Końcówka roku to intensywny czas w branży e-commerce. Klienci w porównaniu z poprzednimi kwartałami, kupują on-line dużo więcej, co wiąże się ze wzmożonym zapotrzebowaniem na usługi kurierskie. Szczyt wysyłkowy rozpoczął się w drugiej połowie października i potrwa aż do końca roku.

Liczba nadawanych przesyłek w tym czasie, znacząco wzrosła, dlatego  przewoźnicy zwiększyli flotę kurierską, powierzchnie magazynowe, tak aby mogli obsłużyć, jak największą ilość przesyłek. W okresie szczytu paczkowego szczególnie niepożądane są przesyłki niestandardowe, duże, zapakowane niezgodnie z wymogami, ponieważ zajmują więcej miejsca w samochodach, a czas potrzebny na ich obsługę jest dłuższy.

Dlaczego kurier doliczył dopłatę?

Cena wysyłki paczki jest ustalana przed jej nadaniem, na podstawie wymiarów, wagi oraz sposobu zapakowania, jakie zostały podane podczas składania zlecenia.

Przyjmując przesyłkę do transportu, firma kurierska może zweryfikować, czy podane parametry są zgodne ze stanem faktycznym. Jeśli weryfikujący przesyłkę albo certyfikowane narzędzia pomiarowe (skanery), znajdujące się w oddziałach nadania lub centralnej sortowni przewoźnika wychwycą różnicę, przewoźnik doliczy opłatę zgodnie ze stanem faktycznym. Niestety informacja o dopłacie za przesyłkę może dotrzeć do Nadawcy z opóźnieniem, nawet już po jej dostarczeniu do Odbiorcy.

Pamiętaj, że weryfikacji przesyłki nie dokonuje kurier podczas odebrania jej od Nadawcy!

Kiedy można dostać dopłatę za paczkę? Najczęstsze powody.

Najczęstsze przyczyny naliczenia dopłaty za paczkę to:

  • waga i/lub wymiary paczki – jeśli rzeczywiste parametry paczki odbiegają od zadeklarowanych w zleceniu. Najczęściej spowodowane jest to wprowadzaniem przez zleceniodawcę wagi i wymiarów przesyłki „na oko”;
  • przekroczenie wymiarów paczki, niestandardowa paczka lub duża paczka – jeśli graniczne wymiary przesyłki przekraczają normy akceptowane przez firmę kurierską. Dopłaty z tego tytułu należą do najwyższych i mogą wynieść nawet kilkaset złotych;
  • etykieta/list przewozowy wypisane ręcznie – jeśli Nadawca nie wydrukuje listu przewozowego i kurier będzie zmuszony wpisać go ręcznie;
  • zwrot do Nadawcy – jeśli z jakichś powodów Odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki albo kurier nie jest w stanie jej doręczyć (np. nieprawidłowy adres);
  • przeadresowanie przesyłki – jeśli adres odbioru jest błędny, ale Nadawca/Odbiorca i firma kurierska w porozumieniu dokonują modyfikacji adresu;
  • przygotowanie przesyłki/sposób zapakowania paczki – jeśli sposób zapakowania paczki, jej wygląd, jest niezgodny z deklaracją Nadawcy w momencie złożenia zlecenia na wysyłkę.

Dopłata sezonowa od UPS w szczycie wysyłkowym. Czego dotyczy?

Przesyłki niestandardowe i duże paczki zajmują sporo miejsca na samochodach kurierów i tym samym ograniczają ilość pozostałych przesyłek, z tego powodu  firma kurierska UPS regularnie wprowadza dopłatę sezonową. 

W sezonie wysokim dopłaty są dodatkowo doliczane do istniejących stawek i opłat do przesyłek kwalifikowanych jako:

  • duże paczki, 
  • paczki przekraczające obowiązujące limity oraz
  • paczki wymagające dodatkowej obsługi (tzw. niestandardowe).

Więcej informacji na temat dopłaty sezonowej w UPS znajdziesz we wpisie: Dopłata sezonowa w UPS | Sendit.pl

Jak uniknąć dopłat za przesyłki?

Dopłata za przesyłkę nie jest niczym przyjemnym, ale jeśli będziesz trzymać się kilku zasad, z pewnością unikniesz takiej sytuacji. Pamiętaj o tym, aby: 

  • każdą paczkę przygotować zgodnie ze standardami pakowania przesyłek kurierskich;
  • dokładnie zważyć i zmierzyć swoją paczkę, po jej zapakowaniu. Tylko w ten sposób wymiary paczki będą realne. Do uzyskanych w ten sposób wymiarów przesyłki możesz dodać centymetr zapasu, żeby mieć pewność, że przesyłka spełnia normy Przewoźnika;
  • przed wysłaniem paczki, która może budzić wątpliwości Przewoźnika – na przykład ze względu na sposób jej przygotowania, zrobić jej kilka zdjęć. Dzięki temu w razie sporu będziesz w stanie udowodnić, że twoja paczka została przygotowana w sposób prawidłowy.