondenci wskazali za to, że najmniej atrakcyjną i najmniej motywującą podczas korzystania z e-sklepów opcją odbioru zakupów jest placówka pocztowa i oddział sklepu.
Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż online, zatrzymać kupujących na swojej stronie oraz sprawić, że będą do niej wracać, rozbudowany łańcuch dostaw pozytywnie wpłynie na ich decyzje i zachowania zakupowe. Taką możliwość oferuje na przykład platforma technologiczna Sendit.pl, która w jednym miejscu skupia usługi 10 największych na rynku firm kurierskich. Dodatkowo w naprawdę atrakcyjnych cenach. Jeszcze jednym atutem dla twojego Klienta będzie intuicyjna mapa lokalizacji punktów odbioru, dostępna na Bliskapaczka.pl. Umożliwia ona wygodne nadawanie i odbieranie przesyłek w ponad 31 000 punktach w całej Polsce – dzięki niej bez problemu zlokalizujesz najbliższy punkt nadawczy lub odbiorczy w swojej okolicy, niezależnie od wybranego przewoźnika.