Wartościowy klient to taki, z którym uda ci się zbudować długotrwałe relacje, owocujące nie jedną, a wieloma konwersjami i dalszymi poleceniami. Budowana w ten sposób więź emocjonalna z klientami kształtuje i wzmacnia także wizerunek twojej firmy. Za te oraz inne podobne działania odpowiada inbound marketing. 

Przeglądając internet z pewnością zauważysz, że niektóre treści bardziej przyciągają wzrok i cieszą się zainteresowaniem odbiorców, a inne przechodzą bez większego echa. To kwestia prowadzonego mniej lub bardziej sprawnie marketingu firmy czy e-sklepu. Niestety, internet jest już tak bardzo przesiąknięty wszelkimi formatami reklamowymi, że odbiorcy stali się dosłownie – odporni – na kolejne reklamy i ich nie zauważają. Wciąż stosuje się wiele przestarzałych działań marketingowych, które nie są dostosowane do potrzeb i oczekiwań dzisiejszych odbiorców, dlatego nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Mowa tu na przykład o masowej wysyłce e-maili, natrętnych telefonach lub nachalnie wyskakujących pop-upach (wyskakujące okienka reklamowe, które można zamknąć X-em). Niestety, nadal wiele firm stosuje je w swoich strategiach marketingowych, bojąc się bardziej “ludzkiej” konfrontacji z klientami i uznania ich za rzeczywistych partnerów do konwersacji. 

Na szczęście coraz śmielej i częściej agresywny marketing ustępuje pola marketingowi długofalowemu, budowanemu w oparciu o relacje emocjonalne między odbiorcami a firmą. Inbound marketing, bo tak nazywa się tę strategię marketingową, jeśli jest umiejętnie prowadzony – potrafi zdziałać cuda i rozwijać relacje z klientami na lata.

Inbound marketing – co to jest? Przykłady

Inbound marketing to strategia marketingowa oparta na długofalowym budowaniu relacji z klientami. Polega na przyciąganiu zainteresowania odbiorców przez dostarczanie im użytecznych, potrzebnych treści, odpowiadaniu na ich pytania, rozwiewaniu wątpliwości i budowaniu zaufania, co przekłada się na wzrost konwersji ze sprzedaży usług lub produktów firmy.

Przeczytaj także: Czym jest content marketing i dlaczego warto go uwzględnić w prowadzeniu firmy?

Działania inbound marketing to na przykład prowadzenie eksperckiego bloga, tworzenie wartościowych wideo, newsletterów czy e-booków i skuteczne ich rozpowszechnianie, aktywne prowadzenie fanpage firmy w social mediach, optymalizowanie treści i grafik dzięki SEO czy nienachalny e-mail marketing. Przyciągnięcie uwagi klienta powinno zawsze iść w parze z nienachalnym, ale skutecznym zaangażowaniem go, dzięki czemu doprowadzisz do sprzedaży usługi, sprawisz, że klient będzie zadowolony z interakcji i – gwarantujemy – powiększysz grono klientów także w przyszłości, dzięki poleceniom.

Przeczytaj także: Sklep online UX Friendly – co to znaczy i jak zacząć?

Pamiętaj, że dobrze prowadzona komunikacja inbound marketingowa to taka, która jest nastawiona przede wszystkim na integrację z odbiorcą, budowanie z nim partnerskich relacji oraz zaangażowanie go. Celem inbound marketingu jest więc nie jednorazowa sprzedaż, a wytworzenie relacji na linii odbiorca-firma, a więc doradztwo i partnerstwo na rzecz nachalności i obojętności działań.

Dlaczego inbound marketing jest skuteczny?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba poznać bliżej współczesnego konsumenta. Jeszcze 15 lat temu podczas zakupów w sklepie “brało się to, co było” i co choć trochę zaspokajało konkretną potrzebę zakupową. Dziś mamy do dyspozycji coraz większą i szerszą ofertę towarów i usług, dzięki czemu możemy zachować swobodę wyboru i komfort spełniania rzeczywistych preferencji zakupowych oraz ich zaspokajania. Przykład? Będąc w jednym supermarkecie możemy wybierać pomiędzy kilkunastoma rodzajami masła, szukać i znaleźć ulubiony smak płatków do mleka zaprezentowanych na kilkumetrowym regale, a jeśli nie znajdziemy tego co aktualnie chcemy znaleźć – pójść do sklepu obok. 

Przeczytaj także: Kiedy skorzystać z Influencer marketingu?

Tak samo można traktować dzisiejszy internet – jako jeden wielki sklep, jedną wielką tablicę ogłoszeń. Z tym, że z roku na rok e-sklepów i e-biznesów ogłaszających się w sieci przybywa. W związku z tym coraz trudniej jest zwrócić uwagę konsumenta i skutecznie zachęcić go do zakupów. Dzisiejszy e-konsument ceni sobie swój czas, jest wygodny i oczekuje szybkiego spełnienia swoich potrzeb. Jeśli czegoś nie rozumie – żąda wyjaśnień lub ucieka do konkurencji, a stare, marketingowe manipulacje i sztuczki nie robią na nim już żadnego wrażenia. Po prostu jest na nie odporny i nie dostrzega ich. Co ciekawe, lubi być też zauważony i traktowany wyjątkowo. Dlatego przed e-sklepami i e-biznesem naprawdę trudny orzech do zgryzienia, który można rozłupać przy pomocy skutecznego inbound marketingu. Nawiązywanie długotrwałych relacji, wyjaśnianie zawiłości, rozmowa o produkcie a nie nachalne promowanie go – to wszystko odgrywa dziś znaczącą rolę w sprzedaży towarów i usług.