O automatyzacji procesów wspomina się każdego roku podczas podsumowań dotyczących e-commerce. Ich optymalizacja ma przyspieszyć jakość i obsługę klienta, co przekłada się na jego zadowolenie. Dlatego e-sprzedawcy sięgają coraz częściej po rozwiązania, które umożliwiają im zwiększenie sprzedaży właśnie poprzez optymalizację. Jakie procesy mogą zostać zautomatyzowane w e-commerce i czy ich wdrożenie jest opłacalne dla sprzedawców? O tym poniżej.

Być jak Disney

70% osób, które odwiedziły chociaż raz parki rozrywki Walta Disneya, wraca do nich ponownie. To wyjątkowo wysoki wskaźnik. Tajemnicą tego sukcesu jest projektowe i procesowe podejście do zarządzania lunaparkami. Disney wierzył, że każdy proces można rozłożyć na mniejsze elementy, poprawić je, a często zautomatyzować. Dzięki temu rozbudowane działania stawały się prostsze i wymagały mniejszego zaangażowania pracowników, którzy je jedynie koordynowali.

Podobnie zaczyna myśleć coraz to większa liczba przedsiębiorców. Automatyzacja procesów wiąże się często z ich uproszczeniem i przyśpieszeniem, a technologia dostarcza nam narzędzi, które są niezbędne do tego typu działań.

Jakie procesy możemy automatyzować w e-commerce?

Logistyka – dobrze przeprowadzona integracja pomiędzy sklepem i firmą kurierską pozwala na automatyczne generowanie listów przewozowych i drukowane etykiet na paczki. Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług brokera kurierskiego, na przykład Sendit. W takim przypadku jedna integracja pozwala na połączenie kilku operatorów logistycznych (kurierzy, poczta, punkty odbioru), co jeszcze bardziej ułatwia pracę. To także ruch w stronę klienta, któremu dajemy większy wybór sposobów dostawy dostępnych w sklepie. Dzięki temu będzie on mógł wybrać, która opcja jest dla niego najwygodniejsza.

E-mail marketing – newslettery i mailingi to nadal najniższy jednostkowy koszt dotarcia do klientów. Patrząc na statystyki, faktycznie koszty e-mail marketingu zwracają się szybko. Narzędzie to ma ROI nawet na poziomie 4400%. Z każdego dolara wydanego na kampanię otrzymujemy 44 dolary zwrotu. Spersonalizowane treści są 26 razy chętniej otwierane niż maile bez personalizacji. Dodatkowo segmentacja klientów pozwala uzyskać wzrost przychodu nawet o 760%. Aby zautomatyzować procesy związane z e‑mail marketingiem, wystarczy skorzystać z jednego z wielu dostępnych na rynku narzędzi. Część z nich posiada darmowy okres próbny, więc możemy szukać takiego, które najbardziej nam odpowiada.

Obsługa klienta – w jednym z raportów przygotowanym przez KPMG możemy przeczytać, że klienci bardziej ufają firmom, z którymi łatwiej jest się skontaktować. Klienci często potrzebują pomocy z BOK, a jeśli kontaktują się przez formularz, to czekają na szybką odpowiedź. Zależy im też na wygodnych sposobach zadawania pytań i rozwiązywaniu problemów na ich korzyść. By to wszystko ułatwić, warto pomyśleć o automatyzacji procesów obsługi klienta. Przede wszystkim mowa tutaj o czatach online, botach, które odpowiadają na Messengerze, ale też o rozwiązaniach, pozwalających pracownikom łatwo oddzwonić do klienta. Warto też dodać narzędzia CRM, umożliwiające ticketowanie zadań i automatyczną odpowiedź na najczęściej pojawiające się pytania.

Automatyzacja innych procesów?

Powyższe trzy przykłady przedstawiają najczęściej pojawiające się w e-sklepach rozwiązania. W niektórych automatyzuje się proces pakowania przesyłek, automatyczne są szybkie płatności internetowe oraz wiele innych procesów. Ważne jest, aby je optymalizować i kierować się wspomnianą metodologia, którą w swoich parkach wprowadził wiele lat temu Disney.