logowanie ikona Zaloguj się
Załóż konto
  • Oferta
    • kolumna 1
      • przesyłki krajowe ikona

        Przesyłki krajowe

        Nadawaj przesyłki z dostawą do punktu, domu lub firmy

      • przesyłki bez etykiety ikona

        Przesyłki bez etykiety

        Koniec z drukowaniem listu przewozowego

      • przesyłki punktowe ikona

        Przesyłki punktowe

        Wysyłaj i odbieraj paczki w punkcie lub automacie

      • przesyłki ekologiczne ikona

        Przesyłki ekologiczne

        Usługi kurierskie w duchu eko

      • Przesyłki do Ukrainy ikona

        Przesyłki do Ukrainy

        Wyślij paczkę do Ukrainy

      • przesyłka paletowa ikona

        Przesyłki paletowe

        Zlecaj transport europalet i półpalet

      • przesyłki międzynarodowe ikona

        Przesyłki międzynarodowe

        Wysyłaj paczki za granicę

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Opony

        Sprzedaj i wyślij tanio przez Sendit.pl!

      • przesyłki ekspresowe ikona

        Zamów kuriera

        Zamów kuriera na Sendit.pl

    • kolumna 2
      • Nasi przewoźnicy

      • Sprawdź ofertę dla firm na Apaczka.pl
  • Cennik
    • kolumna 1
      • Kurier DHL

        DHL

      • Kurier FedEx

        FedEx

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Kurier

      • Kurier Pocztex

        Pocztex Punkt

      • Kurier Ambro Express

        Ambro Express

    • kolumna 2
      • Kurier DPD

        DPD Kurier

      • Kurier DPD

        DPD Pickup

      • Kurier Inpost

        InPost Paczkomat

      • Kurier Inpost

        InPost Kurier

      • Kurier Orlen paczka

        Orlen Paczka

  • Pomoc
    • centrum pomocy ikona

      Centrum pomocy

    • jak pakować przesyłki ikona

      Jak pakować przesyłki

    • reklamacje ikona

      Proste zwroty

    • kontakt ikona

      Kontakt

  • O nas
    • o nas ikona

      Poznaj Sendit

    • aktualności ikona

      Aktualności

    • blog ikona

      Blog

    • sadzimy las

      Sadzimy las

  • Śledzenie przesyłek
Zaloguj sięZaloguj się
  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Sendit.pl / Blog / Planowanie strategii sklepu internetowego w pigułce

Planowanie strategii sklepu internetowego w pigułce

02.01.2020 Klient e-biznes Ostatnia aktualizacja wpisu: 24.10.2023 5 minutczytania

strategia sklepu

Chcemy uruchomić sklep internetowy i teraz rodzi się pytanie – od czego zacząć? Jedni powiedzą, od zakupienia towaru i pozyskania dobrych ofert u dystrybutorów i hurtowników. Inni stwierdzą, że to nie ma sensu, jeśli nie mamy odpowiedniego oprogramowania i dobrze zbudowanego sklepu. Jeszcze inni uważają, że bez dobrego pozycjonowania, nie mamy co zaczynać. Oczywiście żadna z tych uwag nie mija się z prawdą, jednak na początek potrzebujemy strategii, narzędzia które pokaże nam, jak mamy działać na wszystkich płaszczyznach.

Spis treści

  • Czym jest strategia e-commerce?
  • Zacznijmy od analizy konkurencji
  • Następnie pomyślmy, jaki jest nasz potencjał
  • Kim jest nasz klient?
  • Jak będziemy pozycjonować się na rynku?
  • Jak będziemy komunikować się z klientami?

Czym jest strategia e-commerce?

Strategia jest dokumentem, zbiorem różnych punktów i elementów, które pokazują nam, jak wprowadzić naszą markę na rynek. Dokument ten zawiera wszystkie kluczowe obszary biznesowe, które zwiększą naszą szansę na końcowy sukces. Niezależnie, z jakiej platformy korzystamy, niezależnie, czy będziemy działać w modelu dropshippingowym, czy może skorzystamy z własnego magazynu. Musimy strategię mieć, bo to ona będzie prowadzić nas na początku działalności.

Nim zaczniemy, musimy znaleźć kilka odpowiedzi na najważniejsze pytania. Oto one:

  • Czy branża, w której chcemy działać, ma potencjał na rozwój?
  • Jak duża jest nasza konkurencja? Czy mamy realne szanse na jej pokonanie?
  • W jaki sposób możemy wyróżnić się na tle konkurencji?
  • Jaka jest nasza przewaga nad innymi sprzedawcami w branży i jak możemy ją wykorzystać do pozyskania klienta?
  • Kim jest nasz klient?
  • Na jakie kanały sprzedaży musimy postawić?
  • Czy posiadamy odpowiedni budżet marketingowy?
  • Jakie mamy zaplecze? Czy mamy własny magazyn, wiedzę, zasoby?

Jeśli znamy odpowiedzi na te pytania, możemy zabrać się za samą strategię.

Zacznijmy od analizy konkurencji

Jak to zrobić? Prześledźmy konkurencyjny sklep, sprawdźmy, jak radzi sobie on w social mediach oraz kanałach w innych niż cyfrowy. Możemy zobaczyć, na których pozycjach pojawia się w wyszukiwarce Google i na jakie hasła. Zobaczmy, jak dostarcza towary do klientów. Jeśli jest to tylko przesyłka kurierska, bo zdarzają się takie sklepy, to możemy wyprzedzić takiego sprzedawcę, oferując na przykład większą ilość form dostawy. Musimy znaleźć nasze własne USP (Unique Selling Proposition) czyli unikalną propozycję sprzedaży. W przypadku przesyłki kurierskiej możemy pokusić się o nawiązanie współpracy z brokerem kurierskim, na przykład Sendit i zaoferować kupującym nie tylko opcję wyboru kuriera, ale także paczkomatów czy też przesyłki pocztowej. Wszystko z opcją śledzenia przesyłek.

Następnie pomyślmy, jaki jest nasz potencjał

Musimy tutaj popatrzeć krytycznie na naszą firmę i nasze możliwości. Brak funduszy, zaplecza, wiedzy, sprawdzonych kanałów dostawy może sprawić, że przegramy już na starcie z konkurencją. Nie porywajmy się z motyką na słońce. Nie przegonimy Empiku czy innego giganta na rynku, ale możemy wygrać w niszy, wybrać tylko specyficzne książki, komiksy, multimedia i na nich się skupić. Zastanówmy się, jak faktycznie jest i nie podejmujmy pochopnych decyzji. Czasami niektóre pomysły lepiej zostawić w pudełku.

Kim jest nasz klient?

Określenie grupy docelowej, to kolejny krok. Musimy się dowiedzieć, kto jest naszym klientem, kto będzie kupował produkty, jak do niego dotrzemy, skąd weźmiemy pierwsze osoby, które odwiedzą naszą stronę. Brak wiedzy na temat klienta sprawi, że nie będziemy wiedzieć, jak się z nim komunikować.

Jak będziemy pozycjonować się na rynku?

Krótko mówiąc, jakim narzędziem, usługą, rozwiązaniem będziemy przekonywać klientów do naszych zakupów. Zalando ma darmową dostawę i zwroty, MediaExpert „Niskie ceny!”, Empik kojarzy się z multimediami. To wszystko pracuje na markę. Konkretne oferty pokazują klientom, czego mogą oczekiwać, a jeśli faktycznie im to damy, to z czasem możemy na stałe zagnieździć się w ich głowach. Oznacza to, że będziemy „Top of Mind” klientów, czyli pierwsza marką, która przychodzi im do głowy. Pamiętajmy, że bardzo ważna jest też polityka cenowa, która będzie pokazywała klientom, w którą grupę celujemy.

Jak będziemy komunikować się z klientami?

Chodzi o kanały, za pomocą których będziemy z nimi „rozmawiać”. Gdzie będą mogli nas zobaczyć, zadać nam pytania, w którym miejscu zakupią nasze towary. Obszary komunikacji to między innym social media, strona firmowa, strona sklepu, sklepy stacjonarne, infolinia, chat boty i inne. Tutaj też rodzi się pytanie, czy w każdym kanale będziemy komunikować się tak samo (co jest najbardziej naturalne), bo w ten sposób nie wprowadzamy klienta w błąd. Musimy też zdecydować, czy „rozmawiamy” z klientem ceną, jakością, ofertą dodatkową, a może każdym z elementów. Wszystko zależy od nas.

Powyższy tekst to jedynie mała pigułka. Celem wpisu jest jedynie nakreślenie pewnego schematu. Niech to będzie punkt wyjścia do dalszych działań.

Wróć do wszystkich wpisów

Kategorie

  • przesyłka paletowa ikona

    Wszystkie

  • ikona_kupuj i sprzedawaj

    Kupuj i sprzedawaj online

  • porady

    Porady

  • Usługi kurierskie

  • klient

    Klient e-biznes

Blog

Przeczytaj podobne artykuły

sprzedaż online marketplace

Sprzedaż w sieci. Jak zacząć? Krok 2: logistyka e-sklepu

same day delivery

Same Day Delivery – usługa oferowana przez Sendit.pl, która może zrewolucjonizować e-commerce

dostawa dronem

Rozwój e-commerce – przesyłki dostarczane dronem?

paczki standard niestandard

Jak zorganizować wysyłkę wielu paczek jednocześnie?

pakowanie przesyłek

Jak przetrwać lockdown i utrzymać płynność sprzedaży?

zakupy online

Projekt Smart Points, czyli ostatnia mila w e-commerce według Sendit

Przesyłki

  • Krajowe
  • Z i do punktów
  • Bez etykiety
  • Ekologiczne
  • Międzynarodowe
  • Paletowe

Cennik

  • Ambro Express
  • DHL
  • DPD Kurier
  • DPD Pickup
  • FedEx
  • InPost Kurier
  • InPost Paczkomat
  • Orlen Paczka
  • Pocztex Kurier
  • Pocztex Punkt

Wiedza

  • Pomoc
  • Śledzenie przesyłek
  • Aktualności
  • Blog
  • Cenniki krajowe
  • Materiały pakowe
  • Przewodnik jak pakować

Informacje

  • Regulaminy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Zmiana ustawień cookie

Technologie idealnie dopasowane do potrzeb firm

Sprawdź na Apaczka.pl

Przejdź na stronę

Obserwuj nas

  • facebook ikona

    FB

  • youtube ikona

    YT

  • linkedin ikona

    IN

Alsendo Sp. z o. o.
ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa

NIP 8971840043
REGON 367328934
KRS 0000 67 89 92

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest Alsendo sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-566), ul. Puławska 2. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

© Alsendo Sp. z o.o.