Koronawirus uderzył z całą siłą w nasz handel i usługi. Dla niektórych sprzedawców interes stacjonarny stanął i przestał przynosić korzyści. Stało się tak między innymi dlatego, że zamknięto centra handlowe i ograniczono handel i usługi. Okazuje się, że dla wielu właścicieli firm jedyną szansą na przetrwanie może być uruchomienie e‑sklepu, który w tej chwili może cały czas sprzedawać i dostarczać towary nie tylko lokalnie, ale również do klientów w całej Polsce. Co trzeba zrobić, aby szybko i sprawnie uruchomić sklep internetowy?

Dlaczego warto teraz wejść do e-commerce?

Kwarantanna oraz obostrzenia, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich tygodni sprawiły, że polscy przedsiębiorcy decydują się na różnorodne kroki, które mają na celu ratowanie ich firm. Od 23 marca działalność zawiesiło około 20 tysięcy firm. Szczególnie gastronomia oraz usługi (np. fryzjerzy, kosmetyczki itp.) mają się źle. Handel offline stał się trudny, a często niemożliwy, dlatego przedsiębiorcy, którzy wahali się przed wejściem ze sprzedażą do kanału online, podjęli wreszcie tę decyzję.

Dlaczego tak się stało? Zmiana zachowań konsumenckich wymusiła zmianę zachowań sprzedawców. Analizy i raporty pokazały, jak w internecie skoczyła sprzedaż artykułów spożywczych, chemii i kosmetyków do higieny, a także sprzętu elektronicznego oraz materiałów budowlanych i do pielęgnacji ogrodów. Raport przygotowany przez Cyrek Digital skupił się na analizie wszystkich kategorii oraz wielu grup produktowych. Dobrze jest się z nim zapoznać i sprawdzić, czy towary oferowane przez nas cieszą się w tej chwili zainteresowaniem. Taka analiza to bardzo dobra podstawa pod budowę e-sklepu.

Po pierwsze wybierzmy platformę do e‑sprzedaży

Wracając do głównego tematu, pierwszy krok, jaki musimy postawić na ścieżce e-commerce to wybranie platformy, która będzie nam służyć do sprzedaży towarów. Inaczej mówiąc, musimy zdecydować, jaki silnik będzie napędzał nasz e-sklep. W sieci znajdziemy wiele firm oferujących rozwiązania e-commerce dostępne w abonamencie. Jest to jeden z najszybszych sposobów na otwarcie sklepu internetowego. Dzieje się tak, ponieważ po wykupieniu subskrypcji otrzymujemy gotowy sklep internetowy, do którego wystarczy, że wprowadzimy produkty, skonfigurujemy potrzebne wtyczki i narzędzia, i możemy zacząć sprzedawać. Plusy takiego rozwiązania to właśnie szybkość i możliwość sprzedaży towarów od ręki. Minusy to corocznie płacony abonament, brak możliwości edycji wielu elementów i rozwiązań zastosowanych w sklepie, a jeśli już możemy je edytować, to za dodatkową opłatą. Jakie rozwiązanie w abonamencie jest najlepsze? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, ile produktów będziemy sprzedawać, jak skomplikowany będzie kalkulator do wyliczeń ceny towaru itd.

Drugim wariantem jest skorzystanie z rozwiązania dedykowanego, czyli sklepu napisanego specjalnie dla nas. Plusami tej opcji są między innymi: możliwość dopasowania sklepu do naszych wymagań, łatwe zmiany poszczególnych elementów w przyszłości, to, że sklep będzie wyglądał tak, jak sobie tego zażyczymy. Minusem są koszty tego rozwiązania oraz czas, który musimy poświęcić na jego przygotowanie.

Podłączenie odpowiednich narzędzi ułatwiających zakupy i sprzedaż

Samo uruchomienie sklepu oraz wrzucenie produktów, to jednak nie wszystko. Do sprawnych zakupów trzeba jeszcze kilku integracji, które ułatwią klientom przechodzenie przez cały ich proces. Ścieżka zakupowa bowiem składa się nie tylko w wyboru towaru i wrzucenia go do koszyka, ale także z płatności oraz wysyłki.

Za przesyłkę kurierską w e-sklepie możemy zapłacić na wiele sposobów, ale trzeba pamiętać, że coraz popularniejsze i chętnie wybierane są szybkie płatności online, które oferują różni operatorzy płatności, między innymi PayU – chyba najbardziej rozpoznawalny i sprawdzony partner biznesowy w e‑commerce. Szybkie płatności online doceniane są przez e-klientów. Pokazuje to raport „E-commerce w Polsce 2019”. Wynika z niego, że: „spośród różnych dostępnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 66% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15-24 lata) są najbardziej otwarte na zróżnicowane formy płatności. Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU, który został wskazany przez aż 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności”.

Integracja z takim rozwiązaniem przeważnie wymaga odpowiedniego połączenia panelu sklepu z operatorem przez bezpieczny klucz. Szczególnie opcje abonamentowe e-commerce mają bardzo uproszczoną integrację, z którą poradzą sobie nawet osoby niemające wiedzy programistycznej.

Druga ważna integracja to połączenie sklepu z operatorem logistycznym, czyli firmą kurierską lub brokerem, który będzie odbierał od nas i dostarczał do klientów paczki. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z rozwiązania oferowanego przez Sendit. Broker daje wiele możliwości dostawy paczek między innymi za pomocą firm kurierskich DPD, UPS i FedEx. Dzięki Sendit nadamy także paczki pocztowe, przesyłki do paczkomatów i do ponad 30 tysięcy punktów odbiorów osobistych. Integracja brokera, podobnie jak płatności, nie wymaga ogromnej wiedzy, a dzięki niej dużo łatwiej wydrukujemy etykiety adresowe. Zaletą brokera jest też brak konieczności podpisywania umów i deklaracji określonego wolumenu dostawy.

Pozostałe integracje i wtyczki

Warto zastanowić się nad skorzystaniem z narzędzi do e-mail marketingu, które pozwolą nam w prosty sposób tworzyć listy mailingowe naszych klientów i wysyłać do nich (oczywiście za ich zgodą) newslettery reklamowe. Nie możemy też zapomnieć o połączeniu sklepu z Google Analytics, aby zbierać informacje o ruchu na podstronach sklepu, co znacznie ułatwi nam analizę zachowań klientów.

Z dobrych rozwiązań, które warto przemyśleć są jeszcze narzędzia do odzyskiwania porzuconych koszyków – umożliwią nam one kontakt z klientami, którzy nie dokończyli zamówień. Przydadzą się także rozwiązania do powiadomień SMS. SMS-y możemy traktować jako narzędzie reklamowe oraz informacyjne. Warto spróbować.

Dobrze pamiętać też o…

Nie możemy zapominać, że wysyłka towarów wiąże się z odpowiednim ich zabezpieczeniem, dlatego przygotujmy się na pakowanie paczek. Zamówmy dopasowane pudełka, taśmy i wypełniacze, które sprawią, że nasze towary dotrą bezpiecznie do klientów.

Bądźmy transparentni, pokażmy klientom, kim jesteśmy i pozwólmy im na łatwy kontakt ze sklepem, tak aby mogli oni zadawać pytania i szybko otrzymywać na nie odpowiedzi. Zadbajmy o najwyższej jakości obsługę klienta, która sprawi, że raz obsłużeni kupujący wrócą do nas znowu.

To tak naprawdę tylko początek, pigułka informacji, które pozwolą nam na uruchomienie e-sklepu nawet w kilka dni. By pomóc początkującym i rozwijającym się biznesom w czasie kryzysu proponujemy też publikację „Dobre praktyki na złe czasy”, która została przygotowana m.in. przez firmę Sendit. Jest to źródło wielu przydatnych wskazówek od specjalistów z branży e-commerce, które mogą wpłynąć na poprawę widoczności sklepu i wzrost konwersji. To zbiór istotnych porad, które dotyczą m.in. projektowania sklepów, zdobywania zaufania klientów czy dopasowania działalność internetowej do panujących trendów.

Jeśli macie pytania lub potrzebujecie pomocy, zapraszamy do dyskusji i kontaktu.