Poczta Polska świadczy swoje usługi od 1558 roku. To wtedy król Zygmunt August ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją, a korespondencję królów i książąt polskich dostarczali posłańcy, zwani także komornikami. Dziś Poczta Polska jest jednym z najbardziej znanych firm kurierskich w kraju, a – mimo rosnącej konkurencji – liczba dostarczanych przez nią przesyłek z roku na rok rośnie. Z okazji Dnia Poczty Polskiej, który świętujemy 18 października, zapraszamy do krótkiej podróży po ciekawostkach o tym Przewoźniku.

Poczta Polska – początki najstarszego Przewoźnika w Polsce

Instytucja poczty państwowej została powołana przez Zygmunta Augusta po to, aby utrzymać kontakty dyplomatyczne i gospodarcze z krajami europejskimi. Dzięki temu Polska przyłączyła się do sieci regularnych połączeń międzynarodowych. Królewskość tej instytucji wyznaczała nie tylko pozycja społeczna jej założyciela, ale również fakt, że to król opłacał kursorów, dyrektora poczty oraz konie, którymi transportowane były ówczesne przesyłki. Z drugiej strony poczta królewska była też zabezpieczeniem przed kontrolami poczty cesarskiej, do tej pory przewożącej polską korespondencję do Włoch. 

Pierwszym dyrektorem królewskiej poczty został Prosper Prowana, pochodzący z Włoch królewski dworzanin. W 1562 roku, z powodu intryg, kierownictwo w poczcie przejął Krzysztof Taksis – jego rodzina w swoich rękach dzierżyła prawie wszystkie pocztowe połączenia międzynarodowe w Europie. Taksis miał być gwarancją komunikacji pocztowej z państwami Europy Zachodniej, a także rozszerzenia dostępności usług pocztowych również dla osób prywatnych. W ciągu kolejnych 6 lat kierownictwo poczty przechodziło z rąk do rąk, a od 1568 roku przez następne 100 lat zarządzanie Pocztą Polską objął ród Monelupich.

Poczta Polska – najważniejsze daty

  • 18 października 1558 – Zygmunt August powołuje do życia Pocztę Królewską
  • 1 marca 1848 – pierwszy transport pocztowy koleją (z Warszawy do Częstochowy)
  • 7 lutego 1919 – dekret uznający za własność państwa usługi pocztowe, telegraficzne i telefoniczne
  • 1928 – powstanie przedsiębiorstwa państwowego “Polska Poczta, Telegraf i Telefon
  • 1 września 1939 – funkcjonariusze Poczty Polskiej biorą udział w kampanii wrześniowej, obrona Poczty Polskiej w Gdańsku
  • 1944 – początek współczesnej Poczty Polskiej, czyli uruchomienie okręgu pocztowego w Lublinie
  • 1991 – przekształcenie “Polska Poczta, Telegraf i Telefon” w państwowe przedsiębiorstwo “Poczta Polska” i Telekomunikację Polską Spółkę Akcyjną
  • 1 września 2009 – przedsiębiorstwo państwowe  “Poczta Polska” zostaje przekształcone w Spółkę Akcyjną Poczta Polska
  • czerwiec 2011 – ze względu na własny tabor, Poczta Polska rezygnuje z transportu przesyłek wagonami pocztowymi
  • 19 września 2013 – elektroniczne awizo i elektroniczne potwierdzenie doręczenia
  • 2022 – zaawansowany click&collect – Poczta Polska zainstaluje 2 tys. automatów pocztowych, w których będzie można nadawać i odbierać przesyłki.

Poczta Polska obecnie i w przyszłości

Dziś statystyki Poczty Polskiej są imponujące – w 2020 roku Przewoźnik może pochwalić się 7600 placówkami, filiami i agencjami pocztowymi. Co więcej, oferuje również tzw. odbiór w punkcie, czyli click&collect – największa w kraju sieć punktów liczy około 13 tys. placówek pocztowych, sklepów Żabka, stacji Orlen oraz kiosków i saloników prasowych Ruchu. 

Poczta Polska idzie także z duchem czasu i stawia na najbardziej pożądany przez konsumentów model nadania/odbioru przesyłek – maszyny paczkowe. Do końca 2019 roku w ofercie Przewoźnika takich maszyn było 200, do 2021 roku planowane jest oddanie do użytku kolejnych 500 automatów paczkowych, a do 2022 roku – ich liczba ma wzrosnąć do 2 tys. 

Wyzwania przed Pocztą Polską

Największym wyzwaniem dla Poczty Polskiej jest wciąż rosnąca konkurencja na rynku Przewoźników. Ale nie tylko – od początku pandemii możemy zaobserwować błyskawiczny rozwój e-commerce w Polsce, a co za tym idzie – szybujący w górę popyt na usługi kurierskie. Kluczowym dla odniesienia sukcesu będzie sprawne dopasowanie się do potrzeb rynku i sprostanie oczekiwaniom konsumenckim, które teraz jeszcze bardziej potrzebują bezpiecznych sposobów odbioru przesyłek. Rozwój sieci punktów pocztowych jest więc największym wyzwaniem, które stawia przyszłość.