Produkty płynne znajdują się na liście towarów zakazanych w wysyłce u większości firm kurierskich. Powody takiej decyzji są różne, jednak zawsze mają solidne uzasadnienie. Ograniczenia z tego tytułu obowiązują zarówno osoby prywatne, jak i brokerów usług kurierskich. Inaczej sprawa wygląda w przypadku sklepów internetowych. Czy można wysyłać płyny i preparaty do dezynfekcji kurierem? 

Pomysł na ten artykuł pojawił się w naszym harmonogramie przy okazji dyskusji o nowym roku szkolnym. Liczne zasady i obostrzenia, które będą towarzyszyć uczniom sprawiają, że rok szkolny 2020/2021 będzie zupełnie inny, wyjątkowy. Z powodu pandemii COVID-19 uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz personel szkolny, będą musieli przyzwyczaić się do tej bezprecedensowej sytuacji i nauczyć funkcjonować w niej na nowo. W wytycznych Ministra Zdrowia znalazł się między innymi punkt dotyczący obowiązkowej dezynfekcji dłoni, w placówkach oświaty. I choć szkoły zostaną wyposażone w odpowiednie preparaty dezynfekujące, wielu rodziców planuje zakup płynów i żeli na własną rękę – zwykle korzystając ze sklepów online. Dostawa kurierem lub do maszyny paczkowej jest nie tylko wygodna, ale i bezpieczna – pozwala ograniczyć przebywanie w sklepach stacjonarnych praktycznie do zera. Kłóci się jednak ze wspomnianą na początku tekstu, listą towarów zakazanych, obowiązującą w regulaminach firm kurierskich. Można czy nie można wysyłać płyny do dezynfekcji kurierem?

Płyny a wysyłka kurierem

Każda firma kurierska ma w swoich wytycznych listę towarów zakazanych w wysyłce. Na większości z nich znajdują się informacje o tym, że w paczce nie można nadawać alkoholu, substancji płynnych oraz produktów i artykułów, wymagających szczególnych warunków transportu, ze względu na wydzielające się z nich płyny lub woń. Dzieje się tak, ponieważ zawsze istnieje ryzyko rozszczelnienia opakowania lub uszkodzenia przesyłki, co może być powodem uszkodzenia innych paczek. Dlatego wysyłając paczką płyn do dezynfekcji, najpierw trzeba upewnić się, czy dana firma kurierska na to zezwala. Inaczej sprawa wygląda w przypadku produktów dezynfekujących w postaci żelu. Te, gdy są właściwie zabezpieczone, z reguły można bez większych przeszkód nadać kurierem, ale pamiętając o właściwym zabezpieczeniu zawartości paczki. Jest to szczególnie ważne, ponieważ konsystencja żelu pod wpływem temperatury może ulec zmianie i upłynnić się. 

Przeczytaj także: Poradniki pakowania Sendit

Nieco inaczej wygląda to w przypadku sklepów internetowych, które mają w swojej ofercie płyny i prowadzą sprzedaż wysyłkową. Jeśli mają one podpisaną indywidualną umowę z firmą kurierską, mogą bez problemu wysyłać paczką produkty płynne. Co więcej, właściciele e-sklepów z indywidualną umową z Przewoźnikiem także mogą korzystać z rozwiązań technologicznych Sendit.pl

Płynna zawartość przesyłki

Każdorazowo podczas wysyłania substancji płynnych kurierem, muszą one być właściwie przygotowane i zabezpieczone. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na opakowanie, w którym znajduje się płyn. Szklane butelki czy słoiki to problem, ponieważ podczas transportu czy w magazynie przeładunkowym, paczka może ulec uszkodzeniu, a szkło – rozbiciu. Najodpowiedniejsze będą więc opakowania plastikowe, zabezpieczone dodatkowo folią. Dodatkowo w kartonie powinno znaleźć się wypełnienie, najlepiej w postaci poduszek powietrznych. Zminimalizuje to przemieszczanie się opakowania z płynem po paczce, a także zamortyzuje ewentualne wstrząsy i gwałtowne ruchy, podczas transportu w furgonetce kurierskiej.